Az utóbbi napokban, hetekben számos nagy autógyártó, köztük a Ford, a Honda, a General Motors és a Volkswagen is kénytelen volt visszafogni a termelést. A vállalatokat váratlanul érte a félvezetők globális piacán kialakult hiány, ráadásul egy olyan időszakban, amikor a koronavírus-járvány miatt nőtt az autók iránti kereslet.
Az elektromos személyautók kínai piacán domináns Nio pénteken bejelentette, hogy a jövő héten öt munkanapra leállítja a termelést a kelet-kínai Hofej városban lévő gyárában, és a tervezettnél legalább ezer autóval fog kevesebbet gyártani az első negyedévben. Ez azt jelenti, hogy legfeljebb 19 500 autót tud leszállítani a Nio.
Az amerikai autógyártók közül a Ford Motor arra számít, hogy akár 2,5 milliárd dollárt is elvihet idei nyereségéből a csiphiány miatti termeléskiesés, míg a General Motors 2 milliárd dollárra becsüli a hatást.
A Volvo AB haszongépjármű-gyártó, svéd multinacionális vállalat kedden közölte, hogy a félvezetők globális piacán kialakult hiány jelentősen visszaveti a termelést és így nyereségét is a második negyedévben. A Volvo, amely 18 országban működtet gyárakat, áprilisban ugyancsak a termelés leállítására kényszerül.
A csiphiánynak az az oka, hogy a készleteket lefoglalták az olyan elektronikai fogyasztási cikkeket előállító vállalatok, mint az okostelefon-gyártók, amelyek a fejlettebb és nagyobb haszonnal eladható félvezetőket vásárolják. A hiány kialakulásában a kínai technológiai vállalatokat sújtó amerikai szankciók is szerepet játszanak.
Az érintett cégek gőzerővel dolgoznak azon, hogy valahogy sikerüljön kivergődni a helyzetből - van, ahol már a tervezgetésen is sikerült túllépni a kapacitáshiány felszámolása érdekében. Korábbi összeállításunk a témában >>