4p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Alig lehet már követni, hogy hány csatornája van a közmédiának, de van is miből szaporodni. Nem sajnálták a pénzt az olimpiára.

Szenved a magyar gazdaság, elmaradnak a beruházások, az ország fele napi megélhetési problémákkal küszködik, de van egy terület, ahova megállíthatatlanul ömlik a költségvetési pénz: a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA), magyarul a fideszes közmédia. Lehetett sejteni, hogy választási évben ez lesz: tavaly november 21-én fogadta el az Országgyűlés az MTVA 2024-es költségvetését, a büdzsé főösszegét 142 milliárd forintban határozták meg. 

Az MTVA bevételi oldalában érdekesség, hogy „közszolgálati hozzájárulás” címen 126,2 milliárd folyik be a szervezethez, de idén számítanak több mint hétmilliárd forintnyi „kereskedelmi, vagyongazdálkodási és egyéb” bevétellel is. Mivel a 2023-as büdzsében 126 milliárd forint szerepelt, így a választási évre több mint 15 milliárddal növekedett az elkölthető forrás. Ez az összeg 2010-ben még csak 64 milliárd forint volt, azóta jóval több mint a duplájára nőtt a közmédia  költségvetése.

Stabil a büdzsé
Stabil a büdzsé
Fotó: MTI

Már az idei második negyedéves mutatókat is publikálták. Bár az ország költségvetési helyzete ingatag, a közmédiánál 2024 is a pénzbőség éve. Ebből egyelőre annyi látszik, hogy a büdzséből érkezett mintegy 71,7 milliárd forint, abből mintegy 38 milliárd elment az anyagjellegű kiadásokra, 13 milliárd forint pedig a bérekre. A mérleg egyelőre pozitív, nem sikerült minden fillért elkölteni, így 2,8 milliárdos pluszt mutat a számláló. Ez jelentős növekedés, hiszen 2023 első hat hónapjában még csak 61,3 milliárd forintot sikerült átutalni a közmédiának, ez ugrott meg egy év alatt 10 milliárd forinttal.

A bérezés is érdekesen alakulhatott a közmédiánál, ugyanis tavaly júniusban 2119 fő volt az átlagos statisztikai állományi létszám munkaviszonyban, és bérekre 12,1 milliárd forint ment el. A mostani adatok szerint jelenleg 2070-en ügyködnek a közmédia nézettségért, tehát kicsivel kevesebben, mint egy éve, de a kiadás növekedett: 13,1 milliárd forintra. Teljesen feleslegesen, de vannak kereskedelmi bevételei is az MTVA-nak: az értékesítésből 2,6 milliárd forint folyt be. Mivel a féléves büdzséjük 2,8 milliárd forintos többletet mutat, ezért reklámok nélkül is tudna működni a közmédia. Az állami média reklámfelületeit is a Mészáros Lőrinc-közeli Atmedia értékesítőházhoz tartozó Media Services Company Kft. árulja.

Már lassan számolni is nehéz, hogy összesen hány csatornával próbálkozik az MTVA: jelenleg talán nyolc tévécsatorna, és kilenc rádió tartozik hozzájuk, plusz ugye az MTI. Épp a napokban közölték, hogy természetesen sikeresen rajtolt a közmédia Csukás Meserádiója,

amely már az első nap több ezer hallgatót vonzott.

Az Antenna Hungária adatai szerint a rádió indulásának napján a legnépszerűbb idősáv a vasárnapi ebéd- és pihenőidő volt, hétköznapokon pedig a lefekvés előtti, esti meseidő alatt, különösen 20 és 21 óra között hallgatták a legtöbben a csatornát.

Persze nemcsak az új meserádió indításához kellett a pénz az MTVA-nál, hanem a kampányhoz is. A Nemzeti Választási Bizottság a Momentum kifogása miatt vizsgálódott, és májusban megállapította: a Duna Médiaszolgáltató Zrt. az M1-en két híradóban is jogosulatlanul tett közzé a Fidesz politikai reklámjának minősülő médiatartalmat, és ezzel megsértette a választási eljárásból fakadó kötelezettségét, miszerint csak egyenlő feltételek mellett közölheti a jelölőszervezetek hirdetéseit.

A közmédia szerződéseit átnézve pedig tényleg úgy tűnik, hogy bármire van pénzük. Például 5,7 millió forintért vettek ruhát a Prémium Sport Kft.-től. A céghez tartozik a Heavy Tools márka is. Az áprilisban derült ki, hogy magyar sportruházati márkával kötött szerződést a Magyar Olimpiai Bizottság és a Magyar Paralimpiai Bizottság, hogy készítse el a sportolók felvonulóruháját a párizsi játékokra. A cég ezek szerint nemcsak a sportolóknak, hanem a médiamunkásoknak is gyártott ruhát. Az olimpiára eleve rengeteget költöttek: eszközökre, szállásra, forgatási engedélyekre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!