Az érintett vállalkozások 2005 februárjától 2008 áprilisáig egyeztették egymással egyes malmi búzaőrlemények árát, illetve árának változtatását, és felosztották egymás között a piacot, amivel a GVH szerint a gazdasági verseny korlátozását célzó egységes és folyamatos, összetett jogsértést valósítottak meg.
A kartellben meghatározó szereplők voltak az országos szinten is jelentős malmok, a megállapodás fő irányát elsősorban a közöttük létrejött megállapodás jelenthette. Az országos találkozókon jellemzően a legnagyobb, az országos malomipari kapacitás 70-80 százalékát képviselő vállalkozások vettek részt.
A kartellben résztvevők magatartásukkal a magyar versenytörvény rendelkezései mellett megsértették az európai uniós versenyszabályokat is. A megállapodás azon túlmenően, hogy az ország teljes területét lefedte, határon átnyúló - legalább egy további uniós tagállamot közvetlenül is érintő - árumozgásra, gazdasági tevékenységre, azaz a tagállamok közötti kereskedelemre is hatással lehetett.
A kartell, ezen belül az ár- és piacfelosztó megállapodás a legsúlyosabb jogsértésnek minősül a versenyjogban, amely az érintett termékek vásárlóit, adott esetben a fogyasztókat károsíthatja - írja a GVH. A feltárt kartell elsősorban a magyar fogyasztásban alapvető élelmiszeripari terméknek minősülő étkezési búzaliszt piacát érintette.
A GVH gazdasági versenyt korlátozó megállapodás tilalmának megsértése miatt huszonöt vállalkozásnak küldte ki előzetes álláspontját, melyben a versenyhatóság 17 vállalkozásnál látta bizonyítottnak, hogy részt vett kartellezésben. Ezen vállalkozások többsége (Cerbona Élelmiszeripari és Kereskedelmi Zrt., DIAMANT Kft., Első Pesti Malom- és Sütőipari Zrt., Gyermely Zrt., Hajdúsági Gabonaipari Zrt., Ócsai Malom Kft., Júlia-Malom Élelmiszeripari és Kereskedelmi Kft., Pannonmill Malomipari Zrt., "SIKÉR" Zrt., SZATMÁRI Malom Termelő és Kereskedelmi Kft., ABO MILL Malomipari Zrt., Szécsény-Mill Kft.) a feltárt kartell fennállása alatt folyamatosan részt vett a jogsértésben, míg 5 vállalkozásnál (Cornexi Élelmiszeripari Zrt. f.a., Budai Malomipari Kft., "GA-BO" Élelmiszeripari és Kereskedelmi Kft., LAMEPÉ Agrokémiai Vagyonkezelő és Szolgáltató Kft., MÁRIA-MALOM Malomipari Termékeket Gyártó Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.) a versenyhatóság rövidebb időszakra vonatkozóan - egyes esetekben egyetlen megbeszélésre szűkítve állapította meg a jogsértést.
Az eljárásban 8 vállalkozással szemben a GVH az eljárást megszüntette, mert a rendelkezésére álló bizonyítékok alapján nem találta bizonyíthatónak a versenykorlátozó megállapodásokban való részvételüket.
A GVH emlékeztet arra, hogy az eljárás nem volt versenyjogi előzmény nélküli: 2004. októberében a finomliszt minimálárának meghatározása, illetve a piaci "status quo" fenntartása érdekében kötött megállapodás miatt elmarasztalta a Magyar Gabonafeldolgozók, Takarmánygyártók és Kereskedők Szövetségét, illetve tizenkét versenytárs malomipari vállalkozást. A versenyhivatal ezen döntését mind a Fővárosi Ítélőtábla, mind a Legfelsőbb Bíróság megerősítette.
Az elmarasztalás hatására az egyeztetések nem maradtak abba, csupán annyi változás következett be, hogy a malmok képviselői igyekeztek minél kevesebb írásos nyomot hagyni a megbeszélésekről.
Az országos szintű egyeztetésen túl azonban fény derült arra is, hogy regionális szinten, további iparági szereplők bevonásával is zajlott az egyeztetés. A regionális szintű találkozókon az adott régió meghatározó, az országos egyeztetésekben is érintett piaci szereplők mellett a régióban működő kisebb malmok képviselői vettek részt.
A vállalkozások között vannak kizárólag magyar intézményi, vagy magánszemélyek, vagy kizárólag külföldi, illetve magyar önkormányzati tulajdonban álló vállalkozások egyaránt.
A GVH a csütörtöki tárgyaláson kihirdetett döntését többek között az eljárást megindító rajtaütés során fellelt iratokra, közvetlen írásos bizonyítékra, tanúvallomásokra és nyilatkozatokra alapozta.
MTI