5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

De csak a következő évtized elején lesz rá pénz.

Annyi pénzt tenne félre adócsökkentésre a Fidesz-kormány 2020 után, amiből fedezni lehetne a személyi jövedelemadó csökkentését 9-10 százalékra, vagy akár egy újabb nagyarányú munkáltató tb-teher - konkrétan a szociális hozzájárulási adó - visszavágására is sor kerülhetne - fedezte fel az mfor a kormányzati dokumentumok között.

Varga Mihály és Kövér László házelnök a 2018-as büdzsé benyújtásakor 

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tavaly év végén frissítette makrogazdasági előrejelzéseit. Elsőként számoltunk be arról, hogy ennek részeként mérsékelték az inflációs várakozásukat - 3 százalék helyett már csak 2,7 százalékkal számolnak -, ami azt jelenti, hogy a nyugdíjasok biztosan jobban járnak. A járandóságukat ugyanis még a korábbi inflációs számítás szerint emelte januártól a kormány.

De nem csak emiatt találtuk érdekesnek az NGM jelentését. Rábukkantunk arra is, hogy a kormány egy igen jelentősnek mondható adócsökkentésre készül - igaz, nem a mostani évben, hanem 2020-tól. Ennek végrehajtásához persze kormányon kellene maradniuk az idén áprilisi választás megnyerésével, de ez - jelen tudásunk szerint - jelenleg nem forog veszélyben.

A kormányzati tervekben évek óta szerepel egy olyan adócsökkentési és fejlesztési alap felállítása - itt van erről egy cikk 2014-ből a portfolio-ról -, amelyből finanszírozni lehet a közterhek mérséklését, valamint fejlesztési projekteket. Ezt a rendkívüli helyzetekben szükséges kiadásokra - mint kiderült, beleértették a nemzeti konzultációt is - megalkotott Országvédelmi Alapba beépítve gondolták létrehozni. Végül csak 2020-ban jelennek meg ezek a megcímkézett források a költségvetésben - derül ki a friss jelentésből. 

Eredetileg gyorsabb ütemű feltöltéssel számolt a nemzetgazdasági tárca, mint amekkora lépésekkel végül haladni tudtak. A 2015-ös büdzsében még úgy kalkuláltak, hogy 30 milliárd forintról indulva 2019-re 350 milliárd forintosra hízhat az alap.

Két évvel később, a 2017-es büdzsében már visszafogottabb feltöltési tempót vezettek le. Ez alapján 2019-ben még csak 60 milliárd forint lenne az alapban, de még 2021-ben is csak 360 milliárd forint állna itt rendelkezésre.

A legfrissebb, alig pár hetes jelentés szerint azonban 2021-ben már 710 milliárd forintot lehetne ebből az alapból adócsökkentésre és fejlesztésekre költeni!

Ez méretes ugrást jelent a korábbi tervekhez képest. Sőt, már a 2020-ra betervezett 440 milliárd forintt is tetemes summa. Az nem derül ki a tájékoztatóból, hogy miért változtatták meg nem elhanyagolható mértékben az irányszámokat, mindenesetre aktuálisan így néz ki az Országvédelmi/adócsökkentési és fejlesztési alap kerete a következő években.

  • 2018: 60 milliárd forint
  • 2019: 60 milliárd forint
  • 2020: 440 milliárd forint
  • 2021: 710 milliárd forint 

A feltöltés forrásáról nem osztott meg információt a kormány, így csak feltételezhetjük, hogy a gazdasági növekedésből származó többletbevételek átcsatornázására, avagy megcímkézésére készülnek. Az NGM várakozása szerint az előttünk álló években dinamikusan emelkednek például a forgalmi adóból származó bevételek, amelyekből fedezni lehetne az alap költését. A fogyasztáshoz kapcsolt adókból idén 5239,9 milliárd forint folyik be a szaktárca szerint, 2021-ben viszont már 6401,1 milliárd. A különbözet 1161,2 milliárd, ami tehát négy év alatt épülne fel, és amiből finanszírozni lehetne az adócsökkentéseket.

Mivel az Orbán-kormány a fogyasztási adókra helyezi a hangsúlyt a közteherviselésben, vélhetően a munkához kapcsolódó elvonások mérséklése jöhet szóba a következő évtized elején. Adja magát az szja, hiszen ennek csökkentése jó ideje napirenden van. Jelenleg 15 százalék az adómérték, de a miniszterelnök mihamarabb szeretné az egyszámjegyű tartományban látni a kulcsot. A 9 százalékos kulcs eléréshez pedig nem sokkal nagyobb bevételről kellene lemondania a költségvetésnek, mint amennyit 2021-re beterveztek az adócsökkentési alapba.

Más elvonások kurtítása is szóba jöhet. A munkaadók által fizetett szociális hozzájárulási adó két év alatt 27 százalékról 19,5 százalékra csökkent, és a következő négy évben további évi 2-2 százalékpontos vágásokra kerül sor, amennyiben teljesül a reálbérek emelkedésére vonatkozó feltétel.

Vagyis 2022 környékén eljutunk a 11,5 százalékos mértékig. Ezt követően pedig akár teljesen ki lehetne vezetni egy lépésben ezt a fajta adót, lenne rá annyi pénz az alapban. Nem lehet azonban figyelmen kívül hagyni, hogy ez a pénz - illetve bármilyen, adócsökkentésre fordított összeg - a későbbiekben minden évben hiányozna a kasszából, tehát más intézkedésekkel kellene gondoskodni a folyamatos pótlásról.

Érdemes lehet még megvizsgálni a munkavállalók által fizetett járulékokat is. Ők most 18,5 százalékot fizetnek, és a szakszervezetek, érdekképviseletek szerint itt is eljött az ideje a tehercsökkentésnek.

Természetesen arra nincs elég pénz, hogy minden adót, járulékot lenullázzon a kormány, ez ugyanis kivitelezhetetlen, mert akkor nem lenne miből fedezni a közszolgáltatásokat. Egy egészséges adócsökkentés-mix viszont összeállhat az évtized végén, amivel mind a munkáltató, mint a munkaadó jól jár. A kormány pedig elmondhatja, hogy tovább javította az adócentralizációs és az újraelosztási rátákat. Mint a december végi jelentésben ugyanis megjegyezték, amennyiben részben vagy teljes mértékben adócsökkentésre költenék az alap forrásait, akkor a mérlegben szereplőnél dinamikusabban mérséklődhetnek ezek a mutatók.

De nem csak erre mehet el a 710 milliárd forint, hanem fejlesztésekre is juthat abból. Tekintettel arra, hogy az uniós támogatások, beruházásra költhető pénzek várhatóan apadni fognak az új, 2021-től induló európai uniós költségvetési ciklusban, az is elképzelhető, hogy a kormány igyekszik "bespájzolni" a nehezebb időkre. 

Az alappal kapcsolatos tervekről megkérdeztük a Nemzetgazdasági Minisztériumot, amint válaszolnak, visszatérünk a témára. 

Baka F. Zoltán

mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!