A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közzétette a „Fókuszban a vármegyék” című tanulmányának legújabb kiadását, amelyben ismét bemutatja Magyarország tizenkilenc vármegyéjének helyzetét. A magyarországi bérszakadékot korábbi cikkünkben már bemutattuk, a KSH kiadványa azonban számos területet is körbejárt, köztük a közlekedésbiztonságot is, részletes baleseti statisztikát közölve.
Az országban 2025 I. negyedévében 2734 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, 7,5 százalékkal kevesebb a 2024. I. negyedévinél. A fővárosban és a vármegyék többségében csökkent, Baranyában stagnált, Győr-Moson-Sopron, Pest, Vas és Veszprém vármegyében viszont emelkedett a balesetek száma. A növekedés Vas vármegyében (+16 százalék), a visszaesés pedig Tolna vármegyében volt a legjelentősebb (-23 százalék).
A népesség számához viszonyítva 10 ezer főre 2,9 baleset jutott. A legtöbb baleset fajlagosan Vas (3,7), a legkevesebb Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyét (1,9) jellemezte. A területi megoszlást grafikonon ábrázoltuk:
Hol történik a legtöbb halálos baleset?
A KSH kiemelte, hogy a balesetek 3,8 százaléka végződött halállal, 25 százaléka súlyos, 71 százaléka könnyű sérüléssel járt. A súlyos sérüléssel járó balesetek aránya csökkent, a halálos baleseteké és a könnyű sérüléseseké emelkedett 2024 I. negyedévéhez képest. A halálos kimenetelű balesetek száma Pest vármegyében volt a legmagasabb (26 eset), Zalában ugyanakkor nem követelt halálos áldozatot egy baleset sem.
A közlekedési balesetekben az egy évvel korábbinál 8,4 százalékkal kevesebben, összesen 3658-an sérültek meg. Közülük 113-an hunytak el (arányuk 3,1 százalék), a sérültek 22 százaléka súlyos, háromnegyede pedig könnyebb sérülést szenvedett.
Hibázó autósok
Az összes baleset 71 százalékát személygépkocsival okozták, a kerékpár és a motorkerékpár részesedése 6,7, illetve 2,3 százalék volt, a kerékpárral okozott balesetek aránya Békés vármegyében volt a legnagyobb (17 százalék). A balesetek túlnyomó része, 94 százaléka a járművezetők hibájából következett be, jellemzően az elsőbbség meg nem adása (az összes baleset 35 százaléka) és a sebesség nem megfelelő megválasztása (28 százalék) miatt. A gyalogosok figyelmetlensége a balesetek 4,6 százalékát okozta – tették hozzá.
A balesetek 4,5 százaléka autópályán, autóúton, 37 százaléka főútvonalon következett be, előbbi aránya Fejér vármegyében volt a legnagyobb (16 százalék). Az összes baleset 68 százaléka lakott területen történt.
Javult a helyzet az ittas vezetés terén
Az ittas állapotban okozott balesetek száma 4,4 százalékkal, 172-re csökkent, a legtöbb eset Pest vármegyében (30) történt. Alkoholos befolyásoltság legnagyobb arányban a Fejér vármegyei (11 százalék), legkevésbé a Veszprém vármegyei (2 százalék) balesetekben játszott szerepet.