A Nissan üzemeiben csütörtökön folytatják a március 11-én történt kettős természeti katasztrófa miatt megszakadt munkát. Valószínűleg a Honda gyáraiban is csütörtökön indul újra a termelés. A Toyota, a világ legnagyobb autóipari cége a hét közepére ígéri az indulást, az alkatrészgyártó üzemekben viszont már hétfőn megkezdődik a termelés.
A katasztrófa után mind a hat nagy japán autóipari cég - a Toyota, a Nissan és a Honda mellett a Suzuki, a Mazda és a Mitsubishi is - a hazai gyártás leállítására kényszerült. Több telephelyen károk keletkeztek, és leállt számos alapanyag- és alkatrész-beszállító is. A javítási munkálatok zajlanak, az újraindulást azonban energiaellátási fennakadások is hátráltatják.
A teljes egészében japán, vagyis az utolsó csavarig a szigetországban gyártott alkatrészekből álló autókból a katasztrófa miatt legkevesebb 5 hétig ellátási zavarok lehetnek. Csak a Toyota hazai üzemeiben 40 ezerrel kevesebb kocsi készülhet az idén szakértői becslések szerint.
A gyártás mellett az autókereskedelem kilátásai is bizonytalanok. A probléma nagyságát jelzi, hogy tavaly 4,2 millió személygépkocsit adtak el az országban, Japán így a harmadik legnagyobb újautópiac volt a világon.
Japán a gazdaság méretét tekintve is a harmadik. Exportra alapozott gazdaságának egyik húzóágazata a járműipar, a valaha mért ötödik legnagyobb földrengés, az utána következett szökőár és a fukusimai atomerőműben történt súlyos üzemzavar hatásai ezért a távol-keleti szigetországon messze túl is érezhetők.
A Toyota szerint Európában nem lesz számottevő a kimaradás, hiszen a kontinensen készülő Toyotákat 90 százalékban helyben gyártott alkatrészekből állítják össze, a fennmaradó 10 százalék utánpótlása pedig március 21-től, hétfőtől biztosított - mondta Jasuda Tosiaki, a Toyota németországi leányvállalatának vezetője az Automobilwoche című lapnak.
Az európai gyártók közül a Renault és az Opel is kénytelen visszafogni a termelést az ellátási lánc megszakadása miatt. A németországi Eisenachban működő Opel-üzemben hétfőn és kedden két-két műszakot hagynak ki. A spanyolországi Zaragozában hétfőn egész nap szünetel a munka az Opel ottani telephelyén, jövő pénteken pedig 8 órára állnak le a gyártósorok. A két üzemben a Corsa modellt szerelik össze, Zaragozában Merivák is készülnek. A termelést azért kell szüneteltetni, mert egy Japánban készülő elektronikai alkatrészből nincsen utánpótlás.
A Renaultnál egy dél-koreai üzemében támadtak problémák japán gyártmányú alkatrészek elmaradása miatt. A Puszan városban működő üzemből normális körülmények között havonta 20 ezer kocsi gördül ki. A japán válság miatt 15-20 százalékkal, nagyjából 3 ezer darabbal kevesebbet gyártanak előreláthatóan.
Az autógyártás mellett a szorosabb értelemben vett elektronikai iparban lehetnek a legnagyobb fennakadások. Japán a globális félvezetőgyártás 20 százalékát adja, a fogyasztói elektronikai cikkeknél pedig 14 százalék a részesedése. A földrengés, a szökőár és az atomválság következtében kialakuló gyártási és szállítási zavarok miatt LCD-kijelzőktől kezdve az okostelefonokban és az asztali számítógépekben alkalmazott NAND flash memóriákig számos alkatrésznél ellátási gondok lehetnek, így késhet például az Apple-féle okostelefon legújabb generációja, az iPhone 5.
MTI