3p

Továbbra is bizonytalan a görög adósságátrendezési program befektetői támogatásának mértéke, és lehetséges, hogy szükség lesz az összes kötvénybefektetőt részvételre kötelező kollektív fellépési záradék aktiválására, sőt bizonyos esély változatlanul van arra is, hogy a részvétel mértéke nem éri el az alsó határt, és az egész program összeomlik - vélekedtek az elemzők.

A kollektív fellépési záradék (collective action clause) - amelyet a görög kormány az adósságátrendezésről szóló brüsszeli egyezség megszületése után egyes államkötvény-sorozatokra visszamenőleges hatállyal kilátásba helyezett - azt jelenti, hogy a szuverén görög adósságot tartó magánbefektetők meghatározott hányada megállapodásra juthat a kötvénykibocsátóval - vagyis a görög kormánnyal - a hitelfeltételek módosításáról, és e döntés a befektetők mindegyikére kötelező.

A Commerzbank kiemelte, hogy még a kollektív fellépési záradék aktiválhatóságához is el kell érni egy bizonyos arányú minimális beleegyezést a görög kötvényeket tartó befektetői körben. Jóllehet ezt az alsó határt "nagyon alacsony" szinten határozták meg, de a ház elemzői szerint így is megvan annak a kockázata - még ha csekély is -, hogy az adósságátrendezés végül kudarcba fullad, és Görögország törlesztésképtelenné válik.

A ház szerint mindazonáltal a legvalószínűbb forgatókönyv egyelőre az, hogy a kollektív fellépési záradékot Görögország életbe lépteti, és ez rövid távon megoldja a törlesztési problémákat.

A Commerzbank szerint azonban illegális a kollektív fellépési záradék visszamenőleges hatályú csatolása a hitelszerződésekhez, és éppen ezért valószínűtlen, hogy a záradék érvényesítése "hosszabb távon vonzóbbá tenné az euróövezetet" a nemzetközi befektetők számára.

A Capital Economics szerint bár a görög kormány 90 százalékos magánbefektetői részvételt remél az adósságcsere-programban, Athén ugyanakkor jelezte, hogy a második EU/IMF-segélycsomag hozzáférhetővé válásához elég lenne 75 százalékos önkéntes befektetői részvétel is.

A Capital Economics szerint azonban ha a magánbefektetői részvétel a hivatalosan remélt 90 százalék helyett csak 75 százalék lenne, az hozzávetőleg 16 milliárd euróval kevesebb kötvényadósság-hányad leírását jelentené. A ház szerint ebben az esetben valószínűtlennek tűnne, hogy a hazai össztermékhez (GDP) mért görög államadósság-ráta további takarékossági intézkedések vagy EU/IMF-segítség nélkül 120,5 százalékra süllyedne 2020-ig, ahogy az a segélyprogram államháztartási céljaiban szerepel.

A Capital Economics szerint kétséges, hogy a nagy euróövezeti tagállamok kormányai belemennének a görög segélycsomag növelésébe, és az is valószínűtlen, hogy Görögország hajlandó lenne-e újabb szigorító intézkedésekre.

A cég elemzői szerint ha a görög adósságátrendezési programhoz csatlakozó magánbefektetők részvételi aránya elmarad a 90 százaléktól, de meghaladja a kollektív fellépési záradék érvényesítéséhez szükséges 66 százalékos alsó határt, akkor a görög kormány a záradék aktiválásával az összes befektetőt rákényszeríti a részvételre.

Ez a Capital Economics szerint ugyanakkor valószínűleg annak kimondására késztetné a tőzsdén kívüli származékos befektetési termékek és swap-tranzakciók forgalmazását szabályozó globális testületet - International Swaps and Derivatives Association (ISDA) -, hogy Görögországban "hitelesemény" történt, és ennek nyomán a portfólióikban görög államkötvényeket tartó intézményi magánbefektetők jogosulttá válnak a görög CDS érvényesítésére.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!