5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar légitársaság 300 pilótája közül hétfőn mintegy száz kapta meg a felmondólevelét, közölte a Malév pilótáinak szakszervezete, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete (Hunalpa). Az érdekképviseleti szerv hiányolja a légitársaság menedzsmentjének szakértelmét, túlzottnak tartja a vezetőség létszámát, ésszerűtlennek a takarékossági intézkedéseket, és nem látja sem a közép-, sem a hosszú távú koncepciót.

Közel-keletiek vihetik?  

A Hunalpa közleménye azt állítja, hogy a menedzsment által felkért tanácsadó cég, a Seabury úgy tett javaslatot a pilóták létszámának csökkentésére, hogy nem volt tisztában a repült óráik és a munkaidejük számítási módjával.

Mint ismert, a légitársaság még augusztus elején jelentette be, hogy - költségmegtakarítás céljából - még idén 250 aktív dolgozót elbocsát, elsősorban pilótákat és légiutas-kísérőket. A menedzsment ettől a lépéstől mintegy kétmilliárd forint megtakarítást remél.

Az elbocsátások mellett járatmegszüntetéseket és gépkivonásokat is magukban foglaló megszorító intézkedések hatvan százalékban a tartósan magas üzemanyag-árakra, harminc százalékban a világpiaci negatív gazdasági trendekből eredő visszafogott keresletre, tíz százalékban pedig a nagy iparági versenyre vezethetők vissza, közölte korábban az mfor.hu-val a társaság.

A pilóták szerint hiányzik a szakértelem

A Hunalpa viszont úgy véli: a takarékossági intézkedések ésszerűtlenek. Például a legolcsóbb földi kiszolgálók igénybevétele a repülőterken sokszor késedelmes induláshoz vezet, ami tetemes többletköltséget jelent a Malév számára.

Az érdekképviseleti szerv szerint a szakértelem hiányára vall, hogy a tranzitutasokra építő Malév megszünteti a hosszú távú (New York-i és torontói) járatait. Ezért a Budapesten átszálló utasoknak további átszállással kellene számolniuk, ami viszont a versenytársak malmára hajtja a vizet - véli a Hunalpa.

A Malév a hosszú távú járatok megszüntetését azzal indokolja, hogy azok komoly veszteséget termelnek. A pilóták szerint viszont nem megszüntetni, hanem éppen bővíteni kellene a hosszú távú járatok számát Távol-Kelet felé, és fejleszteni a légi áruszállítást ugyanebbe a régióba.

Tőkeerős befektetőt várnak

A társaság anyagi helyzetével kapcsolatban a Hunalpa megjegyezte, hogy egy tőkeerős befektető nem hitelekből finanszírozná a magyar légitársaságot. Ugyanakkor egy ilyen tulajdonos - a tőkeerejénél fogva - kezelni tudná a kerozin drasztikus drágulását, amely az egész légiipart sújtja.

A szakszervezet szerint tőkeerős befektető segítségével stabilizálni kellene a Malév helyzetét. A Hunalpa úgy tudja, hogy egy meg nem nevezett közel-keleti légitársaság érdeklődik a társaság iránt.

A privatizációs szerződés szerint egyébként a Malév 2007-es magánosítási pályázatán nyertes cég, a Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó AirBridge Zrt. csak a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. jóváhagyásával, a szerződés betartásával és az ahhoz szükséges garanciákkal adhatná el a Malév részvényeit. Ráadásul ezekre a magyar államnak a privatizálástól számítva öt évig elővásárlási joga van.

Összeomlik a Malév-tulaj orosz birodalma

A Malév jövőjével kapcsolatban azután merültek fel kérdések, hogy augusztus közepén világossá vált: a Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó AiRUnion orosz légi szövetség a csőd szélén áll. 

A legutóbbi hírek szerint az AiRUnion légiszövetség KrasAir, DAL és Szamara társaságainak működési engedélyét szeptember 30-ával felfüggesztik, majd később megvonják, de a társaságok fennmaradnak jogi személyekként. A három légitársaságot egy 2009-ben létrehozandó, nagyrészt az orosz állam tulajdonában lévő társaságba olvasztják majd be.

Vitalij Vancev, az AiRUnionnal foglalkozó válságstáb vezetője szerint Alekszandr és Borisz Abramovics formailag továbbra is részvényesek maradnak a légitársaságokban - hiszen a cégek jogi személyként nem számolják fel -, csak éppen nem foglalkoznak többet repülési tevékenységgel.   

A kormány szerint nincs Malév-ügy

Az Abramovics-birodalom összeomlásának Malév-vonatkozásaival kapcsolatban Budai Bernadett kormányszóvivő kedden közölte: azokat a szerződési feltételeket, amelyeket a Malévot privatizáló AirBridge Zrt. vállalt, és amelyek mögött fedezet is mutatkozik, a tulajdonosok teljesítik. Hozzátette: az eddigi kormányülések napirendjén semmiféle formában nem szerepelt a Malév ügye.

A magyar légitársaság korábban annyit közölt, hogy az AiRUnion anyagi nehézségei nem érintik a Malév működését. A cég szerint szeptember negyedikén a Vnyeseconombank (VEB) és az AirBridge, illetve az AirBridge és a Malév aláírta a Malév átalakításának finanszírozását szolgáló megállapodást. Ezáltal a légitársaság összesen harmincmillió euró forráshoz jut.

Ennek a pénzügyi forrásnak a biztosításával az AirBridge Zrt. teljesítette a 2007. február 23-án kelt privatizációs szerződésben vállalt teljes pénzügyi kötelezettségét, közölte a Malév.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!