Alkotmányossági vagy gazdaságpolitikai kérdés az adózás?
Eltérő indoklás
Az AB döntése azonban nem volt egységes. Egy alkotmánybíró, Kiss László csupán azzal értett egyet, hogy az elvárt adó alkotmányellenes - az indoklással nem. A testület további két tagja, Holló András és Bragyova András pedig különvéleményt fogalmazott meg: szerintük megállja a helyét az elvárt adó.
Kiss László szerint az AB határozatában "a jövedelem és vagyoni típusú adók tekintetében az Alkotmánybíróság gyakorlatában kimunkáltakon túlmenő alkotmányi követelményeket vezet le az Alkotmány 70/I. paragrafusából, amelyek módosíthatják az Alkotmánybíróság szerepét az adójogszabályok vizsgálatában."
Miért lehet alkotmányos az elvárt adó?
Holló András arra hívta fel véleményében a figyelmet, hogy az "AB határozatában a helyi iparűzési adó alapjára vonatkozó szabályok alkotmányossági vizsgálata során a vállalkozási tevékenységből származó nettó árbevétel adóztatását nem ítélte alkotmányellenesnek". Vagyis egyik oldalról megengedhetőnek, másikon viszont alkotmányellenesnek látta az AB a nettó árbevétel adóztatását.
Szintén alkotmányosnak tartja az elvárt adót Bragyova András. "A határozat kapcsán különösen fontos kérdés a jövedelem - pontosabban az adóköteles jövedelem - fogalma, mivel a többségi határozat szerint csak a ténylegesen megszerzett jövedelem adózatása alkotmányos, ha jövedelemadóról van szó."
Ennek az állításnak a helyessége pedig a jövedelem alkotmányjogi és nem adójogi fogalmától függ. Az alkotmánybíró szerint nem a társasági adó alapját képező jövedelem fogalmából lenne szükséges kiindulni, hanem attól függetlenül kellene alkotni egy alkotmányjogi értelemben kezelt meghatározást a jövedelemre.
F. Sz. E.
Menedzsment Fórum