5p

Ahány város, annyi szokás: ez a koronavírus elleni védekezésre is igaz. Polgármesteri határozatokban születnek eseti döntések, de nincs egységes rend.

Nem csak a kormány készül a rendeleti kormányzásra a koronavírus járvány ideje alatt, hanem egyre több polgármester is úgy dönt: a kihirdetett veszélyhelyzetre való tekintettel a helyi képviselő-testület működése szünetel, a hatásköröket pedig egymaga gyakorolja. Egyelőre még kevés polgármester élt ezzel a lehetőséggel, de az idő előrehaladtával várhatóan egyre több településvezető szüntetheti be teljesen a helyi képviselő-testületek munkáját.

Polgármesteri határozatok formájában születnek meg az önkormányzati működés szempontjából feltétlenül fontos döntések - erre a következtetésre lehet jutni, ha átnézzük a települési önkormányzatok honlapjait. Ezek törvényességét a kormányhivatalok ellenőrzik. Nincs egységes cselekvés, ahány település, annyiféle döntéssel lehet találkozni, pedig a kormány szerint nemzeti egység kell a védekezéshez. Ennek alig van nyoma. Például bezárt a városi piac Sopronban, Keszthelyen, Baján, Monoron, ellenben a kétmilliós Budapesten még a Nagy Vásárcsarnok is nyitva van, Makón is lehet piacozni, míg Kiskunhalason kötelező a maszk és kesztyű használata az árusoknak. Balatonszemesen pedig már a helyi boltba sem lehet bemenni, hanem online kell leadni a rendelést vagy helyben lefényképezik a bevásárlólistát és összeállítják a csomagot.

A vírus az ország teljes területén jelen van, de a MÁV menetrend szerint közlekedik és minden állomáson és megállóhelyen megáll egy kicsit, hogy még könnyebben terjedjen. A 8 ezer fős hajdú-bihari Polgár polgármestere már részleges kijárási tilalmat rendelt el, de a hotelekbe még nyugodtan lehet szobát foglalni. Nagykanizsa polgármestere bejelentette: egyedül gyakorolja az önkormányzati cégek feletti tulajdonosi jogokat is, 71 cégnél viszont már a katonaság is megjelent. Győrben kijárási tilalom van az idősotthonokból és önkormányzati segítséggel megnyílt a koronavírus megfigyelőközpont a győri egyetem kollégiumában, Esztergom pedig mostantól csak esztergomiakat lát szívesen a városban. Annyi a közös cselekvés, hogy az idősöket mindenki otthonmaradára kéri.

"A rendkívüli helyzetben nincs lehetőség parttalan vitákra, most gyors, operatív, felelősségteljes munkára van szükség" - magyarázta Balogh László, Nagykanizsa polgármestere, hogy miért dönt egymaga. Hernádi Ádám esztergomi polgármester sem szeretné arra helyezni a hangsúlyt, hogy ellenzéki képviselők kicsinyes politikai játszmáinak partnere legyen. Debrecenben legalább polgármesteri döntéseket megalapozó előterjesztéseket - előzetes észrevételezésre - megkapják a közgyűlés tagjai, így a képviselők megismerhetik a döntések tervezeteit. Szegeden viszont nem állnak le a közgyűlési bizottságok, otthonról szavaznak elektronikusan a képviselők. Botka László polgármester a ráruházott jogkörénél fogva csak a járványügyi veszélyhelyzettel kapcsolatos intézkedésekben dönt egyszemélyben az életbe léptetett rendkívüli jogrendben. Bizonytalan ideig nem ülésezik a Fővárosi Közgyűlés sem: véleményeztetni fogja az előterjesztéseket minden frakcióval és Karácsony Gergely főpolgármester ezek ismeretében hozza meg döntéseit.

"Gyors intézkedések kellenek, de a döntésekről a járvány után el kell majd számolni" - mondta lapunknak Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke. Szerinte elsősorban a nagyvároskban kell arra számítani, hogy a közgyűlések nem ülnek össze, ellenben a legtöbb településen 3-5 tagú a testület, ott könnyebben megoldható, hogy a polgármester ne egyedül döntsön. Az önkormányzatoknak jelenleg a közétkeztetés megoldása jelenti a legnagyobb feladatot, ehhez a költségvetés rendelkezésre áll.

A problémák inkább jövőre jelentkezhetnek, hiszen leáll a gazdaság: az iparűzési adóból és az idegenforgalmi adóból pedig jelentős bevételektől esnek el a települések. Ezt a kiesést 600 milliárd forintra becsülte. Ugyanakkor Schmidt Jenő szerint a fizetési moratórium az önkormányzatokat is kedvezően érintheti: mintegy 260 milliárd forintos hitelállománya lehet a településeknek. Nagy gondot okoz még az önkormányzati dolgozók bérezése: bezártak a könyvtárak, művelődési házak, így sok ezren nem dolgoznak, mert nincs is mit. Jelenleg jellemzően szabadságra küldték a dolgozókat, de az a keret két hét alatt kimerül, utána viszont nem tudni, mi lesz.

Kormánymegbízottak mindenhol

Ha még komolyabbra fordulnak a dolgok, akkor már nem a polgármesterek, hanem a helyi és megyei védelmi bizottságok fogják meghozni a döntéseket. Ezeket a testületeket már nem a polgármesterek vezetik, hanem a kormány által kinevezett vezetők: a járási kormányhivatal vezetője, illetve a megyei kormánymegbízottak. Utóbbikat Orbán Viktor miniszterelnök nevezte ki személyesen még 2018. júniusában. Ennek megfelelően többnyire fideszes múlttal rendelkező személyekről van szó. Legutóbb éppen a fővárosi kormánymegbízottat nevezte ki a kormányfő: Sára Botond tölti be a kulcsfontosságó pozíciót idén januártól, aki korábban fideszes polgármester volt Józsefvárosban.

Tehát Budapesten a fő intézkedéseket nem Karácsony Gergely, ellenzéki főpolgármester, hanem a Budapest Főváros Védelmi Bizottság hozná meg, amit Sára Botond vezet, közvetlenül a kormánynak alárendelve, Karácsony Gergely pedig ugyanolyan tag, mint mondjuk a budapesti rendőrfőkapitány. Az operatív törzs még március 20-án jelentette be, hogy Budapesten, és az ország valamennyi megyéjében megalakultak a védelmi bizottságok, amelyek feladata az egészségügyi ellátás megszervezése is a megyékben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!