4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

December 10-től Kelet-Magyarország nagy részén, valamint két dunántúli szakaszon is bevezeti a MÁV az integrált ütemes menetrendet, amely nyomán az eddigieknél mintegy 11 százalékkal több járat közlekedik majd. A korábbi tervekkel ellentétben decembertől egyelőre a megszüntetésre ítélt vonalakon sem áll le a forgalom, a továbbiakról a közlekedési minisztérium dönt majd. Ehhez hasonlóan továbbra is bizonytalan, pontosan mikor állhatnak forgalomba a még 2006 tavaszán vásárolt Bombardier Talentok. Mfor.hu tudósítás.

Jönnek a kör-IC-k, a Talentokra azonban még várni kell

Újdonságként lesz viszont úgynevezett kör-IC, amely kétóránként indul a Keleti pályaudvarról Miskolc-Nyíregyháza felé, ahonnan Debrecen és Szolnok érintésével a Nyugati pályaudvarra tér majd vissza. Innen szintén 2 óránként indulnak majd szerelvények ezen az útvonalon, Keleti pályaudvar végállomással. Ennek nyomán hat megyeszékhely (Szeged, Kecskemét, Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc) között akár egy-másfél órával is csökken az eljutási idő a MÁV ígérete szerint. A szegedi vonalon egyébként megszűnik az InterCity és a gyorsvonat különválasztása: az IC-kocsik mellett a gyorsvonati kocsikban hely- és pótjegy nélkül is lehet majd utazni.

Kétóránként megy vonat Bécsbe

A MÁV szerint jelentősen javulnak a "vonatot váltók" lehetőségei is: a csatlakozások száma nő, kiszámíthatóságuk az ütemesség miatt javul és jelentősen csökken a várakozási idő is. Az IC- és a gyorsvonatok egy-egy nagyobb csomópontban találkoznak majd, itt kétóránként lehetséges lesz a komplex (mindenhonnan mindenhova történő) átszállás. Az új csatlakozási rendszer biztosítja az úti cél gyors elérését Hatvanban, Füzesabonyban, Miskolcon, Szerencsen, Nyíregyházán, Debrecenben és Cegléden.

Nemzetközi viszonylatban Poprád, Drezda, Eszék, Szarajevó, Marosvásárhely és Nagyszeben célállomásokkal új, illetve módosított menetrendű járatokat indít decembertől a MÁV. Bécs felé kétóránként indulnak majd szerelvények, Nagyszeben és Marosvásárhely pedig az eddigieknél gyorsabban lesz elérhető. A tátrai síterepekig, Poprádig a téli menetrendben közlekedik majd új IC.

Még élnek a problémás vonalak

Ami az új menetrend árnyoldalait illeti, egyes vonatok a jövőben nem állnak majd meg olyan megállóknál, ahol a legutóbbi utasszámlálások szerint nem vagy csak alig volt felszálló, közölte újságírói kérdésre Guthyné Molnár Mária. A terméktervezési osztályvezető azt nem tudta megmondani, pontosan hány megállót érint a változás.

Az viszont biztos, hogy a megszüntetendő szakaszokat betervezték a menetrendbe, s amíg a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) nem hoz végleges döntést az ügyben, addig - mint ahogy arra Devecz Miklós utalt - azokon is zavartalanul folyik a közlekedés. A vezető ezzel kapcsolatban többet nem kívánt elárulni, mivel ez a kérdés a minisztérium kompetenciájába tartozik.

Mint ismert, Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter júliusi tervei szerint a megszüntetésre ítélt vonalakat már december 10-től kivették volna a menetrendből, erre azonban a döntés csúszása miatt legkorábban januárban kerülhet sor. A GKM közlése szerint december első felében döntenek majd az érintett 28 vasútvonal sorsáról.

Várni kell a Talentokra

Egyelőre azt sem lehet tudni, mikor állnak forgalomba a MÁV év eleji gyorstenderén nyertes Talentok. A vasúttársaság és a Bombardier még 2006. március 21-én írta alá a tíz motorvonat szállításáról szóló szerződést, ám forgalomba állításuk - iparági információk szerint a típusengedély hiánya miatt - máig nem történt meg. Dian József, a Bombardier-MÁV Kft. ügyvezető igazgatója lapunknak korábban úgy nyilatkozott, hogy előzetes típusengedéllyel már rendelkeznek, s a szerződésnek megfelelően még az idén leszállítják és forgalomba állítják mind a tíz járművet.

Devecz Miklós az mfor.hu-val annyit közölt: a vonatok decemberben vagy januárban állnak majd üzembe. Azzal kapcsolatban nem kívánt információt adni, hogy beszerezték-e már a szükséges típusengedélyt. Az első vonatok jelenleg is végzik a próbafutásokat, a továbbiakat pedig már gyártják.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!