A korábban véleményezett törvényjavaslathoz képest a most vizsgált dokumentum már lényeges változásokat tartalmazott, ám még mindig aggályokat ébreszt az EKB Kormányzótanácsának tagjaiban.
Az EKB értesült az alaptörvényhez kapcsolódó olyan új jogszabálytervezetről is, amely lehetővé tenné a törvényalkotók számára az MNB és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete egy szervezetben való összevonását. Ezt a jogszabálytervezetet nem nyújtották be az EKB-nak konzultáció céljából - derül ki a dokumentumból.
Az EKB Kormányzótanácsa aggodalmát fejezte ki a törvénytervezet jegybanki függetlenséget veszélyeztető rendelkezéseivel, különös tekintettel az MNB döntéshozó testületei összetételének állandó változtatására, a Monetáris Tanács tagjai számának növelésére, valamint az alelnökök számának – az MNB igényeinek gondos mérlegelése nélküli – esetleges emelésével kapcsolatban. A dokumentum szerint mindez felveti annak a kérdését, hogy a fenti változtatások alkalmasak-e a döntéshozatali folyamatok hátrányos befolyásolására a jegybanki függetlenségre nézve.
Szintén kételyeket támaszt az EKB a jegybankelnök függetlenségét érintő rendelkezéseivel szemben. Nevezetesen, hogy olyan új elnök kinevezésével, aki az MNB elnöke fölé rendelt pozíciót töltene be, sérülne az MNB elnökének személyes függetlensége. Ez a Központi Bankok Európai Rendszere alapokmánya 14.2 cikkének a nemzeti központi banki elnökök elbocsátásának lehetséges okairól szóló rendelkezéseit is megszegné.
Az EKB Kormányzótanácsa arra kéri a magyar hatóságokat, hogy konzultációs gyakorlatukat hozzák összhangba az európai uniós jogszabályokkal, és tegyenek eleget az EKB-val való konzultációs kötelezettségüknek. A jegybanktörvény 18 hónapon belüli három jelentős módosítása összeegyeztethetetlen a jogbiztonság elvével.
mfor.hu