6p

Nem csak az olimpiai érmekért, a nézők és internetezők figyelméért, a milliós online követőtáborokért is kőkemény csata folyik. 

A világ minden táján feszült figyelem övezi az olimpiai eseményeket: az emberek érthető módon igyekeznek a lehető legtöbb hírhez és információmorzsához hozzájutni. Ha a helyszínen szurkolnak kedvenceiknek, akkor azért, ha pedig nem sikerült eljutniuk Párizsba, azért, hogy a körülmények minél alaposabb feltérképezésével ők is testközelből érezhessék az ötkarikás játékok varázsát.  

Az érdekes tartalmak eléréséért viszont ma már nem kell különösebben sokat tennünk. A sportolók egy része ugyanis önként és szívesen oszt meg a közösségi platformokon, egyebek mellett az Instagramon, a Facebookon, az X-en (Twitter) és TikTokon az olimpiai faluban megélt vicces, embert próbáló vagy éppen elrettentő “backstage-pillanatokat”. A Guardian ezekből szemezgetett, felhívva a figyelmet arra, hogy a jelenlegi TikTok-trendekhez alkalmazkodva a videómegosztón az olimpiai résztvevők egy része előszeretettel tesz közzé kereskedelmi célú tartalmakat. Például szponzorok által biztosított sportruházatot, felszerelést és egyéb használati cikkeket rejtő csomagokat “bontogatnak” vagy ugyanilyen jellegű – a közösségi médiában töretlenül népszerű – csomagolós, esetleg haul videókat készítenek, meglovagolva az olimpiai eseményeket övező érdeklődéshullámot. A TikTokon is aktív 400 méteres síkfutó, Alica Schmidt például a német csapat tagjaként Adidas-formaruhában pózol, míg az ausztrál gátfutó, Tayleb Willis Asics-felszerelésben parádézik.

Az a bizonyos plusztényező 

Mivel a párizsi olimpia a divat fővárosában zajlik, ráadásul a világ vezető luxusmárka-csoportja, az LVMH szponzorálja, nem véletlen, hogy a sporteseményeken megjelenő hírességek és celebek mellett a résztvevők öltözéke is vizslató pillantások kereszttüzébe kerül. Ahogy arról a Guardian írt,

a 2024-es ötkarikás játékokat a valaha volt legnagyobb divatolimpiának is nevezik.

A megnyitó ünnepségen látott, legsikkesebbnek és legfantáziátlanabbnak bélyegzett nemzeti formaruhák azóta is nagyot mennek a neten. Előbbi kategóriát toronymagasan a mongol csapat nyerte: az ulánbátori Michel és Amazonka márka által megálmodott, hímzett ruhák a nézők abszolút favoritjának számítanak. 

A világ szeme most egy darabig Párizsra szegeződik
A világ szeme most egy darabig Párizsra szegeződik
Fotó: Depositphotos

Bárki beléphet az olimpiai faluba

Teljesen mindennapos dolog, hogy a sportolók az olimpiai faluba kalauzolják követőiket. Már a hivatalos megnyitó előtt elárasztották a közösségi oldalakat a beköltözős videók: láthattuk, hogyan érkeznek a résztvevők a modern lakótelepek hangulatát idéző komplexumba, miként lakják be az egyszerűen berendezett, apró szobákat, sőt, egyesek a kartonból készült ágyat is tesztelték, hogy vajon a – hivatalos álláspont szerint a felhasználhatóság jegyében készült, mások szerint viszont a sportolók közötti intim együttlétek megakadályozását célzó – fekvőhelyek valójában bírják-e a strapát.

A magyar csapat szállását például az első napon pástra lépett, a versenytől egyéniben azonnal búcsúzott háromszoros olimpiai bajnok kardvívó, Szilágyi Áron mutatta be. De láthattuk, hogyan foglalja el a szobáját Naomi Osaka teniszező is, aki szintén csekkolta a praktikus, ám puritán fekhelyet. A dán kézilabdacsapat tagjaitól viszont azt is megtudhattuk, hogy mivel csupasznak találták a fehér falakat, saját képeikkel és a nemzeti zászlóval igyekeztek feldobni azokat. 

Javában zajlik a TikTok olimpia

A TikTokon nyomott ötkarikás tartalmak már 2021-ben is nagyot mentek: az amerikai rögbicsapatban játszó Ilona Maher volt a tokiói olimpia TikTok-sztárja. Kreatív, vicces, és sokszor önmagát kifigurázó videóinak köszönhetően mára 1,6 millió követője lett. Maher Párizsban is rendületlenül közvetít: ebből egyebek mellett az is kiderül, hogy szénhidrátban biztos nincs hiány az olimpiai faluban. (Ahogy arról korábban írtunk, egyre több sportoló panaszkodik a felkínált ételek minőségére, illetve arra, hogy bizonyos fogásokból, például tojásból vagy grillezett húsból kevés van.)

Miért éppen a TikTok? 

Egyrészt az olimpián részt vevő sportolók egy része életkorából adódóan eleve aktív a TikTokon, másrészt az exkluzív tartalmak – márpedig az olimpiával kapcsolatos, külvilág számára láthatatlan történések annak számítanak – remek lehetőséget jelentenek a TikTokerek számára, hogy követőik számát exponenciálisan növeljék ebben a pár hétben. Az online követőtábor látványos bővülésével a jövőbeni szponzori szerződések és nagy márkákkal való együttműködések esélye is megnő, ami elsősorban a kevéssé ismert vagy eredményes sportolók, esetleg az alulfinanszírozott sportágak képviselői számára jelenthet kiugrási lehetőséget.

Az irgalmatlan mennyiségű kontentnek és az aktuális trendeknek köszönhetően  a sport a platform öt vezető kategóriájának egyike  a párizsi az első igazi “TikTok olimpia”.

Holly Gilbertson, a Digital Fairy elnevezésű ifjúsági kulturális ügynökség sportcsapatának ügyvezető partnere a Guardiannek elmondta: a sport nem az olimpiával került fókuszba, éppen ellenkezőleg. Ez egy olyan időszak, amikor a futás, a tenisz vagy éppen a focitartalmak böngészése és gyártása az élet mindennapi velejárója, az olimpiai kontentek pedig ebbe a fősodorba simulnak bele. Gilbertson szerint a posztoló sportolókat övező figyelem marketingszempontból mindenképpen kifizetődő lehet számukra. 

Érdekességek, amelyeket az éhes média is villámgyorsan felkap

TikTokról tudhatjuk például, hogy Tom Daley, a britek olimpiai bajnok műugrója Tokióhoz hasonlóan Párizsban is nyilvánosan űzi hobbiját, a lelátón ülve kötöget az egyes versenyszámok között. Vagy azt, hogy a szörfösök versenyeit Tahiti partjainál – ami 1880 óta francia gyarmat – rendezik, a szállásuk pedig egy több mint százkabinos, minden igényt kielégítő hajón van, amit máris minden idők legmenőbb olimpiai szállásaként emlegetnek a közösségi médiában.

De az sem maradhat rejtve a követők elől, hogy Gustavo Ribeiro portugál gördeszkás milyen csilivili ötkarikás kabalanyaklánccal büszkélkedhet; a négyszeres olimpiai bajnok amerikai tornász, a Tokióban mentális blokkal küzdő Simone Biles pedig azt mutatta meg, hogyan lazít felkészülés közben. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!