5p

Az élelmiszeralapanyag-termelés egyik fontos összetevője a növényvédő szerek használata és nagyon nem mindegy, hogy miből mennyit és milyen költséggel használnak a termelők. E szerek árai láthatóan is megjelennek az élelmiszerek áraiban, így számottevően befolyásolhatják azok alakulását. A múlt évben a szóban forgó anyagok értékesítési átlagára az éves átlagos inflációt bőven meghaladó tempóban, 22,3 százalékkal emelkedett.

Az élelmiszeralapanyagok termelése során – egy csomó más mellett – nélkülözhetetlen a növényvédő szerek (peszticidek) alkalmazása. Így ezek piacának változásai is hozzájárulnak az élelmiszerek árainak alakulásához, így vélhetően ezek elszállásából is kivették a részüket – legalábbis a számok azt támasztják alá.

A mezőgazdasági végfelhasználóknak értékesített peszticidek 2022. évi nettó árbevétele a beérkezett adatok alapján 151 milliárd forint volt, ami 2021-hez képest 17,8 százalékos növekedést mutatott. A különböző hatásmechanizmusú szerek értékesítési árai a vizsgált időszakban, a megfigyelt termékek körében a KSH számítása szerint a következőképpen alakultak: a gyomirtó szerek átlagára 23,8, a gombaölő szereké 22,6, az egyéb szereké 22,4 százalékkal, míg a rovarölőké 15,2 százalékkal növekedett. A növényvédő szerek értékesítési ára átlagosan 22,3 százalékkal emelkedett a tárgyévben ez egy évvel korábbi időszakhoz viszonyítva – a tavalyi éves teljes áremelkedés átlagos mértéke 14,5 százalék volt.

Növényvédő szerek nélkül nem megy.
Növényvédő szerek nélkül nem megy.

A legnagyobb mértékben (volumenben) 2022-ben a gyomirtó szerekre (31 százalék) volt igény, ezt követte sorrendben az egyéb szerek (28 százalék), a rovarölő szerek (20 százalék), a gombaölő szerek (15 százalék), a gyűjtőcsomagok (5 százalék), valamint a biológiai szerek (1 százalék) forgalma – derül ki az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) tanulmányából. A teljes értékesítésen belül a rovarölők kivételével minden termékkategória aránya csökkent az egy évvel korábbihoz mérten, az egyéb szerek aránya esett vissza a leginkább, 11,3 százalékponttal.

Értékalapon is a gyomirtó szerek adták az éves forgalmazás legnagyobb arányát (41 százalék), majd a gombaölők következtek (23,5 százalék), ezután a rovarölők (17 százalék), az egyéb szerek és a gyűjtőcsomagok (9-9 százalék) és legvégül a biológiai szerek (0,5 százalék) zárták a sort.

A forgalmazott növényvédő szerek mennyisége alapján (248-féle szer) 2022-ben a négy legnagyobb gyártó cég a Syngenta (ChemChina), a Bayer, a BASF és a Corteva (DuPont, Dow Agro Sciences, Monsanto) volt. A megfigyelt 248-féle szer értékesítése alapján a négy legnagyobb gyártó cég adta a teljes árbevétel egyharmadát. Világszinten a fent említett négy növényvédőszer-gyártó a teljes peszticid forgalom mintegy 70 százalékát fedi le.

A végfelhasználóknak történő növényvédőszer-értékesítést tekintve a tíz legnagyobb kereskedő az éves forgalom 75,7 százalékát adta (értékben) 2022-ben, vagyis az előző évhez képest az 1,4 százalék-ponttal csökkent a részesedésük. 2018-ban ez az arány még 83 százalék volt. A top 10 forgalmazó értékesítésének aránya a teljes forgalomból volumenben 73,8 százalékot tett ki.

A növényvédő szerek értékesített volumene 2022-ben összességében 7 százalékkal csökkent 2021-hez képest. A 2022-es gazdasági év az elmúlt évtizedek egyik legszárazabb éve volt, az eső hiányában mind a gyomok, mind a gombakártevők alacsonyabb egyedszámban jelentek meg, így ennél a két kategóriánál nagyobb mértékben esett vissza a kereslet. Az egyéb szerek forgalma is elmaradt a 2021. évitől, ami az előbb említett két kategória volumencsökkenésének a hozadéka. Az egyéb szerek általában a gomba- és a rovarölők, illetve a gyomirtók kísérőszerei.

Kategóriák szerint vizsgálva megállapítható, hogy a gombaölők és az egyéb szerek 19-19 százalékkal csökkentek volumenben, ezt követték a gyomirtó szerek 10 százalékos visszaeséssel. A szárazság miatt a gyomok kevésbé voltak jelent, mint egy átlagosan csapadékos évben, illetve sok helyen (elsősorban az Alföldön) sajnálatos módon megsemmisült a termesztett növénykultúra. A rovarölők forgalma ezzel szemben 4 százalékkal emelkedett. A gyűjtőcsomagok iránti érdeklődés 2021-hez képest fellendült a forgalmazók visszajelzései alapján.

Megoszlás alapján a legnagyobb mértékben 2022-ben a gyomirtó szerekre (31 százalék) volt kereslet, ezt követte sorrendben az egyéb szerek (28 százalék), a rovarölő szerek (20 százalék), a gombaölő szerek (15 százalék), a gyűjtőcsomagok (5 százalék), valamint a biológiai szerek (1 százalék) forgalma. Értékben vizsgálva is a gyomirtó szerek adták az éves forgalmazás legnagyobb arányát (41 százalék), majd a gombaölők következtek (23,5 százalék), ezután a rovarölők (17 százalék), az egyéb szerek és a gyűjtőcsomagok (9–9 százalék), legvégül a biológiai szerek (0,5 százalék) zárták a sort. A teljes értékesítésen belül (volumenben) a rovarölők kivételével minden termékkategória aránya csökkent az egy évvel korábbihoz mérten, az egyéb szerek aránya esett vissza a leginkább, 11,3 százalékponttal.

A különböző kategóriák összes értékesített mennyiségét összehasonlítva a forgalmazott értékükkel, látszik, hogy a volumen alapján a gyomirtók szerek képviselték a legnagyobb arányt (31 százalék), értékben pedig a 41 százalékát a teljes értékesítésnek. Az egyéb szerek álltak a második helyen 28 százalékkal az értékesített volumen szerint, azonban ez a szerkategória az összforgalom értékének mindössze 9 százalékát adta. A rovarölők értékesített mennyisége korábban a gombaölőkéhez volt hasonló, 2022-ben azonban a rovarölők az éves forgalom egyötödét, míg a gombaölők alig egyhetedét tették ki. Értékben ezzel szemben a gombaölők 23,7, míg a rovarölők 17 százalékát adták a teljes forgalomnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!