Magyarország gazdaságában az autóipar egyre fontosabb szerepet tölt be, ebbe a motor- és alkatrészgyártáson túl beletartozik a késztermék, vagyis a futószalagról legördülő személyautók mennyisége is. Ez utóbbiban jelenleg még fasorban sem vagyunk a többiekhez képest, így ha valódi nagyhatalommá szeretnénk válni, ahhoz még fejlődnünk. Magyarország még úgy is sereghajtó a régióban, hogy 2010 óta egy szerény 5 százalékos növekedés mutatkozott és így érte el a 220 ezres darabszámot. Hasonlóképpen növekedett Csehország autógyártása is, bár a volumen ötszöröse a miénknek, 1,1 millió darab. Szlovákia az elmúlt 3 évben 73 százalékkal, 975 ezerre növelte gyártását, a lengyelek ugyanakkor 40 százalékkal estek vissza és 475 ezer személyautót gyártottak - derül ki a legnagyobb járműgyártókat tömörítő OICA adataiból.
Hazánkban tavaly 220 ezer, 2010-ben pedig 208 ezer személygépkocsit gyártottak. Ezzel szemben 2007-ben 288, 2008-ban pedig 342 ezres volt a volumen. A válság nem csak a hazai, de a lengyel autógyártást is megtépázta, a tavalyi elmaradás 2008-as bázison számítva 43,6 százalékos volt, míg Magyarországon 35,7 százalékkal kevesebb autót gyártottak. Ezzel szemben Szlovákiában 69,3, Csehországban pedig 20,8 százalékkal magasabb volt a volumen.
Az adatokkal kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy Csehországban és Lengyelországban a rendszerváltás is előtt is volt autógyártás, bár azon modellek nem voltak versenyképesek nyugati testvéreikkel. Magyrországon és Szlovákiában nincs ekkora hagyománya ennek az iparágnak.
A négy visegrádi országban 2013-ban összesen 2,8 millió autó gördült le a futószalagról. Ezek 40,3 százaléka Csehországban, 34,8 százaléka Szlovákiában, 17 százaléka Lengyelországban, 7,86 százaléka pedig hazánkban. Magyarország régiós „súlya” a válság kitörése előtti évektől számítva 2008-ban volt a legmagasabb 12,71 százalékkal.
Érdekes megnézni, hogy a globális autógyártásban milyen folyamatok mentek végbe és Kína szerepe az elmúlt években milyen szédületes sebességgel értékelődött fel. 8 évvel ezelőtt még Japánban gyártották a legtöbb személyautót, a gyártási kapacitás megközelítette a 10 milliót, míg Kínában ennek a mennyiségnek alig több mint felét állították elő. USA, Németország és Japán kilengésekkel persze, de azonos nagyságrendben termelt, Kínában majdnem megnégyszereződött a gyártási volmuen. A globális gyártásban a válság hozott egy jól látható visszaesést, azóta viszont folyamatos a növekedés.
A grafikonon Kína, Németország, USA és Japán mellett kék szaggatott vonallal a globális autógyártás volumenváltozása látható, amelyhez a jobb oldali értéksor tartozik.
Szász Péter
mfor.hu