Számos nagy fejlesztést rögzíteni kívánnak a Budapest törvény néven emlegetett készülő jogszabályban. Így 4-es metró építését, a csepeli szennyvíztisztító kivitelezését, vagy a budai vár fejlesztésének programját éppen úgy nevesíteni kívánnak, mint az 1-es és a 3-as villamos vonalának meghosszabbítását, valamint a Zeneakadémia fejlesztésének programját. A remények szerint összhangot teremtene a törvény többek között a közösségi közlekedés finanszírozásában és korszerűsítésében is, valamint a főváros és az agglomeráció kapcsolatának kezelésében, figyelemmel a fenntartható és kiszámítható fejlődésre.
Ahhoz azonban, hogy a Budapest törvény megszülethessen, mindenképpen szükség van az önkormányzati törvény módosítására, tudta meg az mfor.hu a Főpolgármesteri Hivatal Sajtóirodájától.
Elsősorban egy olyan fejezetet kell beépíteni ebbe a törvénybe, amely leírja, hogy az ország többi önkormányzatához képest a fővárosra milyen speciális szabályok érvényesek.
A jogszabályalkotást némileg nehezíti, hogy az önkormányzati törvény módosításához a Parlamentben kétharmados többség kell, tehát ez a módosítás, majd azt követően a Budapest törvény is akkor születhet meg, ha a politikai pártok konszenzusra jutottak, tudtuk meg az Önkormányzati Minisztériumtól.
Tehát csak azoknak a módosítások, illetőleg új rendelkezések tudnak megvalósulni, amelyeknek nem állja útját a politika. Ezzel kénytelen szembenézni a Budapest-törvény koncepcióját előkészítő szakértői csoport.
Jelenleg azonban messze nem teljes az egyetértés a pártok között a Budapest törvény koncepcióját illetően.
Így le kell mondani például a közigazgatási struktúrát átszervező javaslatról. A munkacsoport ezért azokra a megoldásokra koncentrál, melyek a képviselők felének támogatásával is elfogadhatók. Ilyenek lehetnek az oktatás, az egészségügy vagy a tömegközlekedés kérdései.
A közlekedés átalakítása már folyamatban van, a Főpolgármesteri Kabinet múlt szerdai ülésén egyeztetésre alkalmasnak találta a teherforgalmi stratégiát, amelynek fő célja, hogy a tranzitforgalmat kitiltsa Budapestről.
Az M0-s keleti szektorának és Duna-hídjának átadásával ugyanis jövő év januárjától teljesen kitilthatják a tranzit-teherforgalmat a főváros útjairól.
A jogalkotók szeretnék a jelenlegi 12 tonnás össztömeg-korlátozást 7,5 tonnára csökkenteni, ezzel pedig járműveik lecserélésére, a szállítási időpontok összehangolására és az útvonalak átgondolására ösztönözni a fuvarozókat. Lennének azonban olyan "nyitott órák" a csúcsidőszakon kívül, amikor nem áll majd fenn a 7,5 tonnás korlátozás.
A stratégiát a szakmai szervezetek, a politikai pártok és a kerületi polgármesterek egy hónapig véleményezhetik. A javaslat, ha elfogadják, a jövő év elejétől lép életbe.
Simon Rita