4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyarországi vállalatok ötöde idén már érzi az exportpiac fellendülését, ennek ellenére 60 százalékuk nem tervez beruházást 2010-ben - derül ki az exporthitel-biztosítással foglalkozó Coface Hungary legfrissebb felméréséből.

A Coface Hungary felmérése szerint a több száz megkérdezett magyarországi exportcég közel felének 5 százalék feletti mértékben csökkent 2009-ben az export árbevétele. A cégek közel 40 százalékának 10 százalék feletti mértékben csökkent tavaly az exportárbevétele, további 10 százaléknál 5-10 százalékkal esett vissza.

Bagyura András, a társaság kereskedelmi vezetője szerint jelentősnek tekinthető a visszaesés mértéke, mivel egy átlagos exportáló cégnél a válság előtt az évi 10-15 százalékos exportnövekedés természetes volt - derül ki a felmérésről szóló közleményből.

Az exportpiac "mozgolódása" ellenére a megkérdezett vállalatvezetők 36 százaléka csak 2011-re várja az exportpiac fellendülését, míg 14 százalékuk ennél optimistább: 2010 második felét jelölte meg. A közlemény szerint az, hogy a megkérdezettek nagy aránya, 14 százaléka a nemzetközi cégeket, 17 százaléka pedig a multinacionális vállalatokat jelölte meg az exporttevékenysége célcsoportjaként, jól mutatja, hogy a magyar export főként beszállítói kivitelt jelent.

Magyarországon a GDP közel felét az exportra kerülő termékek, szolgáltatások teszik ki. Tudni kell azonban, hogy a magyar exportnak egy jelentős része az ide települt multinacionális cégek üzemeiből (leányvállalataiból) kerül kivitelre – vagyis valójában vissza – az anyacéghez. A statisztika szerint ez is exportnak minősül, de gyakorlatilag egy beszállítói körről van szó - hívják fel a figyelmet a felmérésről szóló közleményben.

A cégeknek mindössze 16 százaléka exportál csak kis- és középvállalkozásoknak. Ez - a közlemény szerint - a magyar vállalati struktúra felépítéséből következik.

A versenyképesség legnagyobb korlátjának az exportőrök 15 százaléka a forráshiányt tartja – derül ki a felmérésből. A megkérdezettek közel hasonló aránya, 13 százaléka a gyenge állami támogatási rendszert jelölte meg a versenyképesség legnagyobb akadályának. Többnyire csak az indirekt exportösztönzésbe lehet pénzt fektetnie az államnak, így például a vevőkapcsolatok kiépítésébe, vásárokon való megjelenésbe, a kinti kereskedelmi képviseletek fenntartásába, vagy bizonyos kockázatkezelési eszközök támogatásába.

Az exportnövekedés elérése érdekében a cégek az exportpiacok felvevőképességének növekedését, a stabil forintárfolyamot és a jó minőségű termékeket tartják kívánatosnak. A megfelelő exportnövekedés elérése érdekében a megkérdezett cégvezetők negyede szerint az exportpiacok felvevőképességének kellene növekednie.

A Coface szakértői szerint ki kell lépni teljesen a hagyományos EU-központú exportstruktúrából. A Balkán és Oroszország felé kell nyitni, ezek viselhető kockázatot is jelentenek viszonylagos közelségük miatt, ha távolabb tekintünk, akkor pedig Kína, Korea, a délkelet-ázsiai térség és Dél-Amerika jelenthet potenciális felvevőpiacot a magyar exportnak. Mivel azonban ezek kevésbé ismert piacok a magyar cégek számára, itt még hangsúlyosabban szerepet kap a céginformációs szolgáltatás és a követeléskezelés is - olvasható a közleményben.

A felmérésből kiderül, hogy a vállalatok 23 százaléka ugyanakkor a stabil forintárfolyamot tartja az exportnövekedés alapvető feltételének. Bár hagyományosan azt szokták mondani, hogy az exportőrök szeretik a gyenge forintot, ez a válasz inkább azt mutatja, hogy elsősorban stabilitást szeretnének a cégek - olvasható a közleményben. A megkérdezettek 10 százaléka úgy gondolja, hogy stabil, jó minőségű termékekkel lehet megfelelő exportnövekedést elérni.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!