A teherszállítók azt kifogásolják, hogy a január elsején bevezetett útdíj túl magas, a rendszer hibásan működik és a díjfizetés olyan utakra is kiterjed, amelyek rossz minőségűek. Az autósoknak problémáik vannak az útdíj méréséhez szükséges műszerekkel is. Állítólag több helyen hiányoznak, míg másutt csak hosszú sorban állás után lehet hozzájutni.
A közepes és kisebb teherfuvarozók azt is állítják, hogy az útdíj tönkre teheti vállalkozásukat. Többször az is elhangzott, hogy Szlovákia déli vidékeinek fuvarozói számára kedvezőbb a magyar sztrádák használata, mint a hazai, rosszabb minőségű úthálózaton való autózás.
A tiltakozást megszervező Szlovákiai Fuvarozók Szövetsége (UAS) négy követelést terjesztett elő: csökkentsék az útadót és az üzemanyagok forgalmi adóját, illetve állítsák le az elektronikus útdíj beszedését addig, amíg nem készül el az érintett útszakaszok jegyzéke, s azok nem lesznek megfelelő módon megjelölve.
A közlekedési tárca azt ígérte, hogy a két adó kérdését a kormány elé terjeszti. Az elektronikus újdíj beszedésének a leállítását azonban elutasítja.
"Az útdíj beszedő rendszer működik. Ez tény. Az első osztályú, érintett utakat azért nem fogjuk megjelölni, mert az amúgy is sűrű út menti közlekedési táblák közé további mintegy 3.000 táblát kellene elhelyeznünk" - közölte újságírókkal Stanislav Jurkovic, a tárca szóvivője.
Korábban a fuvarozók mindezek miatt azt is tervezték, hogy blokád alá veszik a benzinkutakat, de ezt mégsem tették meg hétfőn reggel. Eredetileg a határátkelők blokádja is felmerült, de azt a hatóságokkal való tárgyalások után elvetették.
Az útdíj rendszert üzemeltető Sky Toll társaság közleményében azt állítja, hogy a rendszer működésében eddig semmiféle komoly hiányosság nem merült fel. Az első két nap bevétele összesen 84 ezer eurót tesz ki. A szlovákiai fuvarozókon kívül a rendszert leginkább a cseh, a magyar és a lengyel fuvarozók vették igénybe.
A nagy fuvarozókat tömörítő CESMAD, valamint az töltőállomások üzemeltetői nem értenek egyet a kisfuvarozók akciójával.
A 3,5 tonnát meghaladó összsúlyú teherjárművek, illetve azok, amelyek több mint 9 személy szállítására alkalmasak, 6,3-20,9 eurócent között fizetnek egy kilométer használatáért, az út, illetve a jármű típusától függően.
Szlovákiában az elektronikus útdíj rendszer összesen 2.400 kilométer autópályára, gyorsforgalmi útra és más, jelzett útra terjed ki. A rendszerbe való regisztráció november végén kezdődött, s az év végéig mintegy 32 ezer járművet jelentettek be.
A hatóságok rendszeresen ellenőrizni kívánják az autósokat. Akik mérőműszer nélkül térnek a kijelölt útszakaszokra, azokat 2.655 euróig terjedő bírság fenyegeti.
MTI/Menedzsment Fórum