7p

Nem üzletet váltunk, másképp vásárolunk.

Vett már zöldpaprikát online? A háziasszonyok jelentős része még idegenkedik ettől, hiszen más nagyságú, fajtájú darabokra van szükség, mondjuk a töltött paprika elkészítéséhez, míg a nem olyan formás, picit fonnyadt is megteszi lecsónak. Az utóbbi évek slágere, a kápia is más helyet tölt be a napi étkezésben. A piacon megtehetjük, hogy válogatunk – de aki a zöldséget, gyümölcsöt online szerzi be, az nem. Az e-kereskedelem híveit azonban ez nem zavarja.

A tehetősebbek, és akik rászorulnak

Az élelmiszerek házhoz szállítása létezett az e-kereskedelem előtt is, akkor telefonon történt a megrendelés. Már a 20. század közepén is éltek e lehetőséggel a tehetősebbek – de az igazi áttörést az e-kereskedelem megjelenése hozta meg. Jelen sorok szerzője szerint főleg a tehetősebbek körében dívik ez a szokás, meg azok esetében, akiknek kevés az idejük, nem akarnak órákig kóvályogni a szupermarketekben, illetve, akik valami miatt nem tudnak
kimozdulni a lakásból és cipelniük sem szabad. Azt is tegyük hozzá, hogy nemcsak az idő pénz, hanem a benzin is, ennek költségeit részben fedezheti a házhoz szállítás tarifája. A műfaj történetére a Covid volt a legnagyobb hatással.

„Korábban is folyamatosan száguldott az e-kereskedelem, de a Covid-19 miatt a duplájára nőtt Magyarországon a szektor forgalma. 2022-ben, főleg a korábbi évekhez képest azonban jelentős lassulás következett be. A magasan ragadt inflációs környezetet figyelembe véve pedig az e-kereskedelem forgalma a hagyományos kiskereskedelemmel összhangban visszaesést mutatott tavaly” – olvasható az oeconomus.hu Gazdaságkutató Alapítvány közleményében. Azt mindannyian tudjuk, hogy az élelmiszer házhozszállítás a Covid egyik legnagyobb nyertese lett, de az ennek kapcsán kialakuló jelentős verseny miatt a listavezetők sorrendjében átrendeződés figyelhető meg. 

Berobbant a házhozszállítás piaca

A lezárásoknak köszönhetően az élelmiszer-házhozszállítás piaca lényegében berobbant. A Forbes.hu szerint már a Kifli az online élelmiszer és drogéria kereskedők mezőnyének legnagyobb forgalmat lebonyolító szereplője, megelőzve ezzel az eddigi piacvezető Tesco-t.
 
A NIQ piackutató cég kereskedelmi indexe szerint az úgynevezett FMCG, azaz élelmiszeripari és vegyipari háztartási termékek online úton történő értékesítése globálisan növekvő tendenciát mutat: éves szinten közel 10 százalékkal bővült értékben. Kelet- Európában pedig átlag feletti mértékben, 27 százalékkal gyarapodott. A járvány ideje alatti
megugrás után egy stabilizációs időszak vette kezdetét, ami most újabb lendületet kapott.

Az online vevők is jó minőséget akarnak. Fotó: Depositphotos
Az online vevők is jó minőséget akarnak. Fotó: Depositphotos
Magyarországon az élelmiszer-kategóriák értékben mért forgalma 20 százalékkal, míg a vegyi áruké 36 százalékkal lett több az idén augusztussal záródó 12 hónapos időszakban (2022. szeptember – 2023. augusztus). A teljes piaci értékesítésből az élelmiszerek 1,3 százalékot, míg a vegyi áruk 3,4 százalékot tesznek ki. Mindkét árucsoportra jellemző, hogy ez az arány a Covid előtti időszak duplája, azaz a stabilizációs időszakban sem veszített az online a
jelentőségéből, sőt jelentősen növelte azt.

Élelmiszerek esetén kiemelkedően keresettek az állateledelek, melyek nemcsak értékben, de eladott mennyiségben is tudtak növekedést generálni az online csatornában – tudjuk meg a NIQ-tól. A teljes piac értékbeli növekedését meghaladóan teljesített a jégkrém, az ásványvíz és a bébiételek is. Vegyi áruk tekintetében a babaápolás, a papíráruk, a mosogatószerek, a tusfürdő és a dezodorfélék volumene is bővült.

Szakosodtak az e-üzletek

Az NIQ a magyarországi e-kereskedelmet az úgynevezett „brick-and-click” azaz hagyományos és online bolttal is rendelkező vállalatok, (Tesco, Spar, Auchan, Príma, dm, Rossmann) és „pure player”- csak online működő - (Mall, Kifli, Emag, Alza) szereplőket illetően vizsgálta. Közben elkezdődött egy tematikus kiszélesedés is: van olyan e-kereskedő, aki csak diétás, mentes, vagy vegán termékeket kínál, más a spórolást veszi célba, megint más kézműves, háztáji, kisüzemi termékekre szakosodik.

De a legnagyobbak is figyelembe veszik a speciális igényeket: a cseh eredetű Kifli.hu létrehozta speciális diétabarát e-üzletét az étkezési korlátozásokkal küzdők számára, azaz szűrőkkel fejlesztette weboldalát. Ezek a szűrők segítenek megtalálni a legmegfelelőbb étrendet, és kiválasztani az összetevőket.

A glutén-, laktóz- és hozzáadott cukor mentes szűrőkön túl már 26 olyan további kategória szerint kereshetnek a vásárlók az oldalon, mint például a pálmaolaj-mentes, szulfitmentes, GMO-mentes, sómentes, E-szám-mentes. Az összetevők mellett a csomagolás és akár a diéta szerinti szűrésre is lehetőség nyílik már az oldalon: inzulin-rezisztencia, paleo, keto és még 7 további étrend követői találják meg könnyedén a nekik való élelmiszereket.

Ez a személyre szóló választék a vásárlás jövője, hiszen a hagyományos szupermarketek sorai között sok időt vesz el a válogatás, a címkék átnézése, ami jelentősen megnyújtja a vásárlási időt – hangsúlyozta a Kifli.hu illetékese. A csomagolóanyagok szerinti válogatás lehetősége is adott, összesen hét mód közül választhatja ki a vásárló a hulladékgyűjtési szokásainak legmegfelelőbbet: a lebomló, műanyagmentes vagy papírcsomagolás mellett már újrahasznosított és újra hasznosítható, újratölthető és üveg-csomagolású lehetőségek is választhatók.  

A Kifli.hu 2019 decemberében kezdte meg működését. Gyorsan népszerűvé vált a főváros és vonzáskörzetének utcáin, a kiszállított rendelések száma 2023 júniusában már a 4 milliót is meghaladta. Szalma Rita, a Kifli.hu kereskedelmi igazgatója válaszolt kérdéseimre.

Milyen az online, azaz e-kereskedelem őszi piaca? Melyek a legkedveltebb zöldségek,
gyümölcsök?

A szezonális zöldségek és gyümölcsök forgalomnövekedése mellett, mint a tök vagy szőlő, a napi étkezéshez szükséges termékek (alma, uborka, egyebek) az állandó favoritok. 

Mekkora a verseny ebben a kereskedelmi szegmensben?

A verseny igazából nem az e-kereskedők között zajlik. Nem az e- versenytársakat kell legyőzni, hanem a régi, hagyományosnak számító vásárlói szokásokat: mint például a boltba járás, az áru személyes kiválasztása.

Mennyire jellemző, hogy a vevő reklamál – például nem szép az áru, nem akkor hozták – ilyenkor mi a gyakorlat? 

Mi ön-jóváírást kínálunk a vásárlóknak: a reklamálni kívánt áru értékét  a vásárló sajátó magának írhatja jóvá a profiljában, azaz levásárolhatja. 

Mennyivel drágább a Kiflinél a sütőtök vagy a kápia paprika, mint mondjuk, ha a Fehérvári úti piacon szerezném azt be?

Az árakat folyamatosan egyeztetjük a versenytársakéval. Az összehasonlításnál fontos tényező a minőség. Mi ezt képviseljük, ezért mutatkozhatnak különbségek.

Hogyan választják ki a termelőket? 

Bármilyen termelő jelentkezhet hozzánk beszállítónak, működik egy termelőket segítő programunk is. A minőség, elérhetőség és pontosság követelményeiből viszont nem engedünk, ezeknek meg kell felelni.

Honnan rendelnek leginkább és milyen vevői kör?

A szolgáltatás, már több mint 100 településen elérhető. Budapest a legerősebb, de például az újonnan indult Veszprémben és a Velencei-tó körüli területeken is nagy a forgalmunk. A vásárlóink széles körből érkeznek, szinte minden társadalmi csoportnak kialakítottunk saját kínálatot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!