6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Abban biztosak lehetünk, hogy a Valutaalap nem fog "szeretetből" megdobni bennünket egy zsák pénzzel, a megállapodásnak ára lesz. A devizahitelesek egyoldalú megmentését szinte biztos, hogy elfelejtheti a kormány, emellett lehet, hogy elő kell venni és leporolni a Széll Kálmán Tervet. Mfor.hu-háttér.

Lengyelország vagy Románia lesz belőlünk?

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) jelenlegi eszközeit sorra véve és a kormány csütörtöki közleményét melléjük téve két lehetőség van: vagy úgynevezett rugalmas hitelkeretet (flexible credit line - FCL), vagy pedig elővigyázatossági hitelmegállapodást (precautionary credit line - PCL) kötünk. Az vélhetően túl nagy arcvesztés lenne a kormánynak, ha egy, a 2008-ashoz hasonló készenléti hitelmegállapodást (stand by arrangement - SBA) írna alá, egyébként sem vagyunk annyira rossz helyzetben, mint három éve.

Az FCL-ről a szakemberek szerint maximum álmodozhat Magyarország, kicsi az esélyünk, hogy ilyen hitelkeretet kapjunk. Ezt a hitelkeretet ugyanis az IMF erős gazdasági alapokkal, jó mérlegteljesítményekkel rendelkező országoknak kínálja válságmegelőző céllal. Az ezt kérő ország a keretet gyakorlatilag automatikusan megkapja, ha megfelel e keret előre ismert szabványfeltételeinek. A keretből szükség esetén le lehet hívni, mégpedig külön eseti teljesítményellenőrzés nélkül. A kormány kommunikációja arra utal, hogy mi nagyon szeretnénk ilyen megállapodást, de a realitás nem ez.

Rugalmas hitele jelenleg Lengyelországnak van, mely lényegében bármikor lehívhat közel 20 milliárd eurót a Valutaalaptól külön ellenőrzés nélkül. A megállapodást 2009 májusában két évre írták alá, majd idén januárban további két évre meghosszabbították. Nem csak azért nincs esélyünk erre a hitelkeretre, mert a magyar gazdaság lényegesen gyengébb a lengyelnél, hanem azért is, mert az IMF vélhetően szeretne minket rövid pórázon tartani. Vagyis éppen az olyan büszkén hangoztatott nem ortodox gazdaságpolitika miatt a washingtoni szervezet várhatóan ragaszkodni fog ahhoz, hogy negyedévente felülvizsgálhassa a megállapodás betartását, nem fognak "biankó csekket" kiállítani.

Fókuszban a pénzügyi békéltető testület
mfor.hu konferencia december 8-án a Gellértben

A másik, jóval reálisabb alternatíva az elővigyázatossági hitelmegállapodás, melyet szintén erős alapokkal és jó teljesítménymúlttal rendelkező országoknak adják, de olyanoknak, amelyek átmeneti sebezhetőségük miatt nem felelnek meg a rugalmas hitelkeret szabványos feltételeinek. Ebből a szinten egy-két évre szóló keretből sem kell lehívni, azaz ténylegesen kölcsönt fölvenni, hanem szolgálhat pusztán elővigyázatossági biztosíték gyanánt.

Emellett van egy átmenet a hagyományos készenléti hitel és az elővigyázatossági hitel között az úgynevezett elővigyázatossági készenlétihitel-megállapodás. A közösen, tárgyalásokon megállapodott egyedi, országra szabott feltételrendszer teljesítését az IMF a szokásos rendszerességgel ellenőrzi. A különbség az, hogy előre megállapodnak: a keretösszeget a kedvezményezett ország nem fogja felhasználni, hanem elővigyázatosságnak tekintik a keret készenlétben tartását. A jelenlegi állás szerint nekünk erre van a legnagyobb esélyünk. Hasonló hitele a régióban Romániának van 2011 márciusa óta.

Mit kérhetnek cserébe?

Éppen azért, mert Románia nem olyan régen, bő fél éve kötött megállapodást az IMF-fel, az ő példájukból érdemes kiindulni akkor, amikor arra keressük a választ, hogy mi lehet az új hitel ára. Emellett magyar-specifikus tényezőket is érdemes figyelembe venni. Szakemberek szerint az például szinte biztos, hogy ha meg akarunk állapodni az IMF-fel, akkor a devizahitelesek egyoldalú megmentését el kell felejtenie a kormánynak. Emellett várhatóan a korábbinál erősebb garanciákat kérnek majd arra nézve, hogy 2013-tól valóban fokozatosan kivezetésre kerülnek a válságadók és nélkülük is fenntartható lesz a magyar költségvetés.

A további feltételeket illetően érdemes elővenni az IMF március 25-én kiadott közleményét, melyben beszámol a Romániával kötött hasonló hitelmegállapodásról. "Az új hitelprogram az építkezésre koncentrál további fiskális kiigazításokkal és strukturális reformokkal, hogy beindítsa a növekedést és emelje a magánszektor részvételét a gazdaságban" - írta akkor a szervezet keleti szomszédunk kapcsán.

"A kormány által tervezett kiigazítások segítenek 3 százalék alá szorítani a költségvetési hiányt 2012-ben. Emellett előretekintve a változások a szociális rendszer és az egészségügy reformjára, az adórendszer fejlesztésére fókuszálnak, illetve prioritást élvezhetnek a szervezeti változások, melyek hatékonyabbá tehetik az EU-források felhasználását" - mondta az IMF képviselője Románia kapcsán idén tavasszal.


A fentiek mellett a Valutaalap szorgalmazta a román állami vállalatok hatékonyabbá tételét, illetve egy román szakszervezeti vezető szerint az új hitelmegállapodás ára volt 30 ezres leépítés a közszférában.

Csak a korábbi tervet kell leporolni

A fenti feltételek szinte teljes egészében lefedik a tavasszal ismertetett Széll Kálmán Tervet, vagyis nem kell nagyon megijednünk az esetleges nagy elvárásoktól. A kormány reformcsomagjában is szerepelt például az állami vállalatok (MÁV, BKV) hatékonyabbá tétele, az egészségügy és a szociális rendszer reformja. Emellett az Új Széchenyi Terv tavaszi meghirdetése óta a magyar kormány is kiemelten kezeli az uniós források hatékonyabb felhasználását.

A fentiek mellett a probléma csak az, hogy mostanra mindenki számára nyilvánvalóvá vált, a Széll Kálmán Terv felpuhult, ezért volt szükség ősszel az áfa és a jövedéki adó megemelésére, illetve az adójóváírás kivezetésére januártól. Korábban mi is megpróbáltuk számba venni, mi valósult meg a reformcsomagból, és nagyjából kétharmados arányt sikerült számokkal is alátámasztani.

A rokkantnyugdíjak felülvizsgálata terén például egyelőre nem történt komoly előrelépés, holott márciusban még azt ígérte a kormány, hogy júliusra kidolgozza a felülvizsgálat feltételeit. Emellett az állami vállalatok hatékonyságjavítása is rosszul áll, nemrég a Közgazdász Vándorgyűlésen Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár is úgy fogalmazott, hogy a közösségi közlekedés terén maga sem látja a reformokat.

Annyiból tehát könnyebb helyzetben lehetünk egy újabb IMF-megállapodás kapcsán, hogy nem kell teljesen új tervet kidolgozni, hiszen tavasszal az is bebizonyosodott, hogy a piac jól fogadta a Széll Kálmán Tervben foglaltakat. Arra viszont fel kell készülnünk, hogy ha újra az IMF védernyője alá menekülünk, akkor a szervezet szigorúan ellenőrizni fogja a reformok végrehajtását és szükség esetén kikényszeríti azokat a fájdalmas lépéseket, amiket a kormány "elsumákolt".

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!