5p

Az Állami Számvevőszéknek a Költségvetési Tanács részére készített friss elemzése az idei költségvetést tekintve legnagyobb kockázatként az uniós finanszírozás késedelmességét említi. Ez a pénzforgalmi hiányt a tervezett szint fölé emelheti, növeli az államadósságot, de a túlzottdeficit-eljárás szempontjából lényeges 3 százalék alatti hiánycél teljesülését nem veszélyezteti - állítja a számvevőszék.

A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény értelmében a Költségvetési Tanács (KT) félévente véleményt nyilvánít a költségvetés végrehajtásával és a közpénzek felhasználásával kapcsolatban.

Az ÁSZ friss költségvetési elemzésében megállapította: az idei első félévben a makrogazdasági folyamatok a kormányzati előrejelzéshez képest kedvezőbben alakultak. Kitérnek arra, hogy a GDP  az I. negyedévben 3,5 százalékkal, a II. negyedévben 2,7 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Az export dinamikus emelkedése volt a növekedés fő hajtóereje, de ahhoz a belső fogyasztás bővülése is hozzájárult. Az előző év azonos időszakához képest 2015. I fél évében az átlagkeresetek 3,3 százalékkal emelkedtek, több mint 100 ezerrel nőtt a foglalkoztattak száma, ezzel párhuzamosan a munkanélküliek száma csökkent. Az árak alakulása nem jelent kockázatot a költségvetési bevételek teljesülésére, a kormányzati prognózishoz (1,8 százalékhoz) közel álló éves szintű infláció várható. A makrogazdasági folyamatok összességükben várhatóan nem veszélyeztetik a költségvetési célok elérését. A költségvetés bevételei időarányosan teljesülnek, sőt a gazdálkodó szervezetek befizetéseiből összességében 18-21 milliárd forint többletbevétel várható az éves előirányzathoz képest. Az áfa és a pénzügyi tranzakciós illeték bevételeknél 52-65 milliárd forint többlet prognosztizálható és 5-10 milliárd forint illeték többletbevétel is várható.

Az ÁSZ néhány kisebb adó bevételi előirányzatának és a központi költségvetési szervektől származó befizetések teljesülését tartja kockázatosnak. További kockázatot jelent, hogy az Európai Bizottság az élelmiszerlánc-felügyeleti díj és a dohányipari vállalkozások egészségügyi hozzájárulásának esetében a progresszív díjak alkalmazását az általa indított vizsgálat befejezéséig megtiltotta. Kitérnek arra, hogy az uniós szakmai fejezeti kezelésű előirányzatok közül a 2014-2020-as pénzügyi ciklus operatív programjaihoz kapcsolódó kiadási előirányzatokból még nem történt kifizetés. A támogatások pályáztatása most indult meg, a 2007-2013-as pénzügyi ciklus programjainak megvalósítása ütemesen halad, a kiadások az időarányosnak megfelelően teljesültek. Ugyanez nem mondható el a bevételekről. Az elmaradást egyrészt három operatív program kifizetéseinek részleges felfüggesztése okozta, másrészt az utófinanszírozás következtében időbeni eltérés keletkezett a teljesítés és a támogatás folyósítása között.

A központi költségvetés közvetlen kiadásai közül a legtöbb előirányzat felhasználása időarányosan alakult és az év második felére sem jelentkeznek negatív kockázatok. A helyi önkormányzatok támogatása esetében az előirányzat időarányost meghaladó felhasználása tapasztalható, amely kockázatot jelent.

Az elkülönített állami pénzalapok esetében a 2015. első fél éves pénzforgalmi teljesülés a központi alrendszer egyenlegét 29,8 milliárd forinttal javította. A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak egyenlege félévkor 15 milliárd forint összegű többletet mutatott. A Nyugdíjbiztosítási Alapnál az év végére többlet, az Egészségbiztosítási Alapnál csekély hiány valószínűsíthető az ÁSZ szerint.

A központi költségvetés kamatbevételei és kamatkiadásai egyaránt jelentősen túlteljesültek. A kettő különbözetét jelentő nettó kamatkiadások megközelítően a tervezettnek megfelelően alakulnak.

Az ÁSZ elemzése szerint az államháztartás központi alrendszerének pénzforgalmi hiánya 2015. első fél évének végén 823,3  milliárd forintot tett ki, amely a hiánycél 92,3 százalékos elérését jelenti. Ez kedvezőbb a 2014. első fél évinél - mutat rá az elemzés.

A pénzforgalmi hiányt a tervezett szint fölé emelheti, ha az Európai Unió a támogatásokat késedelmesen folyósítja. Ez azonban az uniós módszertan szerinti hiányt nem növeli, mivel annak számítása azokat a 2015-re járó bevételeket is figyelembe veszi, amelyek csak az év végét követően érkeznek be Magyarországra.

A központi költségvetés adóssága a 2014. év végi 23 881,1 milliárd forintról idén június végéig 5 százalékkal nőtt. Az államadósság-mutató javulását a központi költségvetés adósságának alakulása várhatóan nem veszélyezteti. Kockázatot jelent, ha az uniós támogatással megvalósított programok után lehívott uniós támogatásoknak a tervezettnél nagyobb részét az év végéig nem folyósítja az Európai Bizottság, mivel a folyósításáig a magyar költségvetésből megelőlegezett kiadások átmenetileg növelik az államadósságot.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!