2019. május 21. 11:34

Nincsenek pontos számok a mobilgyártól magyarországi eladásairól márka szerinti bontásban, de egy szakmai becslés szerint 1 millió fölött van a nálunk forgalomban lévő készülékek száma.

Fordulat egy régóta dúló háborúban

A Huaweit régóta a kínai állam trójai falovaként kezeli az Egyesült Államok, a világszerte most kiépülő ötödik generációs mobilhálózatok kapcsán már többször is figyelmeztette szövetségeit az USA, hogy a hamarosan információs alapinfrastruktúrává váló 5G-ben mellőzzék a kínai beszállítót. Eddig a felhasználók legfeljebb kívülállóként követték a csörtét, egy számukra majd csak a jövőben elérhető technológia műszaki háttere nem különösebben izgalmas kérdés az átlagfelhasználónak. Talán még az sem izgat fel nagy tömegeket, hogy fennáll az esélye annak, hogy egy mobilgyártó kémkedik utánuk - egy olyan világban, ahol szinte elég egy egzotikus országra gondolni, hogy megjelenjenek az épp ilyen utazást kínáló célzott hirdetések a hírfolyamunkban, eléggé kitolódott az ingerküszöbünk ezen a téren.

Az elmúlt napok eseményei azonban nagyot fordítottak a fogyasztók érdektelenségén - így alakul például a "Huawei" keresőszó népszerűsége Magyarországon a Google-ben:

Trump elnök múlt héten aláírt rendelete alapján az amerikai beszállítók csak külön engedéllyel adhatnak el alkatrészt a Huaweinek; a fogyasztók azon még talán mindig kevéssé izgatnák fel magukat, hogy nem kerülhet amerikai chip a készülékbe, de a rendelet hatályba lépését követően az Android operációs rendszer használatától is elesik a kínai cég - ez pedig már igencsak lényeges információ a hétköznapi felhasználóknak is. Kedd reggelre kicsit enyhült a feszültség: az amerikai kereskedelmi minisztérium bejelentette, hogy 90 napra felfüggesztette a Huawei ellen hozott korlátozásokat a könnyebb átmenet érdekében.

Az első hírek még arról szóltak, hogy a Huawei azonnali hatállyal elvesztette hozzáférését az (amerikai Google által fejlesztett) Android operációs rendszerhez. A Reuters közlése szerint az Android jövőbeli frissítésein kívül olyan népszerű tartalmakhoz sem férhetnek majd hozzá a kínai termékek használói, mint a Google Térkép vagy a Gmail, sőt: a Google Play áruházból semmit sem tölthetnek le a felhasználók.

Huawei és Honor - fotó: Izsó Márton Huawei és Honor - fotó: Izsó Márton

Elsőre nem volt világos, hogy ez a már megvásárolt Huawei (és almárkája, a Honor) készülékekre milyen hatással lesz, később aztán a Google ezt valamelyest tisztázta:

"A Google Play és a Google Play Protect továbbra is elérhetők és használhatók maradnak a forgalomban lévő Huawei eszközökön."

A kínai cég azt írta reakciójában:

"A Huawei továbbra is biztosítja a biztonsági frissítéseket és az értékesítés utáni szolgáltatásokat minden már értékesített vagy kereskedelmi forgalomban lévő Huawei, illetve Honor okostelefonon és tableten."

Jelen állás szerint tehát a jelenleg Huawei (vagy Honor) telefonnal, tablettel rendelkezőknek nem kell amiatt aggódniuk, hogy egyszer csak eltűnik telefonjukról a Google Térkép vagy nem tudnak új appokat letölteni az áruházból, és a Huawei szerint az Androidhoz kiadandó biztonsági frissítéseket is megkapják majd a telefonjukra. Persze érthető, ha nem nyugodtak meg teljesen a felhasználók - egy hete még fel sem merült a kérdés, ki tudja, mi lesz egy hét múlva...? A Huaweihez özönlenek az ezzel kapcsolatos kérdések, ezért külön leszögezik:

"A Huawei Technologies összes eddig megjelent, felhasználók által már megvásárolt, valamint kereskedelmi forgalomban elérhető okoseszközén most és a jövőben is változatlanul elérhetők lesznek a legújabb Google és Android frissítések."

Az Android pedig azt tette közzé:

“A Huawei felhasználók kérdéseivel kapcsolatban és az Egyesült Államok kormányzati intézkedések betartása érdekében: Biztosíthatunk titeket, miközben betartjuk az összes amerikai követelményt, a Google Play és a Google Play Protect szolgáltatásai a jövőben is elérhetők lesznek a forgalomban lévő Huawei eszközökön.”

Vennél olyan telefont, amin kínai oprendszer fut Android helyett?

A Huawei-t nem érhette meglepetésként az amerikai lépés, állítólag már évek óta készülnek arra, hogy elzárják előlük a világ legnépszerűbb mobilos operációs rendszerét (és ezzel az ez alá fejlesztett alkalmazásokat is). Kínában egyébként sem ritkaság, hogy a nálunk megszokott szolgáltatások helyett a kínai alkalmazások vezetik a piacot (ezeket ugyanis támogatja az állam, szemben mondjuk a Google alkalmazásaival) - legyen szó akár keresőmotorról, akár közösségi médiáról, akár csevegőalkalmazásról vagy épp mobilfizetésről.

Azt még nem tudjuk, hogy mit fejlesztettek a telefonokra az Android helyett, de nem valószínű, hogy az európai fogyasztók nagy tömegben vásárolnának új készüléket kínai fejlesztésű operációs rendszerrel és alkalmazásokkal - sokkan nagyobb az esélye, hogy egyszerűen nem fognak Android nélküli Huawei- vagy Honor-telefonokat vásárolni.

1,3 millió magyar izgul most a telefonjáért?

Pedig a Huawei egyébként jelentős szereplő: a Samsung mögött a világ második legnagyobb mobilgyártójává nőtte ki magát, második legjelentősebb piaca pedig Kína után Európa. (Az Egyesült Államokban nem tudták érdemben megvetni a lábukat épp a most csúcsra érő folyamatok miatt.)

 

Hogy Magyarországon mekkora a piaci súlyuk, arról nincsenek konkrét adatok (más cégekhez hasonlóan a Huawei sem adja ki, pontosan hány telefont adtak el nálunk), a huaweiblog.hu viszont nemrég közzétett egy meglehetősen erős lábakon álló becslést.

Abból a feltételezésből indultak ki, hogy akinek okostelefonja van, az jó eséllyel használja a Facebookot; a Facebook hirdetési rendszere pedig lehetőséget nyújt a hirdetések célzására különböző demográfiai csoportokra. Lehetőség van csak Huawei telefon-tulajdonosokra hirdetni, a Facebook pedig a kampány beállításakor információt ad arról, nagyjából hány embert van lehetőségünk így elérni. Ez alapján persze nem tudjuk meg tökéletesen pontosan, hány Huawei készülék van forgalomban Magyarországon (ahogy azt sem, közéjük érti-e a Facebook a Honor-tulajdonosokat), de más publikus adat híján egy jó támpont lehet a piaci részesedés felmérésében: eszerint a módszertan szerint a Huaweiblog

1,3 millióra tette a magyarországi Huawei telefonnal vagy tablettel rendelkezők számát 2018 végén.

A blog egyébként megjegyzi: ezzel a módszertannal vizsgálva az első négy helyet tekintve a magyarországi helyzet nagyon hasonló a nemzetközi trendekhez, a Samsung a legnépszerűbb, a Huawei már a második helyen áll, míg az Apple követi azt a harmadik helyen.