6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Több szervezet és szakértő is a nyugdíjrendszer fenntarthatatlanságára figyelmeztet, miközben a demográfiai folyamatok is egyre rosszabb irányba tartanak. Viszont létezhet megoldás a problémára.

Múlt heti jelentésében a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) is megkongatta a vészharangokat nyugdíjügyben. A szervezet tanulmánya ugyan elsősorban az ellátás nélküliek miatt emelte fel a hangját, hiszen az idősek fele (49 százalék) nem kap nyugdíjat. Ugyanakkor azt is megjegyzik, hogy akik nyugdíjellátásban részesülnek, sokan bőven a szegénységi küszöb alatt élnek. Magyarországon ebből a szempontból inkább pozitív a helyzet, hiszen az idősek döntő többsége részesül ellátásban (90 százalék felett van az idősek között azok aránya, akik nyugdíjat kapnak), ráadásul az ellátás átlagos összege elegendő a megélhetésre. A statisztikák szerint az öregségi nyugdíj átlagos havi összege tavaly 112 781 forint volt, míg a nyugdíjasok esetében a korábbi 77 364 forint után 2013-ban 78 759-re emelkedett a létminimum összege.

A jelentés megjegyzi, hogy a 90-es években elindult egy folyamat, amely a korábbi állami (a járulékokat újraelosztó) nyugdíjrendszer helyett, illetve mellett a magán-nyugdíjpénztárakat is beemelte a rendszerbe (ezáltal több pillérre próbálták állítani az ellátást). Ez azonban az utóbbi években ismét megfordult, és több ország államosította a nyugdíjrendszert, így a régióban Magyarország és Lengyelország is. Más felmérések pedig azt sugallták, hogy azokban az országokban fenntartható a nyugdíjrendszer, ahol az állami juttatásokat tőkefinanszírozott pillér egészíti ki. Így Magyarországnak növekvő kockázatokkal kell szembenéznie, ami a nyugdíjrendszer hosszútávú fenntarthatóságát illeti.

Az ILO szerint ráadásul a kilátások sem kecsegtetnek túl sok jóval, hiszen a nagyvonalúnak számító európai nyugdíjrendszerben is nehézségekkel kell a jövőben szembenézni. Ugyanis a majdani nyugdíjasok legalább 14 európai országban kapnak (a mostani arányokat tekintve) a jövőben alacsonyabb nyugdíjat. Ez utóbbi viszont a ma még aktív magyar munkavállalókat is sújtani fogja.

Kedvezőtlen demográfiai folyamatok

Az már korábban ismert volt, hogy a KSH Népességtudományi Kutatóintézetének népesség-előreszámításai szerint a következő 10 évben, 2014 és 2024 között mintegy 412 ezerrel csökken majd Magyarország teljes népessége, ám ennél jóval, csaknem 40 százalékkal lesz nagyobb mértékű a fogyás (mintegy 579 ezer fő) az aktív életkorúak, a 20–64 évesek körében. Ezzel párhuzamosan, 2020-ig az újszülöttek várható élettartama a fiúk esetében a 2009-ben számított 69 évről 71–74 évre, a leányoknál pedig 78 évről 79–82 évre emelkedik.

A következő években tehát a nyugdíjasok aktív korúakhoz viszonyított aránya jelentősen megemelkedik, ráadásul az eltartottak hosszabb élettartamuknak köszönhetően tovább részesülnek majd társadalombiztosítási ellátásban. A trend persze nem újkeletű: míg például 1980-ban Magyarországon 4 aktív keresőre még csak 2 nyugdíjas jutott, addig 2013-ban 4 aktív kereső már 3 nyugdíjast tartott el. A nem is olyan távoli jövőben, 2050-re 4 aktív keresőnek nagy valószínűséggel már 6 nyugdíjasról kell majd gondoskodnia.

Milyen megoldások lehetnek?

A megoldások leegyszerűsítve három elven alapulnak, amelyek részben egymást átfedve jelenthetnek megoldást.

Öngondoskodás erősítése

Az állami nyugdíj mellett az öngondoskodást erősítve a lakosság saját jól felfogott érdekében próbáljon meg minél nagyobb összeget felhalmozni inaktív korára. Ennek a gyakorlatban két akadályát szokták a szakértők megemlíteni, egyrészt az alacsony hazai pénzügyi kultúrát, másrészt a lakosság korlátozott anyagi lehetőségeit, ugyanis csak egy szűk réteg képes hónapról-hónapra rendszeresen pénzt félretenni.

Kitolni a jogosultság kezdetét

Az ellátásban részesülők és az aktívak arányának javítása is folyamatos téma. Erre vonatkozólag az elmúlt években már a magyar kormányok is tettek lépéseket, hiszen a nyugdíjkorhatár emeléséről még 2009-ben döntöttek, és idén életbe is lép. Első lépcsőben az 1952-ben születetteknek kell egy fél évet ráhúzniuk, ők már csak 62,5 évesen élvezhetik majd a nyugdíjat. Aztán minden évben egy fél évvel tolódik a nyugdíjkorhatár. Az 1957-ben születetteknek pedig már 65 éves korukig kell majd dolgozniuk. A korhatár emelése kapcsán kritikaként a hazai munkaerőpiac állapotát szokták megemlíteni, több szakértő szerint ugyanis jelen állapotában nincs felkészülve a piac arra, hogy az egyre idősebbeket felszívja, ha pedig közmunkába kerülnek át, az nem jelent számukra segítséget, sőt, a nyugdíjszámítási modellek függvényében esetleg még hátrányt is szenvedhetnek.

Megfordítani a rossz folyamatokat

A demográfiai folyamatok korrigálása, akár drasztikus ösztönzők révén. A gyermekvállalás ösztönzése a mostani magyar kormánytól nem áll távol, hiszen az adórendszeren keresztül jelenleg is komoly kedvezményeket kapnak a gyermeket vállalók. Ráadásul az elöregedést gátló legalább három gyermeket vállalók visszatérítése exponenciálisan nő az egy, illetve a kétgyermekesek adókedvezményével szemben.

Ez utóbbi kapcsán egyébként éppen a napokban jelent meg a Népesedési Kerekasztal koncepciója a nyugdíjrendszer reformjára. A jelenlegi magyar nyugdíjrendszer csaknem kizárólag felosztó-kirovó elven működik, gyakorlatilag bünteti a gyermekvállalást. Az efféle rendszerek három generációt kapcsolnak össze: az aktív korúak kifizetik az idősek nyugdíját, cserébe azért, mert a mostani idősek felnevelték őket, és egyben felnevelik a következő járulékfizetői generációt, akik majd az ő nyugdíjukat finanszírozzák. A nyugdíj-megállapítás szabályai e két kapcsolat közül azonban csak egyet vesznek figyelembe, azt, hogy valaki aktív korában mennyit adott a nálánál idősebbeknek (mennyi járulékot fizetett).

Mivel a kifizethető nyugdíjak nem kizárólag ettől függnek, hanem főleg attól, hogy mennyi erőforrást fordítottak a következő járulékfizető generáció felnevelésére, a jelenlegi rendszer inkonzisztens, igazságtalan, gyakorlatilag önfelszámoló, és ezért korrekcióra szorul, hangsúlyozza a Népesedési Kerekasztal koncepciója. Szerintük a gyermeknevelésnek a nyugdíjrendszerben is érvényesülnie kellene, így ennek egyik esete lehetne, hogy azoknak a kezdőnyugdíját, akik egynél több járulékfizetőt állítottak maguk helyett, 1-nél magasabb, az e szintnél kevesebbel hozzájárulók járadékát 1-nél kisebb szorzóval súlyozzák.

Ugyancsak egyik lehetséges megoldása a gyermekneveléstől függő nyugdíjkorhatár. A normál korhatártól csak azok kaphatnak járadékot, akik megfelelő számú (az egyszerűség kedvéért: legalább egy) járulékfizetőt állítottak maguk helyett. A többiek nyugdíját is megállapítják a korhatár elérésekor, de csak magasabb életkorban kezdhetik meg a járadékfelvételt.

A szervezet szerint lehetséges a járulékfizetés szakaszában is a járulékmértékek eltérítése gyermekszám szerint. Sok szempontból ez lenne a legtisztább megoldás, konzisztens azzal a felfogással, amely a gyermeknevelést természetbeni járulékfizetésnek tekinti. Továbbá ez lenne az a megoldás, amely időben a legközelebb hozza a következményeket, így a várható viselkedési reakciók (magasabb emberi tőke beruházás) is erőteljesebbek lehetnének.

KB
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!