Idén is elkészítette a Deloitte nemzetközi könyvvizsgáló és adótanácsadó cég azt az ötvenes listát, amely a leggyorsabban növekvő ötven kelet-közép európai vállalatot rangsorolja.
A sorrend az előző öt éves (2002 és 2006 közötti) árbevétel-növekedés alapján alakult ki. Az élen két lengyel cég áll: a Blue Media Sp. z.o.o. 11226, valamint a Travelplanet.pl SA 4798 százalékos növekedéssel. Új belépő a listán egy bolgár vállalat, a Universal K. Ltd., amely 2900 százalékos árbevételnövekedést produkált az elmúlt öt évben.
A legjobb magyar cég a hatodik helyen álló Assocom Kft. lett, 1605 százalékos bővüléssel, az Aitia International Zrt. pedig a kilencedik helyen áll, 1319 százalékos emelkedéssel. A listán sorrendben a harmadik magyar vállalat az Adverticum Zrt. 862 százalékkal.
Fontos a szakembergárda
A legjobban szereplő magyar vállalat, az Assocom Kft. informatikai területen mozog, hardveres és szoftveres megoldásokat kínál ügyfeleinek, szolgáltatásokkal kiegészítve. A céget 2000-ben alapították, jelenleg is magánszemélyek a tulajdonosai. "Mint minden hozzánk hasonló vállalatnál, a növekedés kulcsa nálunk is a jól képzett, hatékony munkaerő alkalmazása" - mondta lapunknak Baranyák Zoltán, a cég ügyvezető-tulajdonosa. Hozzátette: bár elsőre ez nem hangzik túl bonyolultan, a cég speciális feladataihoz speciális szakemberekre van szükség, akik nem teremnek minden bokorban.
"A legjobban az éri meg, ha saját magunk képezzük a szakembereket. Ez viszont nagy és kockázatos befektetés: másfél évig tart, mire a kezünk alól kikerül egy jó szakember, és aztán őt meg is kell tartani. Az szinte természetes, hogy hazai viszonyok között nem tudunk neki annyit fizetni, mint amit nemzetközi porondon kereshetne, de persze ebben is lépést kell tartanunk. A legtöbb, amit tehetünk, hogy olyan szakmai kihívások elé állítjuk őket, ami motiváló erőt jelent. Ezért a mostani sikerünk jórészt munkatársaim sikere is" - fejtette ki az ügyvezető.
A másik fontos kihívás, amivel a techcégeknek szembe kell nézniük, a tőkéhez való hozzáférés nehézsége. Egymillió euró alatt nehéz komolynak mondható finanszírozót találni az egyes projektekhez a Deloitte megállapításai szerint. Igaz, Baranyák Zoltán úgy látja, hogy a kezdeti időszakban nem is feltétlenül éri meg külső befektetőt bevonni.
"Van az a pénz, amiből már lehetne mihez kezdeni. A befektetők azonban először kisebb összegekkel szállnának be, cserébe viszont gyors megtérülést várnak. Ennek viszont a piaci mozgékonyság, végső soron a gyors növekedés látná kárát" - tette hozzá.
Tőkétlenség
A tőkéhez való hozzáférés nehézségein úgy próbál úrrá lenni a cég, hogy előremenekül az újdonságok felé. Így olyan piaci réseket tud lefedni, amelyek haszna a további növekedést is finanszírozza.
Kicsit más, az innovatív kutatás-fejlesztési eredményeket hasznosító úton próbál rendszeresen tőkéhez jutni a lista második legjobb magyar szereplője, az Aitia Zrt. A vállalat jogelődjeit is beszámítva 1995 óta van jelen az informatikai és telekommunikációs piacon.
Az Aitia International Zrt. jelenlegi névvel és formájában 2005. január elsején jött létre. A cég mesterséges intelligenciával, távközléssel és internettel kapcsolatos kutatás fejlesztéssel foglalkozik, valamint ezeken a területeken alkalmazott informatikai fejlesztéseket végez. Manapság leginkább a mobiltelefónia és a beszédfeldolgozás területén tevékenykedik, ehhez kapcsolódik a tőkéhez jutás egyik lehetősége.
"Elvállalunk olyan megrendeléseket is, amelyek a kutató-fejlesztő, innovációs tevékenységeinkhez képest hétköznapibb, egyszerűbb feladatok. Az ebből származó biztos bevételeinket tudjuk beforgatni az újító, piaci réseket lefedő aktivitásokba, amik persze nagyobb hasznot is hoznak" - mondta el az mfor.hu-nak Tatai Péter, a cég elnök-vezérigazgatója.
A Deloitte kutatása szerint a leggyorsabban fejlődő magyar cégek problémái általánosan érvényesek az egész technológiai szektorra. Ráadásul mindezek nem csak Magyarországon érezhetők, hanem a teljes közép-kelet-európai régióban.
A képzett munkaerő megszerzése és megtartása főleg az EU-csatlakozás után vált jelentősebb kihívássá, amikor a nemzetközi techcégek is hangsúlyosabban megjelentek a régióban. Karli Péter, a Deloitte pénzügyi tanácsadás üzletágának igazgatója szerint a szakmai motiváción túl megoldást jelenthet ezeknél a vállalatoknál az is, ha anyagilag is érdekeltté teszik dolgozóikat a fejlődésben - például saját részvényekkel.
A tőkésítés problémakörével kapcsolatban elmondta: a cégek a kezdeti időszak után csak a befektetések révén tudnak tovább bővülni. Bár ez természetszerűleg azzal jár, hogy a növekedési ütem lassul, a vállalat helyzete viszont stabilizálódik.
Azt, hogy a magyar társaságok évek óta hátrébb szorulnak a leggyorsabban fejlődő cégek listáján, az igazgató részben természetes folyamatnak tartja. A lengyel technológiai vállalatok például "magukra találtak", az ottani lehetőségek pedig - a gazdaság méreténél fogva - jóval kedvezőbbek, mint itthon.
A cégek ugrásszerű fejlődésére lehet számítani az EU-hoz újonnan csatlakozott országokban, így Romániában és Bulgáriában is. A szakember hozzátette: bár a magyar visszaesés látható, nem nevezhető drámainak.
L. Nagy Gábor
Menedzsment Fórum