3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Japánban ezen a héten, több mint tíz nappal a pusztító földrengés és szökőár után indul be újra a járműipari termelés - jelentette vasárnap a Kyodo japán hírügynökség.

A Nissan üzemeiben csütörtökön folytatják a március 11-én történt kettős természeti katasztrófa miatt megszakadt munkát. Valószínűleg a Honda gyáraiban is csütörtökön indul újra a termelés. A Toyota, a világ legnagyobb autóipari cége a hét közepére ígéri az indulást, az alkatrészgyártó üzemekben viszont már hétfőn megkezdődik a termelés.

A katasztrófa után mind a hat nagy japán autóipari cég - a Toyota, a Nissan és a Honda mellett a Suzuki, a Mazda és a Mitsubishi is - a hazai gyártás leállítására kényszerült. Több telephelyen károk keletkeztek, és leállt számos alapanyag- és alkatrész-beszállító is. A javítási munkálatok zajlanak, az újraindulást azonban energiaellátási fennakadások is hátráltatják.

A teljes egészében japán, vagyis az utolsó csavarig a szigetországban gyártott alkatrészekből álló autókból a katasztrófa miatt legkevesebb 5 hétig ellátási zavarok lehetnek. Csak a Toyota hazai üzemeiben 40 ezerrel kevesebb kocsi készülhet az idén szakértői becslések szerint.

A gyártás mellett az autókereskedelem kilátásai is bizonytalanok. A probléma nagyságát jelzi, hogy tavaly 4,2 millió személygépkocsit adtak el az országban, Japán így a harmadik legnagyobb újautópiac volt a világon.

Japán a gazdaság méretét tekintve is a harmadik. Exportra alapozott gazdaságának egyik húzóágazata a járműipar, a valaha mért ötödik legnagyobb földrengés, az utána következett szökőár és a fukusimai atomerőműben történt súlyos üzemzavar hatásai ezért a távol-keleti szigetországon messze túl is érezhetők.

A Toyota szerint Európában nem lesz számottevő a kimaradás, hiszen a kontinensen készülő Toyotákat 90 százalékban helyben gyártott alkatrészekből állítják össze, a fennmaradó 10 százalék utánpótlása pedig március 21-től, hétfőtől biztosított - mondta Jasuda Tosiaki, a Toyota németországi leányvállalatának vezetője az Automobilwoche című lapnak.

Az európai gyártók közül a Renault és az Opel is kénytelen visszafogni a termelést az ellátási lánc megszakadása miatt. A németországi Eisenachban működő Opel-üzemben hétfőn és kedden két-két műszakot hagynak ki. A spanyolországi Zaragozában hétfőn egész nap szünetel a munka az Opel ottani telephelyén, jövő pénteken pedig 8 órára állnak le a gyártósorok. A két üzemben a Corsa modellt szerelik össze, Zaragozában Merivák is készülnek. A termelést azért kell szüneteltetni, mert egy Japánban készülő elektronikai alkatrészből nincsen utánpótlás.

A Renaultnál egy dél-koreai üzemében támadtak problémák japán gyártmányú alkatrészek elmaradása miatt. A Puszan városban működő üzemből normális körülmények között havonta 20 ezer kocsi gördül ki. A japán válság miatt 15-20 százalékkal, nagyjából 3 ezer darabbal kevesebbet gyártanak előreláthatóan.

Az autógyártás mellett a szorosabb értelemben vett elektronikai iparban lehetnek a legnagyobb fennakadások. Japán a globális félvezetőgyártás 20 százalékát adja, a fogyasztói elektronikai cikkeknél pedig 14 százalék a részesedése. A földrengés, a szökőár és az atomválság következtében kialakuló gyártási és szállítási zavarok miatt LCD-kijelzőktől kezdve az okostelefonokban és az asztali számítógépekben alkalmazott NAND flash memóriákig számos alkatrésznél ellátási gondok lehetnek, így késhet például az Apple-féle okostelefon legújabb generációja, az iPhone 5.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!