6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Napi Gazdaság a legnagyobb ingatlanközvetítői hálózatok képviselőit kérdezte a piacról. A beszámolók alapján vagy fordul a piac, vagy a hálózatok próbálnak a valóságnál szebb képet festeni.

Kühne Kata, az Otthon Centrum franchise-igazgatója optimista: jelenleg 84 irodával dolgoznak, közülük három az idén nyílt meg, 17 irodát összevontak, a tanácsadók száma pedig 10 százalékkal nőtt. A válság hatására könnyítettek a belépési feltételeken, vannak olyan kistelepülések, ahol nem kellett csatlakozási díjat fizetni. Már biztosan bővül a hálózat 2010-ben Békéscsabán és Szolnokon, de a nyitási tervekben további kisvárosok is szerepelnek.

Tíz százalékkal növelte tanácsadói számát a válság éve alatt a Duna House: most 106 irodában ezren dolgoznak a cég színeiben - mondta el a Napinak Murányi Ákos vezető elemzőtől. A csatlakozás iránt nőtt az érdeklődés, a feltételek egyéni tárgyalások eredményeként alakulnak, a belépési díj 500 ezer és ötmillió forint között mozog. Elsősorban olyan közvetítők próbálnak belépni, akiknek a válság jócskán csökkentette klientúráját. A korábbinál jóval többet kell dolgozni egy-egy tranzakció megkötésén, lassúbb lett a döntéshozatal, ezért újfajta technikákat kell elsajátítani a sikerhez. Murányi szerint a cég válságálló üzleti modellt épített fel, az aktív vevőállomány és adatbázis, illetve a komplex szolgáltatás az alap a piaci pozíció megtartásához.

A City Cartel forgalma január és március között 40 százalékkal esett vissza, de áprilistól már csak 8-10 százalékos éves csökkenést tapasztaltak. Ezt az értékesítői létszám erőteljes növekedése és a marketingstruktúra átalakítása okozta.

Bár a 2008-ashoz képest visszaesett a forgalma, azonban kevesebb franchise-partnerrel dolgozik a Re/Max Magyarország, így az egy irodára jutó átlagos forgalom 2008 decemberéhez képest némileg emelkedett - tudta meg a Napi Kesthely Bencétől, a Re/Max regionális igazgatójától.

Komoly zuhanást tapasztalt az A1 Csoport is, tavasz óta pedig stagnálásról, illetve nagyon lassú növekedésről tanúskodnak az adatok - állapította meg Huszti György üzletág-igazgató. Augusztusban az A1 forgalom-visszaesése éves szinten 25 százalék volt, az ingatlant keresők száma is ennek megfelelően csökkent.

A válság hatása, hogy a hálózatok terén is eljött az igazság pillanata: kiderült, hogy melyek működnek igazán hatékonyan - véli Radics Edit, a CDC Studio Kft. ügyvezetője, hozzátéve: sok kisebb, kevésbé hatékony piaci résztvevő fejezte be működését, ezáltal a jól működők piaci részesedése nőtt.

A válság ellen a legtöbb szereplő a szolgáltatások fejlesztésével lép fel. A Re/Max tanácsadói például feltérképezik a vevő igényeit és olyan környéket javasolnak, ahol megvannak az igényelt szolgáltatások, illetve megszervezik a költöztetést vagy biztosítást kötnek az ingatlanra az első évre - sorolta az igazgató. A hitel, biztosítások, befektetési termék és különböző pénztárak közvetítése mellett az oktatás mennyiségi és minőségi javításával igyekszik helyzetét javítani a City Cartel, a csoport tagjaként működő City Hitelbróker mintegy ezer partnerének ingatlanközvetítésbe való csatlakozása pedig a keresztértékesítések lehetőségét és a sikeres tranzakciók számát emeli. További bővülési irányt jelent az árverési képviselet és a követelések értékesítése Kesthely szerint, emellett a Re/Max a tulajdonjogszerzéssel kapcsolatos problémákra fedezetet nyújtó biztosítási termékkel lép hamarosan piacra. A megbízások beszedésénél - Nyugaton már bevált - új módszert vezetett be az A1, ami az utóbbi hónapokban a beérkező megbízások számának 6-7-szeres bővülését eredményezte.

Javuló tendenciákat tapasztalnak az utóbbi hónapokban a franchise-partnerek jelentkezésében a cégek, annak ellenére, hogy a csatlakozási feltételeken csak részben enyhítettek. A Re/Max a korábban Budapesten 15-20 ezer, vidéken pedig 8-10 ezer eurós díjat 5-5 ezer euróval csökkentette. Egyszerűsítette a belépést a City Cartel is, aminek hatására jelentősen bővült a közvetítők száma, az alkalmazotti létszám párhuzamos csökkenése mellett, míg a CDC változatlan feltételek mellett növelte partnerei számát. Az együttműködés legfontosabb alapjának a flexibilitást nevezte Huszti, aki szerint a jelentkezői kör minőségére jó hatással volt az elmúlt időszak. A jutalékszinten általában nem változtattak a cégek, ennek értéke szolgáltatástípustól függően 4-6 százalék között alakul.


A cégek adatbázisai jellemzően kevesebb ingatlant tartalmaznak az utóbbi hónapokban, a forgalomképtelen, irreális irányáron meghirdetettek eltávolítása miatt. A Re/Max korábbi kínálata 20 százalékát, mintegy kétezer tételt törölt ilyen okokból, jelenlegi portfóliójának 30 százaléka likvid, 40 százalék közepesen forgalomképes, további 30 százalék pedig a még mindig kérdéses körbe tartozik Kesthely szerint. A City Cartel adatbázisa is csökkent, a legnagyobb arányt továbbra is az általános, nem kizárólagos szerződéstípus jelenti, a 13 ezer ingatlanból 10 százalék alatti a beragadt és feldolgozás alatt álló tételek aránya. A CDC aktív portfóliója folyamatosan nő, itt jellemzően a nagyobb értékű, illetve a rosszul beárazott ingatlanok ragadnak be az adatbázisba.

A bezárt és újonnan nyitott irodák száma gyakorlatilag megegyezik a City Cartel és a CDC esetében, azonban nagyobb csökkenésről számolt be az A1 és a Re/Max. A tavaly augusztusi 150 fős tanácsadói létszám 40 főre apadt az A1-nél, majd az elmúlt 4 hónapban ismét felfelé indult, jelenleg 70 munkatárssal dolgoznak. A korábbi 50 partner novemberig 36-ra csökkent a Re/Max esetében, irodánként átlagosan 2,5-3 millió forintos havi forgalommal. A szakemberek szerint felértékelődött a szakma szerepe, mivel a válság hatására sokat nőtt a tranzakciós idő, néhány szegmens pedig "megállt". A megbízók nagyobb teret engednek a reális piaci ár meghatározásában a tanácsadóknak, az A1-nél például egy évvel ezelőtt alig 2 százalék volt az erre nyitottak aránya, ez mostanra 15 százalékra emelkedett. A válság nem vette el az eladók kedvét attól, hogy közvetítőhöz forduljanak

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!