3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Napirendre került az úgynevezett Budapest-törvény előkészítése, amely kormányváltás esetén is garantálná a jogfolytonosságot, így a nagy uniós programok továbbvitelét is. Olyan jelentős, évekig tartó beruházásokat is nevesítenének a honatyák a jogszabályban, mint a 4-es metró építése, a csepeli szennyvíztisztító ügye, valamint a Szépművészeti Múzeum és a budai vár fejlesztésének programja. Mfor.hu háttér.

Törvény védené (Mfor-montázs)

Számos nagy fejlesztést rögzíteni kívánnak a Budapest  törvény néven emlegetett készülő jogszabályban. Így 4-es metró építését, a csepeli szennyvíztisztító kivitelezését, vagy a budai vár fejlesztésének programját éppen úgy nevesíteni kívánnak, mint az 1-es és a 3-as villamos vonalának meghosszabbítását, valamint a Zeneakadémia fejlesztésének programját. A remények szerint összhangot teremtene a törvény többek között a közösségi közlekedés finanszírozásában és korszerűsítésében is, valamint a főváros és az agglomeráció kapcsolatának kezelésében, figyelemmel a fenntartható és kiszámítható fejlődésre.

Ahhoz azonban, hogy a Budapest törvény megszülethessen, mindenképpen szükség van az önkormányzati törvény módosítására, tudta meg az mfor.hu a Főpolgármesteri Hivatal Sajtóirodájától.

Elsősorban egy olyan fejezetet kell beépíteni ebbe a törvénybe, amely leírja, hogy az ország többi önkormányzatához képest a fővárosra milyen speciális szabályok érvényesek.

A jogszabályalkotást némileg nehezíti, hogy az önkormányzati törvény módosításához a Parlamentben kétharmados többség kell, tehát ez a módosítás, majd azt követően a Budapest törvény is akkor születhet meg, ha a politikai pártok konszenzusra jutottak, tudtuk meg az Önkormányzati Minisztériumtól.

Tehát csak azoknak a módosítások, illetőleg új rendelkezések tudnak megvalósulni, amelyeknek nem állja útját a politika. Ezzel kénytelen szembenézni a Budapest-törvény koncepcióját előkészítő szakértői csoport.

Jelenleg azonban messze nem teljes az egyetértés a pártok között a Budapest törvény koncepcióját illetően.

Így le kell mondani például a közigazgatási struktúrát átszervező javaslatról. A munkacsoport ezért azokra a megoldásokra koncentrál, melyek a képviselők felének támogatásával is elfogadhatók. Ilyenek lehetnek az oktatás, az egészségügy vagy a tömegközlekedés kérdései.

A közlekedés átalakítása már folyamatban van, a Főpolgármesteri Kabinet múlt szerdai ülésén egyeztetésre alkalmasnak találta a teherforgalmi stratégiát, amelynek fő célja, hogy a tranzitforgalmat kitiltsa Budapestről.

Az M0-s keleti szektorának és Duna-hídjának átadásával ugyanis jövő év januárjától teljesen kitilthatják a tranzit-teherforgalmat a főváros útjairól.

A jogalkotók szeretnék a jelenlegi 12 tonnás össztömeg-korlátozást 7,5 tonnára csökkenteni, ezzel pedig járműveik lecserélésére, a szállítási időpontok összehangolására és az útvonalak átgondolására ösztönözni a fuvarozókat. Lennének azonban olyan "nyitott órák" a csúcsidőszakon kívül, amikor nem áll majd fenn a 7,5 tonnás korlátozás.

A stratégiát a szakmai szervezetek, a politikai pártok és a kerületi polgármesterek egy hónapig véleményezhetik. A javaslat, ha elfogadják, a jövő év elejétől lép életbe.

Simon Rita

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!