A felügyelet javaslatára bekerült a biztosítási törvény módosítási tervezetébe az a szabály, amely a biztosítási termékek terjesztése során megtiltja olyan módszer alkalmazását, amely biztosítási termék megvásárlását, díjazással járó terjesztésbe való bevonáshoz köti - mondta Szebelédi Ferenc főosztályvezető a PSZÁF sajtótájékoztatóján, csütörtökön Budapesten.
A módosítás szűkítené a multi-level marketing (MLM) alkalmazását a biztosítási - elsősorban életbiztosítási - szerződések értékesítésénél. A PSZÁF különösen kifogásolja azt, hogy ennél az értékesítési formánál háttérbe szorul az ügyfél igényfelmérése a jutalékkal járó eladással szemben.
A jelenlegi jutalékfizetési gyakorlattal sem ért egyet a felügyelet. Váczi Imre ügyvezető igazgató-helyettes kifejtette: jelenleg a biztosítók jutalékként a megkötött biztosítás éves díjának egy-másfélszeresét fizetik ki a közvetítőnek. Ráadásul a kifizetés nem a befolyt díjból történik, hanem már akkor fizet a biztosító, amikor "előírja" az első díjat, azaz kiküldi a csekket az ügyfélnek. Ez a megoldás nem jó a biztosítónak, mivel ha elmarad a díj befizetése, akkor törölnie kell a szerződést, a közvetítőtől pedig utólag kell visszakövetelnie a jutalékot.
A PSZÁF javasolta már, hogy a biztosító ne fizesse ki egy összegben a jutalékot, inkább csepegtesse vagy porlassza azt. Az első azt jelenti, hogy az évente befolyó díj után járna meghatározott arányú jutalék. A porlasztás alkalmazásával szerződéskötéskor egy kisebb összeget fizetne ki a biztosító, majd a szerződés fenntartásáért évente járna a jutalék.
MTI