8p

A legforróbb, legaktuálisabb téma az üzleti életben!
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig

Jöjjön el és hallgassa meg a legjobb szakértőket,
ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait!

2024. október 1. Budapest

Részletek és jelentkezés

Moziba menni idő és pénz, de megéri egyáltalán? A legnagyobb, leglátványosabb filmek előbb-utóbb valamelyik streaming szolgáltató felületén kötnek ki. Az élemény ízlés és szokás kérdése, de miért fizessünk inkább: a vászonért vagy az otthon kényelméért és a hihetetlen választékért? A streaming felnőtt a mozihoz, már olyanok is szerepet is vállalnak egy-egy sorozatban, akiknek ez nem pénzkérdés. Például Brigitte Macron.

Ha besétálunk valamelyik plázába, meggyőződhetünk róla, hogy kik a pattogatott kukoricás mozipiac tipikus fogyasztói. Az egész nap a plázában lógó tinédzserek, akik a szülők zsebpénzéből vásárolják a sokezer forintos jegyeket, a túlárazott ropogtatni valót és a liternyi kólákat. Nappal még a nyugdíjasok is jönnek, de egyre kevesebb embernek futja a klasszikus moziba járásra, már csak az időhiány miatt is. A világ szinte összes országában elérhető mozicsatornák ezért is érnek el óriási népszerűséget.

Egy idő után minden film valamelyik mozicsatornán köt ki?

Egyes látványos alkotások még mindig csak a plázákban láthatók, hogy beleüvöltsenek a szegycsontunkba, a sokszorosára feltekert hangerővel. De kevés az olyan alkotás, amelyik egy idő után nem köt ki valamelyik streaming szolgáltatónál. Ma már külön rangot jelent, ha a film kifejezetten mozis forgalmazásra készül, ezek általában igényesebbek, látványosabbak, mint például a Dűne sorozat – persze ez is átkerült már az Maxra – vagy az idei karácsony egyik slágerének ígérkező Bob Dylan-film, a nagy hollywoodi szívtipróval, Timothée Chalamet-val.  

A budapesti művészmozik egyre inkább egy szűk rétegnek szólnak. Kevesen veszik rá magukat, hogy megnézzenek, mondjuk egy kissé abszurd, kesernyés humorú finn drámát, ismeretlen színészekkel, 2900 forintos jegyáron. A nemzeti filmheteknek is van még – bár ugyancsak szűk – közönsége a fővárosban, azok körében, akik valamiért kötődnek például Franciaországhoz vagy Svédországhoz.

Milliók közös élménye

Arra az időre nyilvánvalóan nem emlékszik a mai Y- és Z-generáció, amikor még ugyanabban a filmszínházban vetítették A hét mesterlövészt, mint a Nyolc és felet, a Cartouche-t, a Bergman-filmeket, meg A tizedes és a többieket. A helyzet nem összehasonlítható, hiszen akkor még a tévézés is gyerekcipőben járt, ráadásul Magyarországon a televízió ritkán sugározta az éppen futó nagy filmsikereket. De a kilencvenes évektől már rétegződött a műfaj, megjelentek a művészmozik, programjukon sokszor retrospektív klasszikusokkal.

Egy szolgáltató hihetetlen választéka
Egy szolgáltató hihetetlen választéka
Fotó: Pexels


Ami vitathatatlan tény, hogy a streaming műfaj mára nagyhatalommá lépett elő. Még húsz éve is elképzelhetetlen volt, hogy mondjuk a világ száz országában élők egyszerre, ugyanazon napon és órában nézzenek meg egy filmet, lakjanak bár Göteborgban, Chicago-ban vagy Tokióban. Hogy aztán a közös élményt a social médiában, fél perc múlva, több millióan kommentálják…

Az idei év első negyedében a Netflix 8,05 millió új előfizetőt vonzott be a Business Insider szerint. Pedig az elemzők előzetesen 4,9 millió új ügyfélre számítottak.

A Netflix bevétele 17 százalékkal, 9,56 milliárd dollárra nőtt a közlésük szerint. Az elmúlt időszakban sorozatosan felülmúlta a várakozásokat a mozicsatorna előfizetőinek száma, a vállalat áprilisban 9,33 millió új felhasználóról számolt be az első negyedévet illetően, ami kétszerese az elemzők becslésének.

A Netflix nemrégiben szankcionálni kezdte az ügyfelek jelszavainak  megosztását, amely döntés sikeresnek bizonyult. Sok néző ugyanis, aki korábban valaki más belépési adatait használta, elkezdett fizetni a sajátjáért, bár ezt ma még könnyűszerrel ki lehet, legalábbis Magyarországon, játszani.

A „csak filmet akarunk nézni” trend már az HBO-val elkezdődött. A tévénézők jelentős része egyre kevésbé volt kíváncsi a megalázó, idétlenkedő valóságshow-kra, az erőltetett, gyermeteg vetélkedőkre, ál-tehetségkutatókra, a félórás reklámokra, a híreket pedig már mindenki a mobiltelefonján követi.

Brigitte Macron is szerepel már az Emilyben

Ma filmek és sorozatok tucatjai készülnek kizárólag egy-egy streaming szolgáltató megrendelésére, a sztárok nagy részét ezek a gyártók emelik piedesztálra, és indítják el a vörös szőnyegen. Némelyik széria olyan népszerű, hogy nézők milliói könyörögnek a folytatásért, a szereplők pedig megasztárok lettek, mint a svéd Young Royals esetében.

Jellemző, hogy az egyébként rózsaszín, tingli-tangli Emily Párizsban szériában Brigitte Macron is szerepel, önmagát alakítva. Bizonyára nem a gázsiért...

A mozicsatornákon látható filmek és sorozatok jó része romantikus gagyi és horror, vagy annyira megosztó, mint a több helyütt toxikusnak nevezett spanyol Elite. Az is gyakori, hogy megvásárolják néhány klasszikus vetítési jogát, így fordulhat elő, hogy még mindig van közönsége a Micsoda nő!-nek, pedig a premier óta eltelt évtizedek alatt több generáció is felnőtt. Ami a műfaj vitathatatlan előnye, hogy akkor nézzük meg a kiszemelt filmet, amikor időnk van rá, és annyiszor, ahányszor csak akarjuk. A Facebookos bejegyzésekből kitűnik, hogy sokan egy-egy sorozat függő rajongóivá válnak, és előfordul, hogy minden nap - ! – belepillantanak a kedvenc jelenetekbe. 

Óriási a kereslet a hercegekre

Megjelentek a programban a dokumentum, illetve az ál-dokumentumfilmek is, amelyek hírességek sorsát követik nyomon, és amelyek sosem kerülhetnének a nagy mozik vásznára. Milliók pillantanak bele a Beckham család felemelkedésének sztorijába, vagy Michael Jackson életének döbbenetes részleteibe.

Óriási a kereslet a valódi és kitalált, királyi, hercegi családok történeteire, szegény II. Erzsébet és Diana már sokadszorra hoz milliókat a gyártók és forgalmazók részére. Ma a tévéképernyőről is bekerülnek ilyen alkotások a kínálatba, lásd a Downton Abbeyt vagy A koronát.

Az mindenesetre tény, hogy a filmiparnak jó tett a mozicsatornák elterjedése, hiszen nagyon sok színészt – köztük kezdőket – foglalkoztatnak, és megnőtt a kereslet a szinkron iránt is. Azt persze nem árt tudni, hogy léteznek olyan országok, ahol semmilyen filmet nem szinkronizálnak, csak a szöveg igazít el, bár épp a Young Royals esetében előfordult, hogy a svéd szereplők szinkronizálták saját magukat, angolul.

Ma már az is gyakori, hogy egy-egy sikeres streaming sztárt több filmre is leköti a csatorna mögötti filmipari komplexum, lásd a most felkapott görög-orosz-brit származású Nicholas Galitzine-t. Ahhoz hasonlóan, ahogy a hollywoodi filmgyárak is hosszú távú szerződést kötnek a fiatal kedvenccel. 

A versenyhelyzet éles: sok a kalózcsatorna, (magyar is) amely szinte a premier után néhány nappal már láttatni engedi – nem előfizetésért, hanem ingyen – a friss slágerfilmeket, természetesen reklámok özönével körítve.

Nemet mondunk a reklámokra

Bizonyára senkit nem lep meg, hogy a Netflix a legnépszerűbb streaming szolgáltató – Magyarországon is. Ez a platform ugyanis több száz millió feliratkozóval rendelkezik havonta, így nem csak Magyarországon, hanem az egész világon is az élvonalba sorolhatja magát – állítja a kvizpanda.hu, majd összehasonlítja a műfaj vezető cégeinek kondícióit.

Miközben ezeknél a legfőbb vonzerő éppen a hirdetések kihagyása, a reklámipar régóta ácsingózik a sok millió néző elérése iránt. Nemrég bevezettek egy olcsóbb, de reklámokkal dúsított változatot, amely kevesek tetszését nyerte el, és ez nem is meglepő. A Netflix hirdetésekkel teli változata még nem jelent meg Magyarországon, így csak 3 fajta csomag közül választhatunk, amelyek között nem sok különbséget tapasztalhatunk se árban, se pedig szolgáltatásban – állítja a lap. – A Netflix, a Kids szekciónak köszönhetően minden korosztály számára nyújt szórakozást. 

Jönnek fel a versenytársak

Persze közben jönnek fel a versenytársak, mint a SkyShowtime, az európai piacon található második legnagyobb streaming szolgáltató, „amely az HBO Max felvásárlásával igyekszik betölteni azt az űrt, amelyet a Netflixből kiábrándult, avagy volt HBO Max felhasználók által alkotott réteg jelent.” Az Amazon hatalmas népszerűségnek örvend az USA-ban, specialitása, hogy kötődik az online vásárlásokhoz, ami Magyarországra még nem annyira jellemző. A mozicsatorna legnagyobb előnye az alacsony ár, illetve az, hogy olyan filmeket is láthatunk náluk, amelyek Európában kevésbé ismertek, viszont szinte mindegyik csak feliratos formában érhető el.

A Disney+ elsősorban a gyerekek számára ideális választás, bár sokan túl magasnak tartják a havi előfizetési díját. A kvizpanda.hu a Filmio-t teszi az 5. helyre. Kínálatukban csak magyar filmek és sorozatok szerepelnek, köztük a kicsik számára készült klasszikus animációk. 

Ma egy buszon ülve filmek százait tudjuk megnézni

A csatornák havi díja között, bár jelentős különbségek is találhatók, még így is egy jegy árába kerülnek. A mozitulajdonosoknak tehát nagyon igyekezni kell, hogy versenyben maradjanak. Tudjuk, hogy a klasszikus mozit már sokszor temették. Ám most más a helyzet, az emberek soha nem voltak ennyire elfoglaltak és kényelmesek. 

Ma egy buszon ülve, ölünkben egy laptopon vagy a mobilunkon, filmek százait tudjuk megnézni – a mozisoknak tehát a helyszíni élményt kellene színesíteni. Ehhez lassan már nem elég a hatalmas vászon, a dübörgő zajözön és a még oly friss popcorn se. Legfeljebb abban bízhatnak, hogy néhány hónap múlva eladják a vetítési jogot valamelyik streaming csatornának, mert az hozza igazán a pénzt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!