Az ÁSZ elnöke rámutatott: a 2010. évi költségvetést alapjaiban meghatározta, hogy végrehajtása két kormányzati ciklushoz kapcsolódott, a tervezett hiány tartása és az új kormány gazdaságpolitikai céljainak megvalósítása érdekében az Országgyűlés többször módosította a költségvetési törvényt és az egyensúly megteremtését szolgáló jogszabályokat.
Nagy eredménynek tekinthető, hogy az év közbeni nehézségek ellenére sem szállt el a költségvetési hiány - emelte ki az Domokos László.
Kritikaként fogalmazta meg, hogy a hosszú távú kötelezettségvállalások összefoglaló bemutatása most is hiányzott, ezt az ÁSZ által több éve hiányolja.
Elmondta: az államháztartás tavalyi pénzforgalmi hiánya 1121,5 milliárd forint lett, azaz a GDP 4,2 százalékát tette ki, ez alig valamivel több mint 60 milliárd forinttal haladta meg az eredeti előirányzatot, szemben a korábbi évek több száz milliárd forintos eltérésével.
Kiemelte: a magyar hiányadatok helyes értelmezéséhez fontos hangsúlyozni, hogy az Európai Unió egyes tagállamaiban ennél jóval magasabb államháztartási deficitekkel küzdenek, az EU egészében a közösségi szintű GDP-arányos hiány a 2007. évi 0,9 százalékról 2009-ben már 6,8 százalékra nőtt, és 2010-ben is csak 6,4 százalékra mérséklődött, a magyarországi államháztartási hiány 2010-ben 4,2 százalékra csökkent.
Ezzel együtt az ÁSZ elnöke emlékeztetett arra, Magyarországgal szemben 2004 óta, vagyis az ország uniós csatlakozása óta túlzottdeficit-eljárás folyik, ezért és a globális válság miatt egyértelmű, "hogy a hiány és az államadósság növelése nem járható út."
Rámutatott: a tetemes költségvetési hiány árát a magas kamatfelárakban, a versenytársainkkal szembeni pozícióvesztésben fizetjük meg. Kiemelte: Magyarországnak ma megközelítőleg 7,5 százalékos hozamot kell fizetnie ahhoz, hogy eladjon egy tízéves állampapírt, míg Csehországnak ez kevesebb mint 3 százalékba, Szlovákiának alig több mint 4 százalékba, Lengyelországnak kevesebb mint 6 százalékba kerül.
"Látni kell, hogy ameddig az adósságot nem tudjuk jelentősen csökkenteni, addig nem képzelhető el versenyképességünk növelése és az állampénzügyek rendbetétele" - emelte ki az ÁSZ elnöke, hozzátéve, 2010-ben a költségvetés bruttó kamatkiadása 1.153 milliárd forint volt, ez azt jelenti, tavaly a személyi jövedelemadó-bevételek kétharmada a korábbi adósságok kamataira ment el.
Domokos László elmondta: tavaly a költségvetés egésze ugyan kézben tartott volt, de a deficit évközi alakulása korántsem volt kiegyensúlyozott, a pénzforgalmi hiány 2010 márciusában már elérte a költségvetési törvényben rögzített hiány csaknem háromnegyedét, így a deficit kedvezőtlen alakulása év közben azonnali beavatkozást tett szükségessé. Emiatt az új kormány megtakarításokról döntött, bevezette a bankadót és a válságadókat, átirányította a magán-nyugdíjpénztári járulékokat, zárolt a közszférában egyes beszerzéseket - ismertette.
Elmondta: a makrogazdasági kockázatokra, az adóbevételek realizálhatóságának bizonytalanságára az ÁSZ már a 2010-es költségvetési törvényjavaslat véleményezése során, már 2009 őszén felhívta a figyelmet. A helyzet súlyosságát mutatta, hogy az évközbeni intézkedések ellenére az adóbevételek 235,8 milliárd forinttal maradtak el a törvényi előirányzattól - mutatott rá.
Az ÁSZ elnöke az uniós forrásokkal kapcsolatban megjegyezte: a költségvetésben megjelenő EU-forrás több mint 171 milliárd forinttal, a hazai társfinanszírozás valamivel több mint 38 milliárd forinttal haladta meg a tervezettet.
Elmondta: az Új Széchenyi Terv előkészítésével kapcsolatban az új pályázatok, a források átstrukturálása miatt az Új Magyarország Fejlesztési Terv 37 projektjét törölték. Problémát jelentett az ÁSZ számára, hogy a nyilvántartások hiányosságai miatt nem tudták nyomon követni a döntésekkel összefüggő intézkedéseket, a kötelezettségvállalások rendezését - húzta alá.
Domokos László felhívta a figyelmet: azt tapasztalták az ellenőrzéseik során, hogy a költségcsökkentés érdekében egyes intézményeknél a belső ellenőrzés leépítésével spóroltak, ezt a folyamatot az ÁSZ károsnak ítélte.
MTI