2008-ban továbbra is az ár, az elhelyezkedés és a minõség lesz a döntõ szempont ingatlanvásárláskor, két egyforma lakás között olyan tényezõk dönthetnek, mint például a lakás "zöldkártyája", a "bűntérképen" való elhelyezkedése. Marketing szakemberek szerint az új szempontok felkutatására már csak azért is szükség lesz 2008-ban, mert a tavalyinál is több eladatlan lakás van a fejlesztõk kínálatában.
A statisztikák azt mutatják, hogy Budapesten tavalyhoz képest 8250-rõl 9900-ra emelkedett a készleten lévõ lakások száma. A kedvezõtlen számadatok ellenére Magyarországon jó esély van arra, hogy újabb lendületet kapjon az ingatlanpiac. Ugyanakkor a pangó ingatlanpiacon csak újszerû, sok extrát felvonultató lakóparkok növelhetik látványosan eladásaikat, hiszen a különlegességekre Magyarországon nem csökken, hanem 2008-ban is nõni fog az igény. Látványos eladásokra elsõsorban az agglomerációban épülõ és a zöldövezeti lakóparkok számíthatnak – olvasható a Bicske határában épülõ Budapest Gate gyorselemzésében. A zöld lakóparkoknak kedveznek a levegõvel kapcsolatos rossz adatok is, amelynek egyik bizonyítéka, hogy egyre több család költözik a fõváros vonzáskörzetébe.
Karácsony környékén a mérõállomások többsége az elfogadhatónál nagyobb szennyezettséget jelzett. A levegõ már konkrét egészségügyi kockázatot jelentett, elsõsorban a szív- és érrendszeri betegeknek, az idõseknek és a gyermekeknek. A város egyes részein két és félszer volt magasabb a légszennyezettség, mint a napi határérték. A rossz levegõ egyébként nem újdonság a fõvárosiak számára, az Európai Unió egy évben 35 porral túlszennyezett napot engedélyez a tagállamoknak. Magyarország már õsszel túllépte a keretet.
Dömötör Mónika, a Sasad Resort értékesítésért felelõs igazgatója is úgy véli: amennyiben az idõjárás 2008-ban is hasonlóan rossz adatokat produkál, jó esély van arra, hogy az ingatlanpiacot befolyásoló tényezõk között a jó levegõ megléte az eddigieknél fontosabb szempont lesz új lakás vásárlása esetén. Szerinte a XI. kerületben épülõ projekt egyik legnagyobb vonzereje, hogy ez Budapest legnagyobb zöldterületű beruházása.
Éskovács Péter, az A-Z PRodukció PR-ügynökség vezetője mindezekhez hozzátette: A hazai ingatlanpiaci szakemberek nemcsak a magyarországi, de külföldi kutatások eredményeit is felhasználhatják a zöld lakóparkok kommunikációs kampányaiban. Jó példa erre az International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health szaklapban publikált cikk, amely a környezetszennyezés és az orvosi vizsgálatra jelentkezõk közötti számadatok összefüggéseire mutat rá. A kanadai Egészségügyi Minisztérium munkatársai rávilágítottak arra, van összefüggés a légszennyezettség és az azonnali sürgõsségi ellátást igénylõ depressziós helyzetek között. A kutatók több mint tizenötezer személy adatainak vizsgálata során kimutatták, hogy a szennyezettségre fõként a nõk reagálnak rosszul.
Ez a kutatás már csak azért is fontos lehet az ingatlanpiaci szakemberek számára, mert köztudott, hogy a nõk szemelik ki azt a lakást, ahova a család majd költözik, a férfiaknak csak az a dolguk, hogy a technikai jellegű és a finanszírozással kapcsolatos kérdésekben döntsenek.