Megkezdődött a trieszti magyar kikötő építése, a kormányt a gazdasági racionalitás vezette, amikor 2018-ban a beruházás mellett döntött – mondta Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára még csütörtökön, azután, hogy bejárta az építkezés.
A magyar állam tulajdonában lévő észak-olaszországi területen hatalmas partfalszakasz építéssel, egy 50 ezer köbméteres feltöltéssel kezdődik a magyar kikötő építése, amely tervek szerint 2028-ban már teljes kapacitással működik majd, és kiszolgálja a magyar áruexportot – mondta.
Az első körben egy 250 méteres partfalszakaszt építenek, mintegy 50 ezer köbméternyi területet a tengerben, ezt viszik tovább tovább mintegy 400 méterrel, így összesen 650 méternyi partszakasza lesz Magyarországnak az Adrián. Ezen kívül 30 hektár terület áll rendelkezésre fejlesztésre, ahol egy nagy logisztikai központot építenek, itt húzzák fel a tengeri operációhoz szükséges létesítményeket is.
Késésben
Amit Magyar Levente már nem említett, az, hogy a projekt megdöbbentően nagy késésben van és rengeteg pénzt égetett fel – Szijjártó Péter eredetileg még arról beszélt, hogy már 2026-ban használhatják a hajók a kikötőt.
Az idő azóta csak telik, a projekt azonban csak haladgat: azután, hogy 2022 végén bemutatták a végrehajtani kívánt fejlesztési koncepciót, amelynek nyomán évi 2,5 millió tonna mozgatására, közúti és vasúti szállítások fogadására egyaránt alkalmas kikötőt hoznának létre, az építkezés még nem indult meg, pedig Szijjártó Péter azt ígérte, hogy 2026-ban már használhatják a hajók a kikötőt.
Ahogy arról korábbi cikkünkben írtunk, 2023-as beszámolójában a cég 16 730 eurós (6,35 millió forint) árbevételt jelentett, ez azonban nem sokra volt elegendő, hiszen a zárás szerint 981 952 eurós (373,14 millió forint) veszteséget ért el a vállalat.