8p

„Ingatlannyilvántartás és megfelelő számítási bázis nélkül nem szabad még egyszer belevágni a vagyonadó bevezetésébe, mert az eredmény előre borítékolható lenne alkotmányossági szempontból” – mondta el az mfor.hu kérdésére Szekeres Imre. Az MSZP elnökhelyettese választási interjúsorozatunk harmadik részében vázolta fel pártja elképzeléseit a gazdaságpolitikáról. Mfor.hu-interjú.

- A kampány első fontos témája még januárban a nyugdíjrendszer volt. Ha jól olvasom ki a programjukból, akkor Önök a jelenlegi rendszert fenntarthatónak és jónak tartják, és nem terveznek gyökeres változásokat.

- Igen, az elmúlt években kialakult rendszer jó ötvözete a szolidaritási és a kereset arányos szempontoknak, méghozzá jó arányt sikerült kialakítani. Ezt az is mutatja, hogy a nyugdíjrendszer működőképes és finanszírozható, tehát mindig lesz annyi befizetés, amennyi nyugdíjat kell fizetni. Viszont akarunk változtatni, néhány fontos ügyben. Szerintünk a gazdasági növekedés révén olyan nyugdíjszámítási szabály léphet életbe, amely figyelembe veszi a keresetek és a nyugdíjas infláció növekedését is, egyenlő arányban. A másik fontos változás, hogy 2011-től elindítunk egy nyugdíjprémium-programot, ami differenciáltan visszaadja a 13. havi nyugdíjat fokozatosan a gazdasági teljesítménytől függően.

- A programjuk szerint jövőre 3 százalék feletti gazdasági növekedést várnak, utána pedig évi 4-5 százalékkal nőhet a magyar gazdaság. Hogy sikerülhet ezt elérni?

- A gazdasági csökkenés után alacsony bázisról indul újra a bővülés, tulajdonképpen vissza fogunk kapaszkodni arra a szintre, ahol 2007-2008-ban voltunk. De azzal is számolunk, hogy Európában elindul a gazdasági fellendülés, az exportpiacaink újra megnyílnak, az ottani növekedés pedig óhatatlanul húzza magával a magyar gazdaságot is. Emellett a belső piac is megélénkül, hiszen az idei és a tavalyi szja-csökkentés hatása várhatóan megjelenik majd kereslet formájában a piacon.

- Elképzelhetőnek tartja, hogy a Fidesz feljebb tudja alkudni a költségvetési hiánycélt az IMF-nél, mint ahogy arról az utóbbi hetekben szó volt?


- Az teljesen világos, hogy ha nő a költségvetési hiány, - még ha megállapodás alapján is - akkor azt finanszírozni kell. Elterjedt, hogy az IMF annak fejében engedélyezne magasabb hiányt, hogy az új kormány szerkezeti reformokat hajt végre. Hogy a Fidesz-KDNP terminológiájával éljek: akkor viszont kérdés, hogy hány iskolát, hány szárnyvonalat zárnának be, hány embert bocsátanának el.

- A közelmúltban a Magyar Nemzeti Bank (MNB) is kétségeit fejezte ki a költségvetés tarthatóságával kapcsolatban. A jegybank szerint az idei költségvetés mondjuk úgy, hogy "határeset", jövőre viszont nem lesz tartható a 3 százalék alatti hiány újabb megszorítások nélkül.

- A jegybank jelzése fontos, de ez is azt támasztja alá, hogy az idén végképp nem szabad elengedni a hiányt, mert akkor jövőre még rosszabb feltételekkel indulnánk. Ha megkezdődik a növekedés, csökkenni kezd az ország adóssága, és közben a jegybank az adósság szerkezetét is meg tudja változtatni, akkor elkerülhetőnek tartom azt, hogy jövőre újabb megszorításokra legyen szükség.

- Programjuk szerint 2011-ben beléphetünk az ERM-II zónába, 2014 januárjában vezethetjük be az eurót. Ön szerint érdemes sietni a csatlakozással?

- Fontos kérdés, és komoly vita zajlik róla. Mi azt tartjuk fontosnak, hogy megteremtsük a feltételeit, hogy 2014-ben bevezethető legyen az euró. Mert akkor lehet 2013-ban dönteni, hogy a 2014-es csatlakozás a nemzeti érdek alapján jó dátum, vagy érdemes még várni egy-két évet. Nem mindegy, milyen árfolyamon és milyen körülmények között történik meg az euró bevezetése.

- Azt szokták mondani, hogy a gyenge forint az exportőröknek, az erős forint pedig az 1,7 millió magyar devizahitelesnek jó. Ön szerint hol van a magyar deviza ideális árfolyama az euróval szemben?

- Én a 260-270 forintos euróárfolyamot tartom olyannak, amelyik egyik fontos célt sem szorítja háttérbe. Megtapasztaltuk, hogy amikor 235 forint volt egy euró, akkor az jó volt a devizahiteleseknek, de teljesen ellehetetlenítette az exportot. S hiába lett volna jó az exportőröknek a 290 forint, megingatta az egész társadalmat.

- A programban írnak egy bérlakásépítési programról. Ennek a részleteiről hallhatnánk valamit?

- Szakmai szervezetek javasolták, amit támogatunk. Lízingkonstrukción alapulna, ahol az állam garanciát vállal, nem maga a befektető. Európában számos helyen sikeresen működik hasonló módszer. Az ma nehezen meghatározható, hány lakás épülhetne ilyen formában, mert jelentősen függ az emberek jövedelmi viszonyaitól. A piac fogja eldönteni, hogy melyik régiókban hány ilyen támogatott lakásra lesz szükség.

- Ígéretük szerint választási győzelmük esetén újra lehet majd államilag támogatott lakáshitelhez jutni. Ezt milyen formában gondolták?

- Döntően az első lakáshoz jutáshoz adnánk segítséget kamattámogatás formájában, nagyon szigorú feltételek mellett. És ez nem a vagyonfelhalmozás eszköze lenne. Több olyan intézkedésben gondolkodunk, melyekkel elősegítenénk a lakásmobilitást és a fiatalok lakáshoz jutását. Ilyen például az is, hogy 35 év alatt használt lakások esetében eltörölnénk az illetéket.

- A legtöbb szakember szerint a magyar gazdaság egyik legnagyobb problémája az alacsony foglalkoztatási ráta, mely messze elmarad az európai átlagtól. A közelmúltban Bokros Lajos úgy nyilatkozott, hogy az állam hosszútávon nem tud adózásra képes munkahelyeket teremteni, tehát nem a közmunkaprogramok jelenthetik a megoldást. Önök hogyan segítenének ezen a problémán?

- Én jó megoldásnak tartom a közmunkaprogramokat. Másfél évvel ezelőtt 140 ezer ember kapott segélyt, ebből ma 110 ezren dolgoznak, csak 30 ezren élnek továbbra is a segélyen. Ha mást nem értünk el ezzel, mint hogy felkel reggel, elmegy dolgozni és megváltozik az életformája, akkor már megérte. Ez természetesen nem ugyanaz a munkahelyteremtés, mint ami a versenyszférában jön létre.

Az MSZP számára stratégiai cél a foglalkoztatás növelése, hogy több embernek legyen munkája. Az a kérdés, hogy milyen támogatást kell adnia ehhez az államnak. Nyilván az állam közvetlenül nem tud létrehozni munkahelyeket, mert piac, termelési struktúra és szakképzettség kell hozzá. De az állam tudja támogatni a szakképzést, tud kamattámogatást adni induló vállalkozásoknak, tud a piacteremtésben segíteni és tud közvetett formában számos egyéb módon támogatni. Megtapasztaltuk, a piac önmagában nem oldja meg a társadalmi és gazdasági problémákat.

- A jelenlegi alacsony foglalkoztatási arány milyen ütemben nőhet a következő években?


- A mi szakértőink számításai alapján évi 80-120 ezer között lehet a munkahelyek szaldója egy 4 százalékos gazdasági növekedés mellett. Ezt három-négy évig lehet vállalni, utána ciklikusan jöhetnek olyan helyzetek, hogy megáll a munkahelyek számának növekedése. Reális célnak a 65 százalékos aktivitási szint elérését tartom.

- Néhány éve slágertéma volt az egykulcsos személyi-jövedelemadó, az utóbbi időszakban azonban mintha háttérbe szorult volna ez a téma. Milyen adórendszert tartana ideálisnak az MSZP?

- Ez is az egyike azoknak az ideológiáknak, melyek önmagukat élik túl. Én baloldali politikusként azt mondom, hogy az az adórendszer, ami most kialakult, amiben az aktívan foglalkoztatottak 85-88 százaléka az első sávba tartozik egy alacsony kulccsal, igazságosabb, mint az egykulcsos adó. A válság idején egy harmadik sávot is indokolt lehet bevezetni, a szolidaritás kifejezéseként.

- Idén év elején az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek minősítette a vagyonadót. Tervezik-e, hogy módosításokkal újra megpróbálják bevezetni ezt az adónemet figyelembe véve az alkotmánybírák kifogásait?

- Egyetértek a szakmai szervezetekkel: ingatlannyilvántartás és megfelelő számítási bázis nélkül nem szabad még egyszer  erre az ingatlan adóra vállalkozni, ugyanis előre borítékolható lenne alkotmányos szempontból az eredménye. Viszont akkor ki kell alakítani a nyilvántartási rendszert, és néhány év múlva lehet, hogy elérünk abba a fázisba, hogy a társadalom is azt mondja, hogy legyen vagyoni típusú ingatlan adózás.

- Az utóbbi hetek slágertémái voltak a BKV és a MÁV háza táján kirobbant sorozatos botrányok. Hogyan tudja az állam, mint tulajdonos hatékonyabb működésre ösztönözni ezeket a közlekedési vállalatokat?

- A korrupció felszámolása vagy megelőzése még önmagában nem teszi hatékonyabbá a közösségi közlekedést. Viszont olcsóbbá biztosan teszi, mert legalább az a pénz nem folyik el, amit ellopnak. Nem azt tartom kulcskérdésnek, hogy állami vagy magántőke működteti ezeket a cégeket, az a kérdés, hogy tudja-e hatékonyan működtetni. Magyarországon politikai-társadalmi szempontból az állami tulajdont tartom követendőnek, viszont ezt garanciákkal kell körülbástyázni, hogy valóban hatékony és működőképes legyen.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!