4p

Az előző év hasonlóidőszakához képest gyakorlatilag stagnáló árbevétel és növekvő tisztított üzemi eredmény jellemezte a Mol második negyedévét. Ha az első félévet a bázisidőszakkal vetjük össze, akkor viszont korántsem néznek ki ilyen jól a számok.

2013 második negyedévében a Mol‐csoport „tiszta” újrabeszerzési árakkal becsült EBITDA‐ja 112 milliárd forintot ért el, amely 21 százalékkal marad el az ezt megelőző negyedévi értéktől. Az alacsonyabb eredmény elsősorban az Upstream üzletág gyengébb hozzájárulásával magyarázható, míg a Downstream és a Gáz Midstream üzletágak az előző negyedévihez hasonló eredményt szállítottak.

Az Upstream üzletágban az alacsonyabb olajár, az ennek megfelelően csökkenő átlagos realizált szénhidrogén ár (9%csökkenés az előző negyedévhez képest) és a tovább csökkenő termelés voltak azok a tényezők amelyek negatívan befolyásolták az eredményességet. A Downstream üzletágban a szezonális okokból erősebb termékkereslet és értékesítés pozitív hatását nagyrészt ellensúlyozták a romló külső körülmények, úgymint a csökkenő motorbenzin termék marzsok, a szűkülő Brent‐Ural jegyzésárkülönbség és néhány nem tervezett finomítói leállás.


A Gáz Midstream üzletág viszonylag stabilnak mondható teljesítménye a szezonális okokból alacsonyabb hazai földgázszállítás (FGSZ) és a horvát gázkereskedelmi tevékenység hasonló okokból mérsékeltebb veszteségeinek eredője.

A Mol‐csoport EBITDA‐ja, speciális tételek nélkül, 95 milliárd forintot ért el, amely elmarad az előző negyedévi értéktől, éves összehasonlításban azonban 2 százalékos javulásnak felel meg. A különbséget elsősorban az magyarázza, hogy a készletek újrabeszerzési árakon történő átértékelése illetve a szállítókon és vevőkön elszámolt árfolyamnyereség az idei év második negyedévében nettó 40 milliárd forinttal kedvezőbb eredményt adott a Downstream üzletágban, mint egy évvel ezelőtt.

Ha az első félévet a 2012-es hasonló időszakkal vetjük össze, akkor a tiszta EBITDA soron 13 százalékos visszaesést láthatunk. Ennél is rosszabb a tisztított üzemi eredmény sornál a helyzet, hiszen 23 százalékos a csökkenés, míg a nettó eredménynél már 30 százalékos visszaesésről számolt be a Mol.

A csoport 238 milliárd forint működési cash‐flow‐t realizált 2013 második negyedévével, amely 47 százalékkal több, mint egy évvel ezelőtt, köszönhetően a csökkenő olajárak miatti fellépő alacsonyabb működő tőke igénynek.

„A második negyedév eredményeinek nem kedveztek sem a külső piaci, sem a belső tényezők. Ez különösen igaz az Upstream területén, mivel az alacsonyabb kőolajár és a visszaeső szénhidrogén termelés egyaránt nyomott hagyott a szegmens profitabilitásán. Ugyanakkor a kedvezőtlen piaci viszonyok mellett is képesek voltunk megerősíteni Upstream tevékenységünket.” - mondta el az eredmények kapcsán Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató.

„Két eseményt emelnék ki, melyek egyaránt fontosak az üzletág sikeres jövője szempontjából. Egyrészt jelentős mérföldkőhöz értünk Irak Kurdisztáni Régiójában, hiszen a regionális kormányzat elfogadta a Shaikan blokk Fejlesztési Tervét, amely elérhető közelségbe hozta a termelés első fázisát. Az itt megtermelt olaj is hozzájárul majd érett mezőink termeléskiesésének pótolásához. Másrészt felső vezetésünket egy kiváló új szakemberrel erősítettük, aki a Kutatás‐termelés szegmens ügyvezető igazgatójaként talán a legfontosabb üzletágunk irányításáért lesz felelős. Alexander Dodds figyelemre méltó nemzetközi iparági tapasztalatot hoz magával a Mol‐csoportba. Biztos vagyok benne, hogy Alex Dodds jelentős mértékben járul majd hozzá hosszú távú sikereinkhez” – hangzott el Hernádi Zsolttól.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!