5p

Az innovációs képesség meghatározó tényezője az ország versenyképességének. Az IBM Magyarország és a GKIeNET közös kutatásából kiderül, hogy azok a vállalatok a leginnovatívabbak, amelyek piacain a legerősebb a verseny, s hogy az informatika megfelelő alkalmazása minden szektorban a siker kulcseleme. Az eredményeket ismertető konferencián felszólalók szerint van még hova fejlődnie hazánknak.

Innovatív reklámplakát az Egyesült Államokban (GKIeNET, IBM)

A kiskereskedelemben kiemelkedő az innováció iránti igény: minden kereskedőcég próbálja ötletekkel és gyorsasággal megelőzni a konkurenciát - derül ki a kutatásból. A kisebbek tekintetében jó minőségű, egyedi áruk kínálata és a megkülönböztetett kiszolgálás jelenti a kiutat a nagyvállalatokkal szembeni piacvesztésből, másrészről az egymással rivalizáló multinacionális társaságok számára a folyamatos újítások - kapcsolódó szolgáltatások, szórakozási lehetőségek - adják a piaci részesedés megtartását. Minden szereplő számára új lehetőségeket teremt az internetes értékesítés, bár a szabályozási környezet bonyolultsága és az elektronikus kereskedelem szempontjából kiforratlan törvény a piac fejlődésének útjában áll.

A szállítmányozás és a logisztika kedvező földrajzi elhelyezkedésünk miatt ígéretes terület, de a szakértők szerint hazánk adottságaiban jelenleg még több a lehetőség, mint amennyit kihasználunk. A magyar éves átlagos áruszállítási teljesítmény több mint fele az országon áthaladó tranzitforgalom, amelyhez nem adunk hozzá értéket.

Az innovációban hatalmas a különbség a vasúti és a közúti szállítás között. A közúti áruszállítást sokszereplős, éles piaci verseny jellemzi, ahol az újítási képesség a fennmaradás nélkülözhetetlen eleme. A sikeres hazai közúti fuvarozók kiemelt szerepet szánnak üzleti folyamataik informatikai támogatottságának, hogy az éles versenyben optimalizálják kapacitásukat, útvonalaikat, munkatársaik terhelését, és biztosítsák a megfelelő tervezést. Integrált elektronikus rendszerek kiépítésével valósítják meg szállítmányaik nyomon követését, teszik átláthatóvá adminisztrációjukat. A magyar vasúti szállítás versenyképességének megtartásához hasonló szemlélet lenne szükséges - vonják le a következtetést a tanulmány készítői.

Az idegenforgalmi szektorban az utazásszervezők és a szálláshelyek körét egyaránt szigorú ár- és minőségi verseny jellemzi. Az internetes foglalások és a gyors összehasonlítás lehetősége arra késztetik a piaci szereplőket, hogy egyénre szabott árajánlatokkal álljanak elő. A másik oldalon az önkormányzati társulások és kistérségek saját turisztikai stratégiájuk részeként turisztikai szervezeteiket, online megjelenésüket önállóan igyekeznek kialakítani, országosan átgondolt, egységes turisztikai stratégia nélkül, amely keretbe foglalhatná a jövőbeni fejlesztéseket.

A diákok hiányolják a gyakorlati képzéseket

A kutatás kitér arra is, hogyan értékelik helyzetüket a jövő innovátorai, a végzős egyetemisták. A válaszoló hallgatók hiányolják a gyakorlatias képzést, és általában úgy látják, kevés lehetőségük adódott a különböző vállalatok működésének megismerésére, ugyanakkor elégedettek az elméleti oktatás színvonalával.

A kutatás eredményeit is ismertető konferencián Dr. Lippényi Tivadar, a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal (NKTH) elnök-helyettese Magyarország innovációs teljesítményéről elmondta, hogy a magánszféra túl kevés kockázatot vállal az új ötletek finanszírozása terén. Az innovációra költött pénzösszeg ugyan növekszik, de még mindig nem éri el a hazai GDP egy százalékát sem (2005-ben 0,95, 2004-ben pedig mindössze 0,89 százalék volt az arány, az EU-s átlag 1,2). Ezen belül az állami források nagyjából kétszer akkora súlyt kapnak, mint a magántőke, a kutató szerint pedig inkább ennek fordítottja lenne kedvező.


Az elnök-helyettes hangsúlyozta: az állami szerepvállalást leginkább abban látja fontosnak, hogy kezdeti lökést adjon az új ötletek megvalósításához, hogy azt későbbi stádiumokban - amikor már a piaci szereplők is fantáziát láthatnak benne - gondjaiba vehesse a magánszféra. Ehhez szükséges az állam és a vállalatok közötti párbeszéd, együttműködés megindítása, amely szintén az állam feladatai közé tartozik.

Nem lehet mindent támogatni

Lippényi Tivadar szerint a rendelkezésre álló források megfelelő szétosztása is kulcsfontosságú. Szavai szerint "nem lehet mindenhol mindent támogatni", az ország versenyképességének előmozdítása szempontjából fontos, hogy a sikeres kutatóközpontok piacképes megoldásai jussanak tőkéhez.

Egyed Géza, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szakállamtitkára az eseményen felszólalva megerősítette a GKIeNET kutatóinak azon véleményét, mely szerint az innováció legfőbb mozgatórugója a verseny és a szükséghelyzet. Ebből kifolyólag a kormány legfontosabb feladatának a tisztességes, fair versengés biztosítását látja.

Az államtitkár elmondta, hogy 2013-ra az 1,8 százalékos GDP-arányos innovációs költés a cél (ezzel a tizenötödik-tizenhatodik helyre kerülnénk az EU-n belül), illetve az, hogy növekedjen a magánszféra szerepe a fejlesztések finanszírozásában - hiszen az állam már most is költ annyit, mint más uniós országokban. Egyed Géza kifejtette, hogy hazánkban jelenleg az IT- és a gyógyszeripar a két leginnovatívabb ágazat, együtt a ráfordítás nyolcvan százalékát teszik ki.

Legyünk kreatívak és befogadók!

A szakállamtitkártól megtudhattuk, hogy Magyarországot a külföldi multinacionális cégek is kezdik egyre inkább kutatóközpontok lehetséges helyszíneként kezelni, és az ilyen létesítmények irányába tolódik a hangsúly az összeszerelő- és gyártócentrumok felől. Jelenleg harmincnyolc k+f-központ működik hazánkban, a cél pedig ezek számának további növelése. Egyed Géza szerint ezt kreatív, innovatív munkaerő képzésével, ösztönző jogi és gazdasági környezet, valamint befogadó, hasznosító társadalmi kultúra megteremtésével lehet elérni.

Fokasz Oresztész 

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!