4p

Szerintük a kikötőhelyekre vonatkozó, az előző önkormányzat által tavaly módosított Duna-parti Építési Szabályzatban (DÉSZ) foglaltakat nem lehet betartani és betartatni.

Az évente mintegy 4 millió utast kiszolgáló személyhajósok ezért 2026. december végéig mentességet kaptak az idén január elsején életbe léptetett szabályok alól – erről döntött 2024. novemberében a Budapesti Közgyűlés a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság javaslatára, de továbbra is óriási a bizonytalanság — írta a Személyhajósok Szövetsége.

A Fővárosi Önkormányzat a tavalyi választás előtt, 2024. április 24-i ülésén döntött a Duna-parti építési szabályzatok módosításáról, ami a fővárosi kikötők használatának gyökeres átalakítását jelentené. Az új szabályozás a 32 kilométer hosszúságú fővárosi Duna‐szakasz egyes részein jelentősen csökkentette a kikötők számát, pótlásukra viszont olyan kikötőhelyeket jelölt ki, amelyek valójában nem alkalmasak kikötő létesítésére, üzemeltetésére.

A Duna Budapest egyik ékessége
A Duna Budapest egyik ékessége
Fotó: Depositphotos

A csaknem egy éve megszavazott DÉSZ-módosítások életképtelenségét bizonyítja, hogy azóta egyetlen új kikötő sem létesült, a 2025. január elsején életbe lépő szabályokat pedig nem lehet érvényre juttatni. Így a személyhajósok – bár igényeiket bejelentették az eddigi kikötőhelyekre – teljes bizonytalanságban tekintenek az idei turisztikai szezon elébe — állítják.

Beszámoltak a kikötőkről

A Fővárosi Önkormányzat Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága hétfői ülésén tárgyalta a Karácsony Gergely főpolgármester által jegyzett beszámolót a kikötőhelyek hosszútávú hasznosítására vonatkozó koncepció kialakításáról, a munka előrehaladásáról. A dokumentum elismeri, hogy a szabályozás felülvizsgálata szükséges az érintett felek bevonásával, a 2026. végéig terjedő időszakot pedig átmeneti időszaknak tekinti, ameddig felmentést adna a személyhajósok számára a tavaly elfogadott szabályok alól.

Az ülésen felszólalt Figler Zoltán, a Személyhajósok Szövetségének főtitkára, aki a bizottság előtt is megismételte a szakmai kifogásokat: a tavaly elfogadott Duna-parti Építési Szabályzat az összes budapesti hajós vállalkozást ellehetetleníti, a jelenlegi működésnél nagyobb zaj‐ és légszennyezéssel jár és komoly közlekedésbiztonsági aggályokat vet fel.

Az újonnan meghatározott kikötőhelyek csak az íróasztalon látszanak működőképesnek, valójában vagy nagyon nehezen elérhetőek, vagy hiányzik a szükséges infrastruktúra kiépítés lehetősége, illetőleg védett, vagy különböző okokból tiltott mederszakaszra lettek kijelölve — mondta a szervezet főtitkára

A főtitkár szerint közlekedésbiztonsági hatástanulmányra lenne szükség, csak annak alapján lehet betartható szabályozást alkotni. Figler Zoltán szerint aggályokat vet fel, hogy a DÉSZ módosítás jelentősen szűkíti azt, hogy milyen típusú hajók állhatnak meg egy adott kikötőhelyen. A személyszállító hajósok partnerséget ajánlottak a DÉSZ újbóli módosításához, egyben reményüket fejezték ki, hogy az új koncepció kialakításakor ezúttal nem csak meghallgatják a szakmai érveket, de be is építik azokat. – tette hozzá Figler Zoltán.

Leszögezte, a fővárosnak az átmeneti időszakra is biztosítania kell a személyhajósok számára az érvényes kikötői engedélyeket, hogy az új rendszer kialakításáig szabályszerűen tudjanak működni. A szakmai szervezet főtitkára megismételte, a hajós cégek hajlandók jelentős fejlesztéseket végrehajtani mind a személyszállító flotta megújítása, mind az új kikötőhelyek létesítése érdekében. Ehhez azonban garanciák, 10-15 éves időtartamú szerződések szükségesek, szemben az eddigi egyéves szerződések 1-1 évvel történt meghosszabbításával.

A turisták körében is népszerűek a budapesti hajóutak
A turisták körében is népszerűek a budapesti hajóutak
Fotó: Wikipédia

A szokásos kirajzás

A Személyhajósok Szövetsége április 27-én újból megtartja szokásos évi kirajzását, amellyel ismét szeretné felhívni a közvélemény figyelmét a mintegy 10 ezer ember, hajósok, turisztikai szolgáltatók és beszállítók megélhetését biztosító fővárosi személyhajózásra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!