4p

A használati utasítások egyik feladata az, hogy tájékoztassák a vásárlókat eszközeik biztonsági tudnivalóiról, például a ruhák mosási szabályairól, ám a jövőben ennél többről fognak szólni.

Évente 30 millió matracot dobnak ki az európaiak, aminek túlnyomó része vagy a szemétlerakókba, vagy a szemétégetőkbe kerül. Erről beszélt a BBC-nek nyilatkozva Benjamin Marien, az évente 1,2 millió matracot gyártó Aquinos Bedding igazgatója. Ez a cég legtöbb új termékének szövetéhez tisztán poliészteralapú anyagot használ, mert ezeket könnyebb újrahasznosítani, mint a kevert nyersanyagokat.

Több információt kaphatnak a vásárlók. Fotó: Pixabay
Több információt kaphatnak a vásárlók. Fotó: Pixabay

Az ágazat cégei évről évre újabb ötletekkel állnak elő, hogy javítsák matracaik újrahasznosítási mutatóit, ám ez mit sem ér, ha a hulladékfeldolgozással foglalkozó vállalatok nem tudják milyen anyagok kerülnek a birtokukba a kidobott termékkel. Ezért tartja nagyon hasznos újításnak a cégvezető a digitális termékútleveleket (digital product passport, DPP).

A DPP-t fokozatosan vezetik be az Európai Unióban. Feladata az lesz, hogy tájékoztassa a termékek vásárlóit és az újrahasznosításukra vállalkozó vállatokat azok történetéről, gyártásáról és összetevőiről. Először az ipari és a jármű-akkumulátorokat kell majd ilyen azonosítóval ellátni 2027-től. Ezeket követik a textilek és más áruk 2030-tól.

Az újdonság logikája az, ha a vásárlók tájékozódhatnak arról, milyen környezeti lábnyommal készülnek a termékek, amiket megvesznek a boltokban, akkor ennek tudatában a gyártók igyekeznek majd úgy előállítani áruikat, hogy azok minél kedvezőbb képet fessenek róluk ebből a szempontból is – derült ki Natacha Tréhan egyetemi professzor szavaiból, aki a körforgásos gazdaság terén végez kutatásokat.

A dolog persze nem ilyen egyszerű. A DPP tartalmának meghatározása pontos definíciókat igényel minden egyes terméknél. Enélkül nem jöhet össze a gyártó és az újrahasznosító értelmes kommunikációja. Szakértők szerint az egyes gyártók és termékeik DPP-jének auditálására is szükség lehet. Az Aquinos már idén bevezeti a digitális termékazonosítókat matracain. Ez tartalmazni fog egy QR-kódot, amivel a vásárló információkat szerezhet a matracok anyagáról és gyártásáról.

Emellett a tartósságukról és a mosásuk lehetőségéről is tájékoztatja a vevőket, ami tartósabb használatra ösztönözheti őket. Végül része lesz egy úgynevezett RFID-s azonosító. Ezt szkennelve a hulladékfeldolgozó kaphat támogatást az újrahasznosításhoz.

Van igény az információhalmazra

A digitális terméktútlevél tehát egy sor adatot oszt majd meg a leendő vásárlókkal, adódik a kérdés, hogy erre valóban kíváncsiak-e az érintettek. A legnagyobb háztartásigép-gyártók szervezete, az Applia Magyarország Egyesülés (Applia Hungary) korábban, a GfK piackutató segítségével készített felmérése erre egyértelmű választ adott.

Arra a kérdésre, hogy "mit gondolnak a hazai háztartások, szükség van-e az energiacímkén túl más információkra is a termékekről, és ha igen, melyekre" a megkérdezettek döntő többsége, 85 százaléka igennel válaszolt. 

A megkérdezett magyarok 85 százaléka azt mondta, hogy szeretne több információt a kiszemelt termékekről. Az is kiderült a felmérésből, hogy a válaszadók 64 százaléka a tartósságról, 24 százalékuk a termékek javíthatóságáról, 12 százalékuk pedig a fenntarthatósági szempontokról szeretne többet megtudni. 

A digitális termékútlevél várhatóan minden olyan infót tartalmaz majd, amelyek a termék életciklusához kötődnek. Így a vevők a mostaninál sokkal több szempont alapján dönthetnek arról, hogy melyik terméket vásárolják meg. 

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!