A világ minden táján feszült figyelem övezi az olimpiai eseményeket: az emberek érthető módon igyekeznek a lehető legtöbb hírhez és információmorzsához hozzájutni. Ha a helyszínen szurkolnak kedvenceiknek, akkor azért, ha pedig nem sikerült eljutniuk Párizsba, azért, hogy a körülmények minél alaposabb feltérképezésével ők is testközelből érezhessék az ötkarikás játékok varázsát.
Az érdekes tartalmak eléréséért viszont ma már nem kell különösebben sokat tennünk. A sportolók egy része ugyanis önként és szívesen oszt meg a közösségi platformokon, egyebek mellett az Instagramon, a Facebookon, az X-en (Twitter) és TikTokon az olimpiai faluban megélt vicces, embert próbáló vagy éppen elrettentő “backstage-pillanatokat”. A Guardian ezekből szemezgetett, felhívva a figyelmet arra, hogy a jelenlegi TikTok-trendekhez alkalmazkodva a videómegosztón az olimpiai résztvevők egy része előszeretettel tesz közzé kereskedelmi célú tartalmakat. Például szponzorok által biztosított sportruházatot, felszerelést és egyéb használati cikkeket rejtő csomagokat “bontogatnak” vagy ugyanilyen jellegű – a közösségi médiában töretlenül népszerű – csomagolós, esetleg haul videókat készítenek, meglovagolva az olimpiai eseményeket övező érdeklődéshullámot. A TikTokon is aktív 400 méteres síkfutó, Alica Schmidt például a német csapat tagjaként Adidas-formaruhában pózol, míg az ausztrál gátfutó, Tayleb Willis Asics-felszerelésben parádézik.
Az a bizonyos plusztényező
Mivel a párizsi olimpia a divat fővárosában zajlik, ráadásul a világ vezető luxusmárka-csoportja, az LVMH szponzorálja, nem véletlen, hogy a sporteseményeken megjelenő hírességek és celebek mellett a résztvevők öltözéke is vizslató pillantások kereszttüzébe kerül. Ahogy arról a Guardian írt,
a 2024-es ötkarikás játékokat a valaha volt legnagyobb divatolimpiának is nevezik.
A megnyitó ünnepségen látott, legsikkesebbnek és legfantáziátlanabbnak bélyegzett nemzeti formaruhák azóta is nagyot mennek a neten. Előbbi kategóriát toronymagasan a mongol csapat nyerte: az ulánbátori Michel és Amazonka márka által megálmodott, hímzett ruhák a nézők abszolút favoritjának számítanak.
Bárki beléphet az olimpiai faluba
Teljesen mindennapos dolog, hogy a sportolók az olimpiai faluba kalauzolják követőiket. Már a hivatalos megnyitó előtt elárasztották a közösségi oldalakat a beköltözős videók: láthattuk, hogyan érkeznek a résztvevők a modern lakótelepek hangulatát idéző komplexumba, miként lakják be az egyszerűen berendezett, apró szobákat, sőt, egyesek a kartonból készült ágyat is tesztelték, hogy vajon a – hivatalos álláspont szerint a felhasználhatóság jegyében készült, mások szerint viszont a sportolók közötti intim együttlétek megakadályozását célzó – fekvőhelyek valójában bírják-e a strapát.
A magyar csapat szállását például az első napon pástra lépett, a versenytől egyéniben azonnal búcsúzott háromszoros olimpiai bajnok kardvívó, Szilágyi Áron mutatta be. De láthattuk, hogyan foglalja el a szobáját Naomi Osaka teniszező is, aki szintén csekkolta a praktikus, ám puritán fekhelyet. A dán kézilabdacsapat tagjaitól viszont azt is megtudhattuk, hogy mivel csupasznak találták a fehér falakat, saját képeikkel és a nemzeti zászlóval igyekeztek feldobni azokat.
Javában zajlik a TikTok olimpia
A TikTokon nyomott ötkarikás tartalmak már 2021-ben is nagyot mentek: az amerikai rögbicsapatban játszó Ilona Maher volt a tokiói olimpia TikTok-sztárja. Kreatív, vicces, és sokszor önmagát kifigurázó videóinak köszönhetően mára 1,6 millió követője lett. Maher Párizsban is rendületlenül közvetít: ebből egyebek mellett az is kiderül, hogy szénhidrátban biztos nincs hiány az olimpiai faluban. (Ahogy arról korábban írtunk, egyre több sportoló panaszkodik a felkínált ételek minőségére, illetve arra, hogy bizonyos fogásokból, például tojásból vagy grillezett húsból kevés van.)
Miért éppen a TikTok?
Egyrészt az olimpián részt vevő sportolók egy része életkorából adódóan eleve aktív a TikTokon, másrészt az exkluzív tartalmak – márpedig az olimpiával kapcsolatos, külvilág számára láthatatlan történések annak számítanak – remek lehetőséget jelentenek a TikTokerek számára, hogy követőik számát exponenciálisan növeljék ebben a pár hétben. Az online követőtábor látványos bővülésével a jövőbeni szponzori szerződések és nagy márkákkal való együttműködések esélye is megnő, ami elsősorban a kevéssé ismert vagy eredményes sportolók, esetleg az alulfinanszírozott sportágak képviselői számára jelenthet kiugrási lehetőséget.
Az irgalmatlan mennyiségű kontentnek és az aktuális trendeknek köszönhetően – a sport a platform öt vezető kategóriájának egyike – a párizsi az első igazi “TikTok olimpia”.
Holly Gilbertson, a Digital Fairy elnevezésű ifjúsági kulturális ügynökség sportcsapatának ügyvezető partnere a Guardiannek elmondta: a sport nem az olimpiával került fókuszba, éppen ellenkezőleg. Ez egy olyan időszak, amikor a futás, a tenisz vagy éppen a focitartalmak böngészése és gyártása az élet mindennapi velejárója, az olimpiai kontentek pedig ebbe a fősodorba simulnak bele. Gilbertson szerint a posztoló sportolókat övező figyelem marketingszempontból mindenképpen kifizetődő lehet számukra.
Érdekességek, amelyeket az éhes média is villámgyorsan felkap
A TikTokról tudhatjuk például, hogy Tom Daley, a britek olimpiai bajnok műugrója Tokióhoz hasonlóan Párizsban is nyilvánosan űzi hobbiját, a lelátón ülve kötöget az egyes versenyszámok között. Vagy azt, hogy a szörfösök versenyeit Tahiti partjainál – ami 1880 óta francia gyarmat – rendezik, a szállásuk pedig egy több mint százkabinos, minden igényt kielégítő hajón van, amit máris minden idők legmenőbb olimpiai szállásaként emlegetnek a közösségi médiában.
De az sem maradhat rejtve a követők elől, hogy Gustavo Ribeiro portugál gördeszkás milyen csilivili ötkarikás kabalanyaklánccal büszkélkedhet; a négyszeres olimpiai bajnok amerikai tornász, a Tokióban mentális blokkal küzdő Simone Biles pedig azt mutatta meg, hogyan lazít felkészülés közben.