Magunknak köszönhetjük, hogy bonyolult az adórendszer - Adótanácsadóként nyilván ismeri az adminisztrációs terheket, hiszen sokan állítják, hogy egy kis vállalkozásnak túl bonyolult a könyvelése.
- Az egy mítosz, hogy a magyar adórendszer bonyolult. Voltam olyan konferencián, ahol felmutattam a magyar adótörvényeket nyomtatott formában. Erre külföldi kollégáim mosolyogni kezdtek, és elmondták, hogy náluk az adótörvények ennél jóval vaskosabbak, és így természetesen bonyolultabbak is. Az adminisztratív terhek csökkentésének elvileg nincs akadálya, azonban az adóhatóságnak valahogy ki kell szűrni a csalókat és azokat a társaságokat, amelyek nem akarnak minden szabályt betartani. Ezt másképp nem tudja az APEH megtenni, mint újabb és újabb nyilvántartások előírásával. Vagyis a mostani adóadminisztráció egy jelentős részét nem az államnak, hanem magunknak köszönhetjük. Ha nem próbálnák oly sokan kijátszani a szabályokat, akkor nem lenne ilyen bonyolult az adminisztráció.
- Vagyis a klasszikus 22-es csapdája helyzet állt elő.- Valóban csapda helyzet van, és nagyon nehéz lesz ebből kijönni. A problémát az is súlyosbítja, hogy az APEH reputációja sem elég magas. Sok amerikai ügyfelem van, akiknek az első kérdése az adóbevallás kitöltésekor, hogy nálunk börtönbe kerülhet-e, ha aláírja a bevallást? Ugyanis, ha valakiről kiderül, hogy az adóhatóságot szándékosan megtévesztette, akkor az Egyesült Államokban hosszú évekre börtönbe kerül. Európában pedig elég csak Steffi Graf édesapjára gondolni, aki szintén börtönbe került. Magyarországon senki nem tud olyan esetről - bár nyilván voltak és lesznek is még -, amikor valaki adócsalásért hosszú börtönbüntetést kapott, Stadler Józsefet leszámítva. Sajnos még nem épült be az emberek gondolatvilágába, hogy adócsalásért is börtönbe lehet jutni.
- Lengyelországban az idén vezették be az egykulcsos adót. De előtte más komoly lépések is történtek, például meghirdettek egy általános adóamnesztiát.- Valóban: a gazdaság fehérítéséhez az adócsökkentésen túl szerintem szükséges az adóamnesztia is, de még ez sem elég. Tegyük fel például, hogy holnaptól 15 százalék lesz az szja, és ezért mindenki elkezdi rendesen bevallani a jövedelmét. Ám akkor megjelenhet az adóhatóság, és azt mondhatja, hogy ez a cég ugyanazt teszi, mint az elmúlt öt évben. Akkor hol van a jövedelem?
Tehát ahhoz, hogy egy adócsökkentésnek valódi hatása legyen, szükséges lenne egy komoly adóamnesztia. Így senkinek nem kellene félnie attól, hogy ténylegesen bevallja a jövedelmét. Ugyanakkor egy kőkemény állami fellépésre is szükség van: ha valaki ezt a csökkentett adót nem fizetné be, akkor komoly szankciókat kell kilátásba helyezni. Egyszerre kellene „cukrot, és korbácsot” alkalmazni. Tehát csak ezekkel az elemekkel kombinálva lehetne az adócsökkentéstől maximális pozitív hatást elvárni. A jelenlegi rendszer elérte a határát, ma már nem lehet a járulékokat és adókat emelni. Ezért vissza kell menni az alapokig, és újra kell építkezni. Csak ehhez több elszántság szükséges annál, hogy jövőre 200 vagy 250 milliárd forinttal csökkentjük az adókat. Viszont ha sikerülne az átalakítás, akkor nagyon keményen kell fellépni az adót nem fizetők ellen.
Varga M István