4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kormány nem támogatta, de az LMP és a Jobbik képviselőinek támogatásával megkapta az egyharmadot a továbbjutáshoz a Számvevőszéki és Költségvetési Bizottság ülésén kedden az a módosító indítvány, amelyet Göndör István, Tukacs István és Józsa István (MSZP) nyújtott be az államháztartási törvényt módosító törvényjavaslathoz, és a hatályos törvényi szabályozás fenntartását célozza.

Az MSZP és a Jobbik sem támogatta az LMP azon javaslatát, amely a költségvetés kiadási főösszegének 3,8 százalékos eltérésénél tenné kötelezővé a pótköltségvetés készítését. Megkapták ugyanakkor az egyharmados támogatást az LMP azon, Scheiring Gábor és Vágó Gábor által jegyzett módosító javaslatai, amelyek a benyújtott törvényjavaslathoz képest egy hónappal előrehoznák a költségvetési törvényjavaslat benyújtásának határidejét, illetve azt célozzák, hogy az állami vállalatok ne csak a mellékletekben, hanem a fő számokban is megjelenjenek.

A bizottság a kormánypártok 14 igen szavazatával elfogadta, hogy benyújtja az Országgyűlésnek a 2010. évi költségvetés módosításáról szóló törvényjavaslathoz kapcsolódóan azt az indítványt, amely a törvényjavaslatot kiegészíti azzal, hogy a kormányhivataloknak mennyi összeget kell befizetni a költségvetésbe, és ezt kiterjesztik a saját bevételből gazdálkodó szervezetekre is.

Bathó Ferenc, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára elmondta, hogy a kormány nem támogatja a szocialista képviselők indítványának elfogadását. Választási évben előfordulhat, hogy a kormány nem olyan gyorsan alakul meg; a mindenkori költségvetés eszköz a mindenkori kormány kezében ahhoz, hogy céljait végre tudja hajtani, ezért szükséges, hogy a választások évében 30 nappal később kerülhessen sor a költségvetési törvény benyújtására. A törvényjavaslat célja, hogy az új kormány megalapozott, programjának megfelelő költségvetést tudjon benyújtani - mutatott rá.

Az eddigi szabály 0,2 százalékos eltérésnél ír elő pótköltségvetési kötelezettséget; ez azt jelenti, ha például az ország finanszírozási helyzete javulna, és 50 milliárd forinttal kevesebbet kellene költeni kamatkiadásra, ezt csak pótköltségvetés készítésével lehetne elkölteni - mondta a helyettes államtitkár, hozzátéve: ez az eljárási szabály túlságosan merev. Az állami vállalatok pozícióját pedig pontosan bemutatják a zárszámadásban, ez a jövőben is így lesz; eljárási szabályokról van szó, ez nem sérti a transzparenciát - hangsúlyozta.

Szekeres Imre (MSZP) egyebek mellett felhívta a figyelmet arra, hogy nemzetközi piacok érzékenyen reagálnak a szabályozásváltozásokra is, továbbá, hogy a választási évben sem a nulláról kiindulva határozza meg a kormány a költségvetést. Veres János (MSZP) úgy vélekedett, hogy a Költségvetési Tanács javaslatát érdemes volna figyelembe venni. A szocialista képviselő emlékeztetett arra, hogy másfél évvel ezelőtt hosszas szakmai egyeztetés után készült el az érvényben lévő szabályozás javaslata, amit támogatott a Fidesz is. Boldvai László (MSZP) megjegyezte: reméli, a Költségvetési Tanács javaslata nem jár azzal a következménnyel, hogy megszüntetik a tanácsot.

Hargitai János (KDNP), a bizottság alelnöke elmondta: a jelenlegi házszabály miatt az eljárási szabályokat lazítani kell. Tervbe vették a házszabály módosítását is - fűzte hozzá.

Vágó Gábor (LMP) azt mondta, álszentnek tartja az MSZP érvelését, amikor maguk sem alkalmazták a törvényt. Lenhardt Balázs (Jobbik) pedig úgy vélekedett, ugyanolyan trükközés folyik, mint 2006-ban. Nem a régi trükköket kellene végigjátszani, hanem a tisztább, őszintébb költségvetési politika irányába elmozdulni, ha ez kényelmetlenséggel jár is - mondta.

Nyikos László (Jobbik) a bizottság elnöke rámutatott: a kormánypárti képviselők igen nagy mozgásteret adnak a kormánynak, nyilván, mert bíznak benne. A javaslat a 2010-es kiadási főösszeghez képest több mint 650 milliárd forintos mozgásteret enged meg, "személyes ízlésem szerint ez túl nagy" - mondta.

A 2010. évi költségvetési törvényt módosító törvényjavaslathoz kapcsolódó indítvány vitája során Veres János arról érdeklődött, hogy vizsgálta-e valaki, hogy a befizetési kötelezettség hogyan érinti az adott intézmények - például a Nemzeti Hírközlési Hatóság, a Magyar Energia Hivatal, a Szabadalmi Hivatal - közszolgálati tevékenységét, továbbá megvizsgálták-e, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) forrásai más törvények által nem szabályozottak-e.

Nyikos László a megoldást nem tartotta elegánsnak, és ugyancsak szóvá tette, hogy a javaslat mögött nincs hatásvizsgálat.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!