Egyre több nagyvállalat biztatja alkalmazottait arra, hogy valósítsák meg vállalkozási álmaikat – házon belül. A módszernek neve is van: "intrapreneurship". Ezt egészítheti ki egy új lehetőség, mégpedig a kudarcos próbálkozások jutalmazása.
A cégek a belső vállalkozást anyagi és emberi erőforrások biztosításával támogatják. A Google például jól ismert arról, hogy elvárja alkalmazottaitól az önállóságot. Ezt azzal támogatja, hogy lehetővé teszi, hogy munkaidejük egy részét olyan tevékenységre fordítását, ami nem kapcsolódik munkakörükhöz. Más cégek közzéteszik, milyen területeken lenne szükségük innovációra, és jelentkezőket várnak. Kevésbé világos, miért ösztönöznék, sőt jutalmaznák a vállalatok alkalmazottaik kudarcos próbálkozásait. A józan ész szerint a siker az, amiért érdemes megmozdulni.
Mi lehet jó a bukásban?
A válasz abban van, miszerint az okos más kárán tanul. Magyarán a bukott projektek tapasztalatai hasznosak lehetnek másoknak, ezért érdemes reflektorfényt irányítani rájuk.
A Conversation magazin a francia Engie energiaipari vállalatnál készült esettanulmányt idézve bemutatja, hogyan alakították ki a „legjobb bukott ötletek” díjazását. Ezt olyan alkalmazottak kaphatják, akik kitaláltak valamit, mindent megtettek ötletük megvalósításáért, ám elhasaltak. Talán még fontosabb, hogy számos olyan kezdeményezés van, amely félsikert ér el. Ezeket kapták „nearling” elnevezést. Az Engie módszere egyébként nem eredeti, az indiai Ratan Tata ipari csoportnál vezették be először.
A díj jelölési procedúrája azért eltér a sikeres projektekétől. Nem pályázat alapján ítélik oda, hanem a bukott próbálkozások közül a vállalat innovációért felelős felső vezetése választ. Ennek nyilván az a magyarázata, hogy a legtanulságosabbak kapják meg az elismerést. A díjazás része, hogy a sikertelen próbálkozó lehetőséget kap projektje elemzésére és szemtől szemben oszthatja meg tapasztalatait a cég felső vezetőivel.
A kudarcok díjazása olyan furcsán hangzik, hogy érdemes lenne valahogy pozitívvá formálni. Például hívhatnánk „Best Nearling”, azaz a legjobb majdnem sikeres projektek versenyének. Ez ösztönözhetné a vállalkozó szellemű alkalmazottakat, hogy kudarcos próbálkozásaikat mindenki okulására cégük felső vezetői elé tárják.