A portál korábbi cikke szerint a vidékfejlesztési tárca egyik előterjesztése szerint 30 forintot kellene fizetniük a fogyasztóknak minden egyes megvásárolt PET- és egyéb italospalack után, amit a boltban visszakaphatnának, miután sértetlenül visszavitték a csomagolást.
A „betétdíjas törvény” az eredeti elképzelés szerint 2014. január 1-jén lépett volna hatályba, majd a jogalkotó egy évet szánt a szükséges infrastruktúra kiépítésére, így a fogyasztók valójában 2015 elejétől használhatták volna a rendszert. „Egy év várakozási idő szükséges az EU előírásai szerint a rendszer bevezetésére, mivel pénzügyeket érintő kérdésről van szó” – kommentálta a minisztérium. A bevezetésről azonban erre a választási ciklusra már letettek, a következő másfél évet még az előkészítésre szánják, majd 2015. január elsején, egy éves csúszással léphet hatályba a törvény – mondta el Illés Zoltán környezetügyért felelős államtitkár az „Új utakon a hazai hulladékgazdálkodás” című szakmai konferencián.
A betétdíjas rendszer bevezetését az állam finanszírozná, ennek költségeit a Vidékfejlesztési Minisztérium 10 milliárd forintra becsüli, és a várakozások szerint már a kiépítése utáni évben megtérülne a befektetés: a tárca az első évre 17 milliárdos bevétellel számol - írja az Index. Mivel azonban a csúszás miatt ezek a bevételek csak később jelennek meg, a kieső forrásokat a tárca a termékdíj-köteles termékek körének bővítésével, valamint részben a korábbi termékdíjak emelésével kívánja kompenzálni. A VM célja a fenti javaslatokkal az, hogy a termékdíjból származó éves költségvetési bevétel 60 milliárdról a duplájára nőjön.
Az ehhez szükséges plusz 60 milliárd forintot a VM a termékdíj a korábbinál több műanyagfélére, olajtípusra (például étolajra), a műszaki gumifélékre (futószalagok, hevederek) való kiterjesztésével, valamint a korábbi termékdíjak emelésével szeretné előteremteni.
Szintén szerepel a tervek között, hogy az üzemanyagot terhelő adók átcsoportosításával literenként 1 forintot – a 2005-ig érvényes gyakorlatot idézve – visszavezessenek a termékdíj-kasszába. Ez a várakozások szerint újabb 2,5 milliárdot hozó módosítás az ígéretek szerint nem vezetne üzemanyagár-emelkedéshez, csupán a terhek adónemek szerinti megoszlása változna.
mfor.hu