5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Biztosítási modellváltás lesz, ám hogy pontosan milyen, az a következő hetekben dől majd el. Az mindenesetre biztosnak látszik, hogy az MSZP-SZDSZ kormánykoalíció által összehozott kompromisszumos verziót - melyet az Országgyűlés kétszer meg is szavazott - új pénztártörvény követi. Igen valószínűnek tűnik, hogy az egészségbiztosításban immár csak állami tulajdonú pénztárak lesznek. Mfor.hu háttér.

Nem tudni, hova fizetünk majd és miért (Mfor-montázs)

Ugyan csak keddi ülésén dönt a szocialista frakció arról, milyen formában, milyen határidővel venné ki a magántőke bevonásának lehetőségét az egészségbiztosítási törvényből, azt azonban mindenki kész tényként kezeli, hogy ez meg fog történni.

Meghátráltak

A március 9-i és az esetleges őszi népszavazás hatására az MSZP prominensei visszavonulót fújtak a pénztártörvényt illetően, és - legutóbbi nyilatkozataik szerint - felfüggesztenék a februárban megszavazott egészségbiztosítási törvényt. Diplomatikusan fogalmazott ugyanakkor Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, aki a napokban még azt mondta, hogy a pénztártörvényt nem feladni kell, hanem új megoldásokat kell találni hozzá.

Igaz, azt is bejelentette, hogy gyökeresen megváltoztatják az egészségbiztosítási reformot. Az egészen biztosnak látszik, hogy - szemben a februárban elfogadott törvénnyel - mégsem vonnak be üzleti biztosítókat, és csak az állam lesz a tulajdonosa a tervezettnél kevesebb, új, regionális alapon szervezendő pénztárnak.

Ezeknek teljesen más lesz a feladatuk, mint az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak (OEP). A pénztárak lesznek azok a szervezetek, amelyek azonos fejkvótából gazdálkodva szervezik a gyógyítást és ellenőrzik azt az adott területen; az OEP tevékenységénél egy sokkal intenzívebb, szakszerűbb ellenőrzést, betegképviseletet, finanszírozást látnak el. A területi különbségeket a fejkvótával mérséklik, ezt a törvényben nem akarják megváltoztatni.

Marad az állami tulajdon

Jelenleg úgy tűnik, hogy négy hét múlva a Parlament elé kerül a pénztártörvény módosításáról szóló javaslat. Ez gyökeresen megváltoztatja a februárban elfogadott, de a népszavazási kezdeményezések révén megtámadott egészségbiztosítási reformtörvényt, amely 49 százalék erejéig behívta volna az új, megyei egészségpénztárakba a magántőkét.

Az új változat megtartja a régi, tisztán állami tulajdont e szektorban, de az állami központ mellett létrehoz több, regionális pénztárat is. Ezzel kapcsolatban Tukacs István MSZP-s országgyűlési képviselője leszögezte, hogy drasztikus járulékemelésekre és a magántőke bevonására a társadalom elutasító álláspontja miatt nincs lehetőség a közeljövőben.

22 helyett 7 pénztár?

Miután a koalíciós szerződés a hónap végén jár le, várhatóan ezt követően kerülhet az Országgyűlés elé az új javaslat. A szocialisták visszatérnek eredeti elképzelésükhöz, miszerint hét regionális pénztár lesz, száz százalékos állami tulajdonban, magántőke nélkül. A dolgok mai állása szerint a struktúrán nem változtatnának, a magántőkét azonban nem engednék be a rendszerbe. Hallani olyan elképzeléseket is, hogy nem 22 pénztár alakulna, hanem csak 7, minden régió központjában.

A szocialista párt állítólag az orvostudományi egyetemek és egy észak-dunántúli egészségügyi centrum (például Győr) szerinti decentralizált egészségbiztosítás rendszer tervein dolgozik. Schvarcz Tibor szocialista képviselő ezzel kapcsolatban azt mondta: nincs szándékukba visszalépni a törvény progresszív elemeitől, így biztosan megtartják a szociális kiegyenlítést is biztosító fejkvóta-szisztémát, a nagy értékű beavatkozásokat finanszírozó Országos Kockázati Alappal kapcsolatos elgondolásokat, valamint az Egészségbiztosítási Felügyeletet. A szocialista politikus a pénztártörvény módosítására kisebbségi kormányzás mellett is lát esélyt.

Néhány szakértő ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy ez idő szerint a parlamenti matematika alapján - hacsak az MDF nem szavazza meg - igen kicsi az esélye, hogy a szocialista párt által favorizált hét regionális egészségbiztosítási pénztár tervéből valami is legyen.

Egyes érintettek szerint az MSZP elképzelése amúgy is értelmetlennek tűnik, ugyanis csak zavart keltene, és növelné a felesleges bürokráciát. Erre világított rá a Magyar Kórházszövetség, amelynek vezetői továbbra is az egybiztosítós egészségbiztosítási rendszert támogatják, amelyben - aki akar - kiegészítő biztosításokat is köthet.

Megbukott - és sokba került

Ahhoz képest, hogy életbe sem fog lépni az egészségbiztosítási törvény, már eddig is komoly összegeket áldozott rá a kormány. A közelmúltban 761 millió forintot csoportosított át a költségvetés általános tartalékából az egészségbiztosítás részleges privatizációjának újabb lépésére.

Az összeg nagyobb részét (440 millió forintot) a huszonkét egészségbiztosítási pénztár megalapítása viszi el. A megmaradó 300 millióból valószínűleg annak a nemzetközi pályázatnak és árverésnek a költségeit fedezik, amelyen a magánbefektetők a pénztárak kisebbségi tulajdonrészére licitálhatnak.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!