3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Láthatóan Magyarországot nem hatotta át a környezetbarát közlekedés szelleme.

Az Európai Unióban az első negyedévben 28,8 százalékkal több alternatív hajtású személyautót adtak el, mint egy évvel korábban. Ez összesen 144 421 elektromos, hibrid, CNG és LPG kocsit jelent, amelyeket újonnan helyeztek forgalomba – derül ki az ACEA adataiból.

Piaci részesedésüket tekintve a gázos autók adták a volumen 43,7 százalékát, a plug-in hibridek 39,3-at, az elektromosak pedig 17,1-et. A növekedésüket tekintve azonban fordított a kép, ugyanis az elektromos autók piaca 117 százalékkal nőtt, vagyis több mint duplájára, míg a hibridek 21,4, a gázosak pedig 16,5 százalékkal bővültek 2014 első három hónapjához viszonyítva.

Az elektromos autók nyilván még gyerekcipőben járnak, így alacsony bázisról könnyű nőni, azonban iparági becslések szerint a jövő inkább a hibrideké, mert az emberek jobban szeretik ha hosszabb utakra ott a megbízható hagyományos hajtás, míg munkába és bevásárolni elég az elektromotor.

Nos, visszatérve a piaci adatokhoz Magyarország ehhez a 144 500 darabos volumenhez 169 autóval (0,12 százalék) járult hozzá, amelyből 139 hibrid, 20 elektromos és mindössze 10 darab gázos.

Mivel itthon 2013-ben az LPG jövedéki adója nagymértékben megemelkedett és az árak európai összevetésben is igen borsosak, megkérdeztük a Jato Dynamics-ot, hogy mégis hogyan alakultak az új LPG-hajtású autók eladásai. Ez persze csak töredékét jelenti a teljes állománynak, hiszen a legtöbben utólag alakítják kocsijukat gázossá, de a tendenciák mégis mutatnak valamit.

Bár az új LPG piac nevetségesen kicsi itthon, mégis tavaly nagyot nőtt a volumen annak ellenére, hogy 2013 januárjában és májusában a kormány 50-50 százalékkal emelte a jövedéki adó mértékét. Persze az újautó-vásárlók nem az árérzékeny csoportba tartoznak, tehát az utólagos beépítések száma ettől függetlenül visszaeshetett, ahogy egyébként a fogyasztás is.

Visszatérve a teljes alternatív-hajtású autópiacra természetesen ebben is a fejlett európai országok járnak élen, azonban meglepő módon nem a németek, a franciák, vagy az angolok, hanem az olaszok veszik a legtöbbet, közel 61 ezret, a teljes uniós piac 42 százalékát. Ebből a 61 ezerből ugyanakkor 53 ezer a gázos hajtású. Az Európában forgalomba-helyezett új gázos kocsik 85 százalékát az olaszok veszik. Hibridekben a franciák vannak az élen, elektromos autókban pedig az angolok.

A régiós országok között a legyelek és a csehek is sokkal jobban állnak nálunk, előbbieknél közel 3200, utóbbiaknál pedig 1400 környezetbarát autót adtak el. Lengyelországban 38, Csehországban pedig 10,5 millió ember él. Szlovákiában fele annyi emberre jutott 319 autó.

Kattintásra galéria nyílik!

Magyarországon egyébként a régóta húzott Jedlik Ányos Terv lenne hivatott növelni az elektromobilitást, de ez eddig csak nyilatkozatok szintjén létezett és ez bizony meg is látszik a számokon, bár elképzelhető, hogy az alternatív hajtású autók állományát is a használt import fogja majd növelni.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!