4p

Merre tovább, Magyarország? Hogyan éltünk idén, és hogyan fogunk jövőre?

Különleges, évzáró online Klasszis Klub
Petschnig Mária Zita közgazdásszal és Kéri László politológussal
- vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2023. december 14. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Pozitív változás tapasztalható a magyar fogyasztói bizalmi index trendjében 2011 júniusában - derült ki a GfK Hungária Európai Fogyasztói Hangulat felméréséből.

A cég az árak és a jövedelem alakulására vonatkozó várakozásokat, valamint a vásárlási hajlandóságot 11 országban méri, melyek lakossága az unió 27 tagországának népességének közel 80 százalékát teszi ki.

Miután a válság elérte mélypontját, a legtöbb európai országban elindult a kilábalás időszaka. Ugyanakkor a pénzügyi és gazdasági válság következményein még korántsem jutottak túl. Sok fogyasztó még bizonytalan, és nincs meggyőződve arról, hogy a fellendülés valóban tartós lesz. Néhány országban (leginkább Görögországban) a lakosságnak még mindig a pénzügyi válsággal és annak nehézségeivel kell szembesülniük. A folyamatok további bizonytalan alakulása hatással van a fogyasztói bizalomra és a gazdasági növekedésre is. Másik fő kérdés pedig az infláció alakulása - olvasható a közleményben.

Magyarok: csak halovány reménysugár

2011 júniusában a korábban csökkenő trendet mutató fogyasztói bizalom index fordulatot vett, és emelkedésnek indult. Az irányváltást azonban óvatosan kell még kezelni, hiszen annak tartóssága csak a következő időszakban fog kiderülni.

Ezt az állapotot mindenképpen a márciusi mélyponthoz viszonyítva kell kezelni. A törés ráadásul nem akkora mértékű, hogy tartós optimizmusra adhatna okot, hiszen az index egyik összetevője, a vásárlási hajlandóság jelenleg is rendkívül alacsony szinten áll – mondta az mfor.hu megkeresésére Kozák Ákos, a GfK Hungária ügyvezetője.
Az elmúlt hetekben az erős frankárfolyam háztartások százezreit érintette, ami az általános hangulatra jelentős befolyással lehet az elkövetkezendő időszakban. Ennek tükrében Kozák Ákos személyes véleménye szerint a jövőben már „a stagnálásnak is örülhetünk”.

A felmérésből kiderül még, hogy a magyarok a korábbinál már jobban bíznak az ország gazdasági helyzetének rövid távú javulásában, ehhez hozzájárulhatnak a kedvezőbb inflációs várakozások is. Az optimista hangulat ellenére azonban a lakosság 76 százaléka az árak további emelkedésével számol. A magas árakkal is indokolható az, hogy a vásárlási hajlandóság még mindig kritikus szinten áll, bár már mutatkozott némi pozitív változás a második negyedévben. Az, hogy a továbbiakban merre alakul a magyarok vásárlási kedve a makrogazdasági helyzet, valamint a kormányzati intézkedések függvénye. A jövőre várhatóan csökkenő nettó bérek sem fognak kedvezni majd a vásárlási hajlandóságnak.

Kilábalás reményei Európában

A fogyasztói bizalmi index több országban, például Spanyolországban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Lengyelországban, sőt még Romániában is növekedést mutatott. Ezzel szemben Ausztriában és a cseheknél a lakosság aggasztónak tartja a nemzetközi pénzügyi helyzetet, és a görög mentőcsomag is aggályokat ébreszt bennük. Tartanak ugyanis a gazdaságukban bekövetkező aránytalanságoktól.

A fogyasztói árindex a legtöbb országban visszaesést mutatott a második negyedévben, közülük is az olaszoknál érte el a legalacsonyabb értéket, ezzel szemben Franciaország és Ausztria büszkélkedhet a legmagasabb értékkel, bár ezek az adatok is elmaradnak a korábbi csúcstól.

A jövedelmi várakozások terén Spanyolországban sokat javult a helyzet. A munkanélküliségi ráta ugyan 21 százalék felett van, a turizmusnak köszönhetően több szektorban is valamelyest mérséklődött a munkanélküliek száma. A vásárlási hajlandóságot illetően "a trend alakulásából úgy tűnik, minden ország túljutott a mélyponton, és a mutató enyhén emelkedik vagy stabilizálódik. Ebben a tekintetben Németország érte el a legmagasabb értéket 35,1 ponttal, míg Görögországban a mutató a másik végletet képviselve -41,8 ponton állt (a meghirdetett megszorító intézkedések miatt), amit szorosan követ az Egyesült Királyság -41,5 ponttal - derül ki a felmérésből.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!