3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Amint elolvassuk a címet, egyből felmerülhet bennünk a kérdés, hogy egyáltalán hogyan, és miért fog látni a jövő autója? A járműveknek ugyanis nincsen szemük… azonban majd lesz, ráadásul bizonyos értelemben több is. A jelenleg rohamosan fejlődő asszisztált vezetési funkciók biztosításához is már egyre több kamera és tucatnyi szenzor látja, érzékeli a jármű környezetét.

 

Az önvezetés megvalósításához ráadásul ezen érzékelő rendszerek száma és teljesítménye, illetve az ezek által gyűjtött adatok valós idejű feldolgozására alkalmas számítógépek is tovább kell, hogy fejlődjenek a mai technológiai szinthez képest.

Manapság már meg sem lepődünk azon a kijelentésen, hogy az autók és a közlekedés pár éven belül gyökeresen meg fog változni, ugyanis ez már egyfajta ténynek számít. Azonban arról még mindig igen keveset tudunk, hogy miért, és hogyan fognak működni a jövőben az egyes „automatizált” vagy éppen ”intelligens” folyamatok. A Continental mérnökei többek között azon is dolgoznak, hogy a járművekben az önvezető funkciónak köszönhetően az emberi aktivitás kiiktatható legyen a vezetésből, aminek köszönhetően a sofőr rengeteg hasznos időt nyerhet, amíg elér A pontból B-be. Természetesen mindezt úgy, hogy eleget tesz elsődleges küldetésének, ami a biztonság megteremtése és az emberi élet védelme.

A Continental az USA-ban, egészen pontosan a kaliforniai Carpinteriában fejleszti azokat a rendkívül érzékeny szenzorokat, amelyek nemhogy pótolni fogják a vezető látását, hanem a tervek szerint annál sokkal élesebb is lesz az általuk alkotott kép. A forradalminak számító 3D Flash LiDAR már a piaci bevezetése előtt sikerrel mutatkozott be a világ nagy szakkiállításain, és a tervek szerint a berendezést pár éven belül már autókba fogják szerelni.

A 3D Flas LiDAR működése
A 3D Flas LiDAR működése

A LiDAR (Light Detection And Ranging) a hagyományos radar elve szerint működik, azzal a nagy különbséggel, hogy az eddig használt rádióhullámok helyett lézerrel térképezi fel a környező világot. Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy valós időben képes részletes képet alkotni a jármű teljes környezetéről, vagyis az útról, a járókelőkről, a többi járműről, és a közelben lévő más tárgyakról. Nem nehéz elképzelni, hogy ez, a lézer segítségével összeálló számítógépes kép sokkal pontosabb és részletesebb, mint amit az emberi szem és agy valaha képes alkotni.

A 3D Flash LiDAR-t hamarosan a Continental vezető nélküli mobilitási rendszerekhez kínált technológiáinak CUbE nevű fejlesztési platformján fogják tesztelni. A kísérletek jelenleg ott tartanak, hogy a berendezés radarral és sorba kapcsolt kamerákkal érzékeli a környezetet, de hamarosan eljutnak arra a szintre a fejlesztők, hogy lézer alapú szenzorokkal egészíthetik ki a technológiát.

A Cube
A Cube

A fejlesztés egyik legnagyobb előnye, hogy valós időben kombinálja a képfelismerést a környezetérzékeléssel. Így az eddigieknél sokkal átfogóbb, és részletesebb képet lehet alkotni a jármű teljes környezetéről, függetlenül attól, hogy nappal van vagy éjszaka, így remélhetőleg pár éven belül értelmét veszti az a ma még megszívlelendő jó tanács, hogy mindig a látási viszonyoknak megfelelően vezessünk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!