Kühne Kata, az Otthon Centrum franchise-igazgatója optimista: jelenleg 84 irodával dolgoznak, közülük három az idén nyílt meg, 17 irodát összevontak, a tanácsadók száma pedig 10 százalékkal nőtt. A válság hatására könnyítettek a belépési feltételeken, vannak olyan kistelepülések, ahol nem kellett csatlakozási díjat fizetni. Már biztosan bővül a hálózat 2010-ben Békéscsabán és Szolnokon, de a nyitási tervekben további kisvárosok is szerepelnek.
Tíz százalékkal növelte tanácsadói számát a válság éve alatt a Duna House: most 106 irodában ezren dolgoznak a cég színeiben - mondta el a Napinak Murányi Ákos vezető elemzőtől. A csatlakozás iránt nőtt az érdeklődés, a feltételek egyéni tárgyalások eredményeként alakulnak, a belépési díj 500 ezer és ötmillió forint között mozog. Elsősorban olyan közvetítők próbálnak belépni, akiknek a válság jócskán csökkentette klientúráját. A korábbinál jóval többet kell dolgozni egy-egy tranzakció megkötésén, lassúbb lett a döntéshozatal, ezért újfajta technikákat kell elsajátítani a sikerhez. Murányi szerint a cég válságálló üzleti modellt épített fel, az aktív vevőállomány és adatbázis, illetve a komplex szolgáltatás az alap a piaci pozíció megtartásához.
A City Cartel forgalma január és március között 40 százalékkal esett vissza, de áprilistól már csak 8-10 százalékos éves csökkenést tapasztaltak. Ezt az értékesítői létszám erőteljes növekedése és a marketingstruktúra átalakítása okozta.
Bár a 2008-ashoz képest visszaesett a forgalma, azonban kevesebb franchise-partnerrel dolgozik a Re/Max Magyarország, így az egy irodára jutó átlagos forgalom 2008 decemberéhez képest némileg emelkedett - tudta meg a Napi Kesthely Bencétől, a Re/Max regionális igazgatójától.
Komoly zuhanást tapasztalt az A1 Csoport is, tavasz óta pedig stagnálásról, illetve nagyon lassú növekedésről tanúskodnak az adatok - állapította meg Huszti György üzletág-igazgató. Augusztusban az A1 forgalom-visszaesése éves szinten 25 százalék volt, az ingatlant keresők száma is ennek megfelelően csökkent.
A válság hatása, hogy a hálózatok terén is eljött az igazság pillanata: kiderült, hogy melyek működnek igazán hatékonyan - véli Radics Edit, a CDC Studio Kft. ügyvezetője, hozzátéve: sok kisebb, kevésbé hatékony piaci résztvevő fejezte be működését, ezáltal a jól működők piaci részesedése nőtt.
A válság ellen a legtöbb szereplő a szolgáltatások fejlesztésével lép fel. A Re/Max tanácsadói például feltérképezik a vevő igényeit és olyan környéket javasolnak, ahol megvannak az igényelt szolgáltatások, illetve megszervezik a költöztetést vagy biztosítást kötnek az ingatlanra az első évre - sorolta az igazgató. A hitel, biztosítások, befektetési termék és különböző pénztárak közvetítése mellett az oktatás mennyiségi és minőségi javításával igyekszik helyzetét javítani a City Cartel, a csoport tagjaként működő City Hitelbróker mintegy ezer partnerének ingatlanközvetítésbe való csatlakozása pedig a keresztértékesítések lehetőségét és a sikeres tranzakciók számát emeli. További bővülési irányt jelent az árverési képviselet és a követelések értékesítése Kesthely szerint, emellett a Re/Max a tulajdonjogszerzéssel kapcsolatos problémákra fedezetet nyújtó biztosítási termékkel lép hamarosan piacra. A megbízások beszedésénél - Nyugaton már bevált - új módszert vezetett be az A1, ami az utóbbi hónapokban a beérkező megbízások számának 6-7-szeres bővülését eredményezte.
Javuló tendenciákat tapasztalnak az utóbbi hónapokban a franchise-partnerek jelentkezésében a cégek, annak ellenére, hogy a csatlakozási feltételeken csak részben enyhítettek. A Re/Max a korábban Budapesten 15-20 ezer, vidéken pedig 8-10 ezer eurós díjat 5-5 ezer euróval csökkentette. Egyszerűsítette a belépést a City Cartel is, aminek hatására jelentősen bővült a közvetítők száma, az alkalmazotti létszám párhuzamos csökkenése mellett, míg a CDC változatlan feltételek mellett növelte partnerei számát. Az együttműködés legfontosabb alapjának a flexibilitást nevezte Huszti, aki szerint a jelentkezői kör minőségére jó hatással volt az elmúlt időszak. A jutalékszinten általában nem változtattak a cégek, ennek értéke szolgáltatástípustól függően 4-6 százalék között alakul.
A cégek adatbázisai jellemzően kevesebb ingatlant tartalmaznak az utóbbi hónapokban, a forgalomképtelen, irreális irányáron meghirdetettek eltávolítása miatt. A Re/Max korábbi kínálata 20 százalékát, mintegy kétezer tételt törölt ilyen okokból, jelenlegi portfóliójának 30 százaléka likvid, 40 százalék közepesen forgalomképes, további 30 százalék pedig a még mindig kérdéses körbe tartozik Kesthely szerint. A City Cartel adatbázisa is csökkent, a legnagyobb arányt továbbra is az általános, nem kizárólagos szerződéstípus jelenti, a 13 ezer ingatlanból 10 százalék alatti a beragadt és feldolgozás alatt álló tételek aránya. A CDC aktív portfóliója folyamatosan nő, itt jellemzően a nagyobb értékű, illetve a rosszul beárazott ingatlanok ragadnak be az adatbázisba.
A bezárt és újonnan nyitott irodák száma gyakorlatilag megegyezik a City Cartel és a CDC esetében, azonban nagyobb csökkenésről számolt be az A1 és a Re/Max. A tavaly augusztusi 150 fős tanácsadói létszám 40 főre apadt az A1-nél, majd az elmúlt 4 hónapban ismét felfelé indult, jelenleg 70 munkatárssal dolgoznak. A korábbi 50 partner novemberig 36-ra csökkent a Re/Max esetében, irodánként átlagosan 2,5-3 millió forintos havi forgalommal. A szakemberek szerint felértékelődött a szakma szerepe, mivel a válság hatására sokat nőtt a tranzakciós idő, néhány szegmens pedig "megállt". A megbízók nagyobb teret engednek a reális piaci ár meghatározásában a tanácsadóknak, az A1-nél például egy évvel ezelőtt alig 2 százalék volt az erre nyitottak aránya, ez mostanra 15 százalékra emelkedett. A válság nem vette el az eladók kedvét attól, hogy közvetítőhöz forduljanak