Közel 68 ezer új személyautót adtak el tavaly Magyarországon, amely 20 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi adatot. Bár ez a növekmény nem tűnik rossznak, a válság előtti autópiachoz képest nevetségesen kis szám. 2004-ben 210 ezer, 2005-ben 202 ezer 2006-ban pedig 180 ezres volumenekről beszélhettünk, tehát a hazai piacnak még igencsak van hova nőnie.
Annak az esélye persze, hogy a közeljövőben ilyen számok kerüljenek szóba vajmi kevés, hiszen a válság előtti piac motorja zömmel a devizahitelezés volt, amely szó vélhetően jó pár évtizedre beleégett a magyarok tudatába és nem pozitív kontextusban. Nem beszélve az olyan „agyrémekről”, mint a 0 százalékos kezdőrészlettel 10 éves futamidőre adott autók, amelynek törlesztőit talán még most is sokan nyögik.
Nem véletlen az sem, hogy korábban az utcaképet meghatározó Suzuki, amellyel kapcsolatban talán a legtöbb könnyűnek tűnő hitelt helyezték ki korábban, a piac 7 százalékát tudta megszerezni, amely az 5. helyre volt elég 2014-ben. A hazai autóvásárlók nem sokban különbözve Nyugat-Európától, már a német márkákat keresik. Az Opel, mint piacvezető 13,4 százalékot tudott kihasítani, a Ford 11,1-et, a Skoda 10-et, a VW pedig 8,7 százalékot. Szerettük még a Daciát (5,6), a Toyotát (5), a Nissant (4,1), a Renault-ot (4) és a Kiát (3,9) is.
Ebben a tudatban nem meglepő, hogy a típusok tekintetében milyen rangsor alakult ki. Talán csak az, hogy az Octavia messze megelőzte az összes többi típust, illetve, hogy nem annyira a kisautókat, inkább az alsó-közép szegmens képviselőit kerestük. A Skoda középkategóriásából majdnem 4000 darabot adtak el, míg a második helyen álló Focus-ból 2600, az Astrából pedig 2430 darabot. Őket szinte fej-fej mellett követte a Duster és a Golf, majd pedig a kisautók következtek, mint a Corsa, a Swift és a Rapid, bár ez utóbbi inkább valahol a kis- és az alsó-közép szegmens között helyezkedik el. A 10-es listára az Opel Mokka, majd pedig a már említett SX4 S-Cross fért még fel.
Ha tippelni kéne, a Mokka az idén jóval előkelőbb helyet fog megszerezni, lévén, hogy a kisautókra épülő szabadidőkocsik egész Európában hatalmas népszerűségnek örvendtek tavaly. Esélyes még, hogy az C-Cross is feljebb lép és nem kizárt a Nissan Qashquai szereplése sem ezen a listán. Az Octavia uralma addig nem valószínű, hogy meginog, amíg a Ford és az Opel be nem mutatják új generációs alsó-közép kocsijaikat, amelyekre igencsak ráfér már a frissítés.
Az elmúlt évben ha voltak érdekességek a hazai autópiacon, akkor azok pont a kis méretéből adódtak, ugyanis ilyen volumenben egy nagyobb állami rendelés, vagy egy jobban sikerült akció is megkavarhatja az egyes hónapok statisztikát. Ilyen volt például a Fiat 500 L szereplése, vagy a VW Transporter, amely az önkormányzati falubusz-beszerzéseknek köszönhette helyét. Vélhetően az idén is számos, kevésbé szokványos modell kerül majd a top 10-be.
Ami azonban még ennél is érdekesebb, hogy képes lesz-e a piac tartani a növekedési ütemet. Mikor „lakik jól” a válság alatt kiéhezett piac, és mikor jön el a stagnálás időszaka. Vajon Magyarország a leharcolt németországi prémiumautók temetője lesz, vagy igény mutatkozik az újabb kocsikra is? 2015 részben erről fog szólni.
Szász Péter
mfor.hu