Mint minden honlap működtetése, úgy egy webáruház fenntartása is elképzelhetetlen tárhely, domain és SSL tanúsítvány nélkül. Ezek együttes költsége éves szinten 10-30 ezer forint.
Szükségünk lesz egy platformra, amin keresztül az értékesítést végezhetjük. Többféle megoldás közül választhatunk, ezek bekerülési költsége is jelentősen eltérhet. A legolcsóbb megoldást a bérelhető webáruházak kínálják; a hazai szolgáltatók közül az Unas és a Shoprenter tekinthető meghatározó szereplőnek, de relatív népszerű a nemzetközi Shopify is. Ezek esetében havidíj-fizetési kötelesség van, ami jellemzően 5-10 ezernél kezdődik, majd termékszám függvényében emelkedik.
Egyszeri költséget jelentenek a különböző nyíltforrású megoldások, mint a WordPress-WooCommerce, Magento, PrestaShop… Noha ezek költséghatékony választással kecsegtetnek, a különböző bővítményeik és sablonjaik költségekkel járnak. Noha ezek telepítése és üzembe helyezése elméletileg fejlesztői tudás nélkül elvégezhető, az esetek többségében támogatásra van szükség. Így ennél az alternatívánál is érdemes 100-300 ezer forintos költséggel tervezni.
A legköltségesebb választás egyértelműen az egyedi fejlesztésen alapuló webáruház. Ez esetben gyakorlatilag nincsenek korlátok, bármi megvalósítható, ám cseppet sem biztos, hogy első online boltként az egyedi fejlesztés menedzselésére kell a legfőbb erőforrásokat fordítani. Maradjunk a realitás talaján, az első évben nem az eMAG-ot és az Amazont kell legyőznünk, hanem a saját üzletünk alapjait kell felépítenünk.
Fontos és meghatározó költségként kell tekinteni a marketingre fordított összegekre. A webáruházak esetében rendkívül fontos a tudatosság, ennek érdekében minél átfogóbb mérésekre és azoknak az analízisére van szükség. Különbséget kell tennünk a különböző forgalmi forrásokból érkező látogatók és tranzakciók között; ezek megtérülését külön-külön is figyelnünk kell annak érdekében, hogy a lehető leghatékonyabb működést érhessük el. Ha túl sokat költünk a hirdetésekre, de alacsony az árrésünk, veszteséget kell elkönyvelnünk, ami hosszabb távon akár a webáruház csődjét jelentheti. A vevőkért folytatott csatározásban nagy szükség lesz az ár-összehasonlító oldalakra, amelyek szintén kattintásalapú díjszabást használnak, illetve keresőoptimalizálásra is, amely a legolcsóbb marketingeszközünk lehet idővel.
Minél alaposabban és pontosabban fel kell mérni a tranzakciókhoz tartozó költségeket, beleértve a logisztikai és raktározási díjakat is. Ne feledkezzünk meg a pénzforgalmi költségekről sem. Sőt, vegyük figyelembe, milyen károk érhetnek bennünket havi vagy éves szinten, amelyeknek a költségét magunknak kell fedeznünk.
Ha mindent figyelembe vettünk, nem hagytuk ki a sorból a különböző igénybe vett szolgáltatásokat sem, akkor képesek leszünk meghatározni, milyen árrésre, illetve margóra van szükségünk ahhoz, hogy a kereskedelmi vállalkozásunk nyereséges legyen. Folyamatos elemzéssel, az innovatív lehetőségek jobb kihasználásával és szolgáltatásfejlesztéssel előnybe kerülhetünk a konkurens vállalkozásokkal szemben.