Radikális fejlődés
A 90-es évek elejéről Magyarországon is elérhető bankkártya-szolgáltatás az elmúlt közel 20 évben radikális fejlődésen ment keresztül. Az ATM-ek és mára már könnyen elérhető és kezelhető elektronikus banki szolgáltatások egyaránt nagyban hozzájárultak a fiatal korosztály pénzügyi kultúrájának megerősödéséhez. A bankkártyát például több mint 90 százalékuk hasznos eszköznek tekinti.
A felmérés adatai szerint a bankkártya-használat szorosan összefügg az életkorral és az iskolázottsággal. A 14-17 közötti korosztály 53 százaléka, míg a 18-23 közöttiek már 87 százaléka használ plasztik lapocskát bizonyos banki szolgáltatások eléréséhez. Az iskolapad elhagyását követően a 24-30 közöttiek már 93 százaléka használja aktívan komplex banki szolgáltatásokat. A felsőoktatásban, majd minden intézmény előírja diákjainak a bankszámla-nyitást, amelyre a diákhitel és az ösztöndíj kifizetések érkeznek, ezért ebben a csoportban a kártyahasználat már 18 éves kortól közel 100 százalékos.
A kártyahasználati szokásokról elmondható, hogy a vizsgált korcsoportba tartozó banki ügyfelek főként a kártyával közvetlenül igénybe vehető szolgáltatásokat – ATM-es készpénzfelvétel és mobilfeltöltés, illetve bolti vásárlás - részesítik előnyben. Fontos megemlíteni, hogy a bankkártyával rendelkezők hozzávetőlegesen egynegyede használja a bank által kínált internetbank-szolgáltatást, vagy 1 éven belül tervezi annak igénybevételét.
A felmérés részletei rávilágítanak arra is, hogy az egyes szolgáltatásokhoz milyen tulajdonságokat vár el ez a korosztály. "E szempontokat minden olyan banknak ismernie kell, amely a fiataloknak eredményesen szeretne banki szolgáltatásokat kínálni" – hangsúlyozza Győri Dávid,a Xallis Consulting ügyvezetője.
Fontos, hogy mit tud, hogy néz ki
A bankkártyával szemben fontos igény, hogy az interneten is feltételek nélkül lehessen vele vásárolni. Az adott banktól sok saját ATM-et várnak el, pénzfelvételek díja legyen alacsony és előre kiszámítható. Az internetbankkal kapcsolatban igénylik, hogy szoftver installálása nélkül, azonnal és egyszerűen elérhető legyen, az egyenleg a belépést követően azonnal megtekinthető legyen, és e szolgáltatás további díj nélkül járjon a számlához.
"A bankkártya kinézete főként vásárláskor fontos szempont – világít rá az elemzés egyik fontos megállapítására Egerszegi Ádám, a TakarékBank Takarékszövetkezeti üzletágának igazgatója. – A bankolásnak minden korosztály esetében vannak fontos presztízs vonatkozásai. A fiatalok esetében ez egyértelműen a bankkártyában testesül meg".
A kutatás megállapításait a TakarékBanknak a tanévkezdés időszakában bevezetett világítós bankkártyához kapcsolódó eredményei is igazolják. A TakarékPont hálózatban két, fiataloknak szóló számlacsomag mellé kínált egyedi, fluoreszkáló kivitelű bankkártya ugyanis a korábbi időszakokhoz képest többszörös kártyaigényt generált a TakarékPont hálózatában.
A reprezentatív kutatást a TakarékBank és Xallis Consulting végezte a 14-30 év közötti fiatalok és fiatal felnőttek pénzügyi szokásairól.
Menedzsment Fórum