Múlt hét péntektől a 95-ös benzinért átlagosan 393, a gázolajért pedig 377 forintot kell fizetni, vagyis mindkét üzemanyag-típus jócskán elhagyta már januári mélypontját, amikor a benzinért 323, a gázolajért pedig 345 forintot kértek. A különbség főként a benzinnél látványos.
Azt tudjuk, hogy a tavaly októberben kezdődő árzuhanás főként a Brent típusú olaj hordónkénti árának volt köszönhető, amelynek 100 dollárnál is magasabb hordónkénti ára januárra megfeleződött, de még most júliusban is 60 dollár alatt áll. Persze közben a forint is erősen gyengült a dollárral szemben.
Ezért megnéztük, hogy a Brent forintban kifejezett ára, miként alakult az elmúlt évben és ezt összevetettük a benzinnel és a gázolajjal. A következő grafikon azt mutatja, hogy tavaly július eleji bázison hány százalékkal csökkent az olaj, mennyivel a benzin és mennyivel a gázolaj ára.
Jól látható, hogy míg az olaj még mindig jó 30 százalékkal olcsóbb, mint tavaly ilyenkor, az üzemanyagok 10 körül állnak.
Mivel tudjuk, hogy az üzemanyagok közterhei nem nőttek és a Mol számára fontos urali olaj árának alakulása is éppen a csökkenés irányába mutat, felmerül a kérdés, hogy mégis miért kell ilyen sokat fizetni a benzinkutaknál.
Vágó Attila, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető elemzője kérdésünkre elmondta, mivel az üzemanyagok iránti kereslet az elmúlt hónapokban erősen megnövekedett, ez lehetőséget teremtett a Mol-nak, hogy finomítói marginjait megemelje. A cég tavaly a második negyedévben még 4 dolláros hordónkénti árréssel dolgozott, míg az idén már 7,8 dollárossal. (Ez az érték nem a Mol csoport, hanem csak a százhalombattai és a pozsonyi finomító árrését mutatja).
A következő grafikon havi bontásban is mutatja, hogy tavaly június óta hogyan alakult a Mol finomítói árrése.
Látható tehát, hogy a hazai olajcég majdnem duplájára emelte a finomítói árrést, amely bizony megjelenik a kútoszlopok árában. Ennek oka azonban egészen prózai: ha nő a kereslet, akkor szinte biztosra vehető, hogy egy for-profit cég is növelni szeretné nyereségességét.
mfor.hu