3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A híradásokban egyre többet hallani arról, hogy Magyarország autógyártó nagyhatalommá válik a régióban. Utánajártunk annak, hogy a futószalagokról legördülő autók számában hazánk hogy áll a visegrádi országok körében.

Magyarország gazdaságában az autóipar egyre fontosabb szerepet tölt be, ebbe a motor- és alkatrészgyártáson túl beletartozik a késztermék, vagyis a futószalagról legördülő személyautók mennyisége is. Ez utóbbiban jelenleg még fasorban sem vagyunk a többiekhez képest, így ha valódi nagyhatalommá szeretnénk válni, ahhoz még fejlődnünk. Magyarország még úgy is sereghajtó a régióban, hogy 2010 óta egy szerény 5 százalékos növekedés mutatkozott és így érte el a 220 ezres darabszámot. Hasonlóképpen növekedett Csehország autógyártása is, bár a volumen ötszöröse a miénknek, 1,1 millió darab. Szlovákia az elmúlt 3 évben 73 százalékkal, 975 ezerre növelte gyártását, a lengyelek ugyanakkor 40 százalékkal estek vissza és 475 ezer személyautót gyártottak - derül ki a legnagyobb járműgyártókat tömörítő OICA adataiból.

Hazánkban tavaly 220 ezer, 2010-ben pedig 208 ezer személygépkocsit gyártottak. Ezzel szemben 2007-ben 288, 2008-ban pedig 342 ezres volt a volumen. A válság nem csak a hazai, de a lengyel autógyártást is megtépázta, a tavalyi elmaradás 2008-as bázison számítva 43,6 százalékos volt, míg Magyarországon 35,7 százalékkal kevesebb autót gyártottak. Ezzel szemben Szlovákiában 69,3, Csehországban pedig 20,8 százalékkal magasabb volt a volumen.

Az adatokkal kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy Csehországban és Lengyelországban a  rendszerváltás is előtt is volt autógyártás, bár azon modellek nem voltak versenyképesek nyugati testvéreikkel. Magyrországon és Szlovákiában nincs ekkora hagyománya ennek az iparágnak. 

A négy visegrádi országban 2013-ban összesen 2,8 millió autó gördült le a futószalagról. Ezek 40,3 százaléka Csehországban, 34,8 százaléka Szlovákiában, 17 százaléka Lengyelországban, 7,86 százaléka pedig hazánkban. Magyarország régiós „súlya” a válság kitörése előtti évektől számítva 2008-ban volt a legmagasabb 12,71 százalékkal.

Érdekes megnézni, hogy a globális autógyártásban milyen folyamatok mentek végbe és Kína szerepe az elmúlt években milyen szédületes sebességgel értékelődött fel. 8 évvel ezelőtt még Japánban gyártották a legtöbb személyautót, a gyártási kapacitás megközelítette a 10 milliót, míg Kínában ennek a mennyiségnek alig több mint felét állították elő. USA, Németország és Japán kilengésekkel persze, de azonos nagyságrendben termelt, Kínában majdnem megnégyszereződött a gyártási volmuen. A globális gyártásban a válság hozott egy jól látható visszaesést, azóta viszont folyamatos a növekedés.

A grafikonon Kína, Németország, USA és Japán mellett kék szaggatott vonallal a globális autógyártás volumenváltozása látható, amelyhez a jobb oldali értéksor tartozik.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!