4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A konvergenciaprogram alapján a legintenzívebb megszorítás az EU hétéves költségvetési ciklusához köthető majd, de sokat segít az elinflálás és a gazdaság növekedése is.

"Hiába akarják a szocialisták, nem lesznek megszorítások" - közölte Orbán Viktor szokásos péntek reggeli rádiós interjújában, utalva arra, hogy az ellenzéki pártok megszorításokat emlegetnek Varga Mihálynak az államháztartás kiadási oldalának fokozatos csökkentésére vonatkozó nyilatkozata alapján. A kormányfőnek az áprilisi konvergenciaprogram számait böngészve első ránézésre igaza is van, hiszen nominálisan csak egy nagyobb kiadási csoport értéke fog csökkenni 3 év alatt. Ha viszont a nominális változások mellé az árak alakulását, vagyis a GDP számításánál használt inflációs mutatót, a deflátort is figyelembe vesszük, akkor messze nem ilyen egyértelmű a helyzet. 

A konvergenciaprogram alapján ugyanis a 2014-2017-es horizonton a hazai össztermék nominális értéke 17,3 százalékkal fog nőni. Ebből 8,7 százalék az árak emelkedésének, 7,9 pedig a gazdaság tényleges növekedésének lesz köszönhető. (1,087*1,079=1,173). Ahhoz, hogy el tudjuk dönteni, tényleg lesz-e megszorítás (bár a megszorítás közéleti (politikai) definíciója az utóbbi időben eltolódni látszik) és annak mekkora lesz az intenzitása, 3 küszöbértéket érdemes figyelni. Az első ilyen érték a nulla, a második a 8,7, a harmadik pedig 17,3 százalék.

Annál a költségcsoportnál, amelynél a nominális változás 17,3 százalék fölött nő 3 év alatt, ott egyértelműen emelkedő GDP-arányos súlyt láthatunk, amelynél 8,7 százaléknál nagyobb (de 17,3-nál kisebb) bővülést, ott reálértékű növekedést, ahol pedig nullánál magasabb (de 8,7-nél alacsonyabb) számot, ott nominális növekedést, de reálértéken csökkenést jegyezhetnénk fel. Ahol nominálisan negatív a változás, ott minden szempontból egyértelmű a változás iránya. 

Ezek után lássuk a tavasszal publikált konvergenciaprogram részleteit főbb kiadási csoportonként! (Az utolsó oszlopot érdemes nézni a fenti 3 küszöbérték alapján.)

Ahogy látható, mindössze egy nagyobb kiadási csoportnak fog az értéke a nominális GDP ütemével együtt nőni, mégpedig az egyéb kiadásoké. Ezen felül mindössze két olyan kategória van, ahol a kiadási érték reálértéken nem csökken. Az egyik a kamatkiadások, amelyek alakulására rövid és középtávon a kormánynak minimális ráhatása van, hiszen azt az adósság tömege, és a fizetett kamatok mértéke határozza meg, a másik pedig az egyik legkisebb súlyú tétel, a tőketranszfer kiadások. A maradék négy csoport kiadási értéke viszont reálértelemben egyértelműen csökken. És ezek között van a súlyában két legjelentősebb osztály is, a munkavállalói jövedelem és folyó termelő felhasználás, valamint a társadalmi juttatások is. Előbbinél 3 (1,055/1,087), utóbbinál, amely nagyobb részben nyugdíjakat, családtámogatásokat és egyéb szociális ellátásokat foglal magába, 1 százalékos (1,076/1,087) reálérték csökkenést láthatunk.

Ennél is kedvezőtlenebbül fog alakulni a támogatások és a bruttó állóeszköz-felhalmozás (beruházások) kategóriák kiadási összege. Előbbit, amely jellemzően egyedi és normatív támogatásokat, lakásépítési támogatást, illetve a közszolgálati műsorszolgáltatás támogatását foglalja magába, a terv "kvázi" befagyasztja, utóbbinál pedig hatalmas, 27 százalékos nominális csökkenést vetít előre.

A beruházások 370 milliárdos "visszafogása" döntő részben 2016-ban realizálódna, de ezen nincs is igazán mit csodálkozni. A 2007-2013-as EU-költségvetési ciklus forrásait ugyanis 2015-ig lehet felhasználni, és mivel ezek a ciklusok lehívási alapon időben "farnehezek", így 2016 egy automatikus visszaesést fog hozni - a hazai társfinanszírozás révén - ezen a soron.  A beruházások reálértékének 33 százalékos visszafogása egyébként önmagában 0,9 százalékponttal csökkenti az újraelosztási rátát.

Összefoglalva tehát, amennyiben sikerül tartani az idei konvergenciaprogramban felvázoltakat, akkor a költségvetés újraelosztási rátája jelentősebb mértékben csökkenhet a három évre betervezett 7,9 százalékos gazdasági növekedésnek köszönhetően (3,5 százalékpont), de a kormány is igyekszik a kiadási tételek döntő részét reálértéken is csökkenteni (0,9 százalékpont). Sőt, a 400 milliárdos tételt jelentő támogatásokat befagyasztja. Önállóan a legnagyobb megszorítást azonban a brüsszeli 7 éves költségvetési ciklus fogja okozni (0,9 százalékpont).

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!