8p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A decemberi 430 milliárdnyi szufficiten múlik az elmúlt évek talán legvitatottabb költségvetésének "sikere". A válság és különösen a tavaszi parlamenti választások miatt kiélezett légkörben csak úgy repkedtek a számok a 2010-es büdzsé körül. November végére már az éves törvényi előirányzat 151 százalékánál járt a hiány, de a kormány és a szakértők szerint, még semmi sincs veszve.

A Bajnai-kormány politikai okokból már tavaly november végén elfogadtatta az Országgyűléssel a 2010-es válságköltségvetést, ami az IMF-program által meghatározott 3,8 százalékos GDP arányos hiánnyal kalkulált úgy, hogy 700 milliárd forintot csoportosított át a munkát terhelő adók irányából a fogyasztást és a vagyont terhelő adók felé. Legalábbis a kormány eredeti tervei szerint, hiszen az ingatlanadót már 2010 januárjában elmeszelte az Alkotmánybíróság, mintegy 50 milliárdos lyukat ütve a költségvetésen.

A vagyon jellegű adókkal ezután sem volt sok szerencsére Oszkó Péteréknek, hiszen az AB által átengedett vagyonadó elemekből március végéig mindössze 150 millió forint bevétel keletkezett, így az Orbán-kormány májusban teljesen eltörölte azokat. De nem a vagyonadók okozták a legnagyobb fejfájást a központi kormányzat bevételeinek idei alakulásában, hiszen ezeket még viszonylag könnyen kompenzálta a pénzügyi kormányzat a büdzsé tartalékaiból, a társasági adó, a személyi jövedelemadó és az áfa elmaradása már komoly fejtörést okozott.

A büdzsét 2009 decemberében mind az EU (az IMF-fel karöltve), mind a most megszüntetésre ítélt Költségvetési Tanács megvalósíthatónak nevezte, ugyanakkor előbbi szerint végső esetben egy 0,2 százalékos kiigazításra lehet szükség, míg utóbbi arra hívta fel a figyelmet, hogy a 2009-es költségvetés bevételi oldala a GDP 0,2 százalékának megfelelő összeget már 2010-ből szívott el.

A 2010-es költségvetéssel kapcsolatban az MNB elnöke, Simor András úgy vélte, hogy a büdzsé nem tartalmazza a szükséges reformokat és a 3,8 százalékos államháztartási deficit csak akkor teljesülhet, ha a közel 240 milliárd forintnyi tartalékot a kormány nem használja fel. Ami már csak azért is lett volna nehézen kivitelezhető, hiszen a Bajnai-kormány 2009 decemberében már 30 milliárd forintot lekötött a 2010-es tartalékokból az afganisztáni szerepvállalásra, a kórházak finanszírozására, illetve a BKV költségvetési támogatására.

Az egyik legtekintélyesebb befektetési ház, a Goldman Sachs szerint az IMF "kelletlenül ugyan, de elfogadná" a 2010-es költségvetés csúszását, különösen abban az esetben, ha az új Fidesz-kormány ezt "meggyőző módon" a távozó kormány hibájaként tudná bemutatni. Az akkor még ellenzékben lévő Fidesz és a holdudvarába tartozó értelmiség (például a 29 „független” közgazdász) aztán mindent megtett annak érdekében, hogy az IMF számára elfogadható legyen egy nagyobb hiánnyal járó, de alacsonyabb adóterhelést tartalmazó, növekedéspárti költségvetés. Repkedtek a 7-7,5 százalékos mínuszok, és közgazdászok arról értekeztek, hogy a BKV és a MÁV (majd májustól a Malév) évek alatt felhalmozódott vesztesége és konszolidációs igénye a 2008-ban elfogadott közpénzügyi törvény értelmében mekkora csontvázat jelent a 2010-es költségvetés számára.

Ráadásul a költségvetés szerkezete még sohasem volt ennyire „fejnehéz”, hiszen az első három hónapban az éves hiány 70 százaléka már összejött, míg 2009-ben 56, 2006-ban 39 százalék, míg 2002-ben az eredeti előirányzat 48 százalékát sikerült „kitermelni”. 2010-ben aztán az első négy hónapban elértük az éves várható hiány 72,5 százalékát, májusban 84,6 százaléknál, az első hat hónap végére pedig már 120 százaléknál jártunk.

Az, hogy a folyamatok nem teljesen úgy alakulnak, ahogy azt a költségvetés elfogadásakor a kormány tervezte, az már január közepén kiderül, amikor is Oszkó Péter sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a 609 milliárd forintra tervezett társaságiadó-bevételi terv esetleges felülvizsgálatra szorul, miután 2009-ben mindössze 385 milliárd forint folyt be ebből az adónemből.

Aztán február közepén, amikor az IMF-delegáció Budapesten tárgyalt, az akkori pénzügyminiszter bejelentette, hogy a kormány a stabilitási tartalék teljes befagyasztását tervezi, amit két nap múlva meg is tett. A lépést az MNB úgy kommentálta, hogy a tartalékok zárolásával együtt is 4 százalék körül lehet a költségvetés hiánya 2010-ben, jövőre pedig újabb megszorításokra lehet szükség. Március közepére aztán elkészült a Költségvetési Alappálya 2014-ig szóló technikai kivetítése, mely szerint, ha a büdzsét érintő törvények, jogszabályok változatlanok maradnak 2010-ben 4,2 százalékos lehet a maastrichti kritériumok alapján számított hiány, míg 2011-ben 4, 2012-ben pedig 3,7 százalék, vagyis rendre nagyobbak, mint amit az IMF-megállapodás az ország számára előírt.

Az országgyűlési választások első fordulóját követően Budapesten jártak a Morgan Stanley elemzői, akik a leendő kormány prominenseivel folytatott egyeztetéseket követően úgy nyilatkoztak, hogy a megbeszéléseiken "széleskörű megerősítést" nyert az a nézetük, hogy a Fidesz érti a valutaalappal folytatandó együttműködés fontosságát. Az IMF-fel történő további együttműködést vetítette előre Matolcsy György is, aki az MTI-nek nyilatkozva azt mondta, hogy az új kormánynak érdemes egy új készenléti hitel megállapodást kötnie a Valutalappal. De hasonló kijelentést tett Szapáry György és Varga Mihály is.

Ehhez képest a májusban megalakult Orbán-kormány két hónap alatt eljutott az IMF-fel történt végleges szakításig. Hogy egészen pontosan mi történt július közepén Matolcsy György és Christoph Rosenberg között, nem lehet tudni, de sajtóértesülések szerint a költségvetés hiányának mértéke és az annak elérése érdekében tett magyar lépések (bankadó) nézeteltérést okoztak a tárgyalásokon.

Mindenesetre már május végén elindult az üzengetés a Valutalapnak, amikor Varga Mihály a köztévében azt mondta "az IMF-nek tudomásul kell vennie a tényeket: mondhatjuk, hogy a Föld nem forog, de ettől még forog". Varga, mint az új kormány tényfeltáró bizottságának vezetője kijelentette, hogy reális lehet a 29 közgazdász által prognosztizált 7-7,5 százalékos hiány. Aztán június elején Kósa Lajos szerencsétlen párhuzama a görög helyzettel és az annak következményeként a Wall Streetig elérő hullámok, alapvetően megváltoztatták a Fidesz hozzáállást a 2010-es hiányhoz. A csütörtöki Kósa kijelentés és a pénteki Szijjártó Péter megerősítés után, már szombaton "mentőhadműveletet indított el” a kormány, és Varga Mihály kijelentette, hogy a kormány tartani kívánja a 3,8 százalékos 2010-es hiánycélt. A Kósa kijelentés hullámainak nagyságára jellemző, hogy az utóbbi időben „agyonsztárolt” Nouriel Roubini is megszólalt, aki szerint az Orbán-kormány a csődközeli állapot „falra festésével” az országot akarja felkészíteni az új megszorító intézkedésekre.

Aztán két nap múlva Orbán Viktor az Országgyűlésben felfedte az első, 29 pontos akciótervet, melyek leginkább a pénzügyi szférának fájt, hiszen a bankadó révén összesen 200 milliárd pluszbevételt irányzott elő a kormány a bankoktól, biztosítóktól és lízingcégektől. Ezen felül költségstopot rendeltek el az állami és költségvetési intézményeknél összesen 120 milliárdnyi összegben.

Miközben a piacok, bár a részleteket hiányolták, alapvetően pozitívan fogadták a miniszterelnöki bejelentéseket, Matolcsy György június közepén a Világgazdaságban megjelent írásában elismerte, hogy az EU vezetése nem engedett a 3,8 százalékos hiánycélból. A miniszter szerint az akcióterv nélkül - az állami vállalatok és önkormányzatok konszolidációs igénye nélkül - az államháztartási hiány 5,1 százalék lett volna, vagyis 280 milliárddal több, mint ahogy tervezve volt.

A Költségvetési Tanács július eleji kalkulációi után, - mely szerint a bankadónak, illetve az akcióterv részeként megvalósított társasági adó csökkentésnek (2010 második félévében 250 milliós nyereségig 10 százalék lett a tánya) az eredője 80 milliárddal javítja az egyenleget  – nem volt meglepő, hogy a Tanács augusztus közepén frissített Költségvetési Alappálya 2010-2014 kiadványa szerint nem tartható a 3,8 százalékos hiánycél.

Hasonló következtetésre jutott az MNB is augusztusi inflációs jelentésében, mely szerint a költségvetés első féléves folyamatai a korábban vártnál kedvezőtlenebbül alakultak mind a bevételi, mind a kiadási oldalon, ezért további kiigazításra van szükség a 3,8 százalékos hiánycél tartásához, máskülönben 4,3 százalék lesz a deficit.

Valószínűleg így számolhatott az Orbán-kormány is, hiszen október közepén „biztosra ment” és újabb válságadót vetett ki, a telekommunikációs szektornak még 2010-ben 61, az energiaszolgáltatóknak 70, a kereskedelmi láncoknak pedig 30 milliárd forintot kell befizetniük. Ráadásul a nyugdíjrendszer átalakítása irányába tett első lépésként az államháztartás 60 milliárdot spórol meg a magánnyugdíjpénztáraknak történő átutalásokon.

A döntést követően elemzők biztosra veszik a 2010-es hiánycél elérését, sőt Suppan Gergely, a TakarékBank elemzője szerint a hiány 3,4 százalék lesz. Hogy egy ilyen kacskaringós év után végülis milyen mértékű hiányt sikerült elérnünk, az néhány napon belül, a decemberi adatok ismertetése során kiderül.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!