8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Barbara Schwartz, a téma egyik szakértője szerint a home staging alkalmazása átlagosan 10 százalékkal növeli az ingatlan értékét, és 40 százalékkal csökkentheti az eladási időt. Magyarországon azonban kevesen tudnak róla: ahhoz, hogy jól adjuk el a lakást, a házat, előtte költeni kéne rá, vagy legalábbis a lomoktól elbúcsúzni és kitakarítani.

A legtöbb család annyira megszokta évtizedek alatt a rendetlenséget, a fölös, idejétmúlt tárgyakat, hogy nem is veszi észre azokat, vagy nem akar tőlük megválni. Közben pedig egy fillért sem akar az otthonára áldozni eladás előtt, vagy, mert nem is hallott erről, vagy nincs rá pénze.

Jelen sorok szerzője lakáskeresése során lépett már be olyan előszobába – XI. kerület, Bartók Béla út, régi ház, nagy belmagasság, ósdi bútorok - ahol rögtön a vállára ugrott a szekrényről egy macska. Amikor pedig a szomszédos Vásárhelyi Pál utcában nézelődtünk és szerettük volna megtekinteni az erkélyt is, annyit válaszolt a tulajdonos, hogy azt nem lehet, mert ott most a nyulak laknak…

Nem is vettük meg egyik ingatlant se. Tudom, ezek extrém példák, de korántsem ritkák, főleg ott, ahol idős emberek egyedül élnek, akik ragaszkodnak nemcsak az állataikhoz, de az ősrégi holmikhoz is, mert biztonságérzetet nyújt nekik.

Vigyázzunk, mit fejez ki az arcunk

Röpke magán közvéleménykutatásom szerint a home staging fogalma Magyarországon főleg szakmai körökben ismert, köznyelvi, elfogadott magyar elnevezése szinte nincs is. Amerikában bezzeg évtizedek óta hódít – Sarah Jessica Parker igen hitelesen alakítja például a Hová lettek, Morganék? című filmben a profi ingatlanost, akinek az eladási trükkjei mindig győzedelmeskednek, de a Két pasi meg egy kicsi sorozatban a fiúk anyját játszó, Amerikában nagyon népszerű színésznő, Holland Taylor sem marad le mögötte, a forgatókönyv szerint.

Van, amikor persze nem ez számít. Amikor beléptem először mai otthonomba, rögtön beleszerettem az erkélybe és az onnan látható panorámába – sajnos, látszott is az arcomon, alkudni nem nagyon lehetett. Viszont a hirdető ott hagyta az összes régi bútort, közte a patinás Lingel kőrisfa szekrényt és a csillárt is. Nem érdekelte ezek értéke, a nagymama lakott köztük, az unokának csak a pénz kellett…

Néhány ügyes lépés. Fotó: Depositphotos
Néhány ügyes lépés. Fotó: Depositphotos

Rend a lelke

A lakások legtöbbjének viszonylag kis befektetéssel javíthatjuk az eladhatóságát, már ha van erre igazi komoly szándék, és hajlandók is vagyunk áldozni rá, sőt, egyfajta befektetésnek tekinteni. Profi szakember bevonásával az ingatlan vonzereje, értéke mindenképp növekedhet. Ma már magyar nyelvű honlapok és szakemberek segítenek ebben.

Bár az új tulajdonosok az esetek nagy részében szinte teljesen felújítják a lakást, mégis a legfontosabb vonzerő az eladásnál a rendezettség, a fölös tárgyak eltüntetése, ami növeli a teret, az ósdi tárgyak kidobása, valamint a tisztaság.

A fiatalok nem igazán értékelik a hagyományos stílusú konyhát, vagy az antik bútort, ehelyett világos, rendezett, illatos, virággal díszített otthonra vágynak, és ha ilyet találnak, rögtön beleszeretnek. Állítólag az érdeklődő az első pár percben dönti el, érdekli-e komolyan a lakás.

A szépség, a tisztaság mellett persze a technikai, műszaki kérdések nagyon fontosak, vizesedő, penészes lakást nehéz eladni, mégoly széppé varázsoljuk is.

Kukába a flakonokkal

Az egyik szakmai honlap szerint a vásárlás visszamondásának leggyakoribb okai:

rendetlenség, zsúfoltság - sok bútor és tárgy van, egy kicsi helyiségben - rideg szobák, elavult, lakberendezés stílus, nem utolsósorban pedig, hogy a hirdetésben rossz minőségű fotók szerepelnek.

A home stager feladata, hogy javítsa a lakás imázsát, és összhangba hozza azt a modern trendekkel. A vizuális átalakítás rövid idő alatt, viszonylag kis összegért teszi a jellegtelen házat a vevő vágyálmává, és gyorsan eladhatóvá.

Kezdjük a legfontosabbakkal. Az ingatlant alaposan ki kell takarítani, soha nem maradhat koszos edény a mosogatóban. A fürdőszobában az üres flakonok, tubusok, kopott lavór, régi, foltos zuhanyfüggöny zavaróan hatnak. Mindennek ragyognia kell. Nagyon fontos elrejteni a felesleges kacatokat, a személyes holmikat és fényképeket.

A fotókat tegyük a fiókba

A régi tulajdonosokról készült fotók azt az érzetet keltik, hogy ott nem mi fogunk lakni, hanem továbbra is ők.

Ha már elkezdtünk dobozolni, azokat vigyük át a szémszédba, míg jönnek az érdeklődők, mert a lakás raktár jelleget fog ölteni.

Eladás előtt kevesen festetnek, hiszen az nagyberuházás ma már. De ha mégis, nem árt tudni, hogy a tágasság érzetét keltő, megnyugtató színek a legideálisabbak állítólag, az élénk, de nem rikító árnyalatokkal vegyítve. A „kiabálós” színekkel óvatosan kell bánni, csak kisebb tárgyakon megengedettek, mint például párnák, törülközők, függönyök. Ilyen esetben hasznos lehet tapasztalt belsőépítész felkérése – tanácsolja az egyik online szaklap. (Ami persze Magyarországon igen ritka, még a megvásárolt lakás berendezésénél is.)

Friss színek, új zuhanyfüggöny

A szakember nem csupán a lakás takarításához ad tanácsot és nyújt szolgáltatást, hanem a megújításhoz és ha szükséges, a stílusváltáshoz is. Gyakran kiderül, hogy nem kell sok a kiváló eredmény eléréséhez. A home stager – egyelőre nevezzük így - a házban található lehető legtöbb adottság felhasználásával javítja a szobák képét, kiegészítőkkel és új színekkel frissíti fel azokat.

Az alaposan megtisztított falak mindig a frissesség benyomását keltik, az ügyesen felakasztott tükrök pedig optikailag javítják a belső teret. A „lejárt szavatosságú” függönyök menjenek a kukába, (amely ne legyen szem előtt) ne legyenek kopottak a szőnyegek,

A mosógép ne legyen nyitva

A konyha és a fürdőszoba mindig kiemelten fontos az új otthont vásárló számára. Ezek alapján alakul ki a vélemény az egész ingatlan műszaki állapotáról, tehát nézzenek ki tisztességesen! Érdemes gondoskodni az apróbb műszaki hibák kijavításáról, mint például a szivárgó csap. A mosógép ne legyen nyitva, semmi száradó ruha ne legyen felaggatva.

Az általános tisztaság benyomását elősegítik az új törölközők, szalvéták, zuhanyfüggönyök és fürdőszoba-szőnyegek. Ha a csempe mintája elavult, a home stager javasolhatja azt is, hogy speciális festékkel újítsák meg a felületet. Ez kevesebb időt vesz igénybe, mint leszedni a csempéket a falakról vagy a padlóról.

A kisebb változtatások – mint például érdekes dekorációk - is jelentősen javítják a lakás képét. A legfontosabb teendők: gondosan előkészíteni a belső tereket, megteremteni a rend benyomását, illetve száműzni a felesleges tárgyakat. Ezek után jöhet a profi fotók feltöltése.

A lakás ilyenkor egy színpad

Egy előzetes konzultáció szakemberrel, amelyhez jár egy írásbeli terv is, körülbelül 80-250 ezer forintba kerül. A konkrét home staging munka havi költsége 120 ezer forinttól indul és elérheti a 840 ezer forintot, egy bútorozott, budapesti ingatlan esetén - olvasom az egyik szakmai honlapon. A bútorkölcsönzés havonta átlagosan 400 ezer forintból oldható meg. A komplett szolgáltatási díjak nagyon változók, több százezer forintot kitehetnek.

De milliókkal többért fog elkelni az ingatlan.

Mindez egyszerűbb, ha nem ott lakunk – esténként nem változik a szoba összképe - és ha pár nap alatt el akarjuk adni az ingatlant, ami bevált módszer Amerikában. Ilyenkor egyfajta licitálós nyílt napokat rendeznek. Csak ezeken a napokon látogatható a lakás, amely ilyenkor egy színpad, speciális célú szereplésre előkészítve.

Bocsánatos trükkök előfordulhatnak: oda kell akasztani a tükröt, a festményt, ahol kopott a fal, a repedt padlócsempén jól mutat egy új szőnyeg. A bejárati ajtó és környékének otthonossága nagyon fontos.

Virágot, de milyet?

Ha ott lakunk és nem akarunk sokat költeni, akkor is megvalósítható, akár fillérekből, sok ötlet. De ehhez az kell elsősorban, hogy felismerjük, mi az, ami leronthatja a lakásunkról alkotott véleményt.

Sokan nem veszik észre, mert már annyira megszokták, hogy az előszobában szerte-széjjel hevernek a koszos cipők, tömérdek maszatos fűszeres üvegcse van elől a konyhapulton, és eszükbe sem jut, hogy ha kitakarítottak, ablakot és függönyt mostak, vasalt abrosz van az asztalon, amely gyönyörűen meg van terítve, friss virágokkal is díszítsék fel az otthonukat.

A retró futó pletyka, a felnyurgult fikusz, a kókadozó zanzavéra, a kínlódó fokföldi ibolya látványa viszont többet árt, mint használ, mert régies hatást kelt. A szobanövényeknek is meg van a maguk divatja.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!